De gasnaald valt in de sproeierbuis, en bepaalt daarmee de hoeveelheid benzine die aangezogen kan worden. Hoe verder de gasnaald in de sproeierbuis zit, hoe minder benzine er langs kan. In de laagste stand zul je dus een armer mengsel hebben, in de hoogste stand een rijker.
Een luchtschroef stel je af aan het aantal slagen uitwaarts. Fabrikanten communiceren dit op deze manier in hun afstelgegevens. Meestal zullen de standaardafstellingen zich situeren tussen een halve en twee-enhalve toeren uitslag.
De gasnaald bepaald het hoeveelheid benzine, niet de hoeveelheid mengsel!! De gasnaald valt in je sproeierbuis en blokkeerd deze. Hoe dieper hij in de sproeierbuis valt hoe meer benzine hij tegen houd, dus hoe armer je mengsel wordt. Wanneer je gas geeft laat je luchtschuif meer lucht door, en je gasnaald meer benzine.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
Per carburateur zitten ze op verschillende plekken, meestal vindt je de luchtschroef onderaan bij de inlaat, het is een klein schroefje. De stationair stel schroef zit altijd in het midden en is de grootste schroef op de carburateur. Voor de rest moet je de sproeier weten te vinden.
stationair schroef is toch altijd de schroef die het dichts tt bij de cilinder zit en de luchtschroef bij de luchtinlaat.
Je vlotter drijft op de benzine in je vlotterbakje. Als hij op een bepaalde hoogte komt sluit de vlotternaald de benzinetoevoer af. Als dit niet gebeurd, overstroomt je vlotterbakje, of je hele carb.
Afstellen van de luchtstelschroef
De standaard afstelling van je luchtstelschroef: die is bij bijna alle scooters 1,5 slag open. Ga als volgt te werk: Draai eerst de schroef helemaal in (niet te vast!) en daarna dus 1,5 slag open.
Met een luchtschroef regel je de fijnafstelling van je carburateur. Daarmee zorg je ervoor dat je motor bij half gas optimale prestaties blijft leveren en niet gaat haperen.
Een arm mengsel kan ontstaan door een slecht werkende benzinepomp. Injectoren met een slecht sproeibeeld of slechte opbrengst. Valse lucht kan bij motoren die met een luchtmassameter werken ook voor arme mengsels zorgen. Deze motor heeft echter een druksensor voor het bepalen van de belasting.
De vorm en de diameter van het sproeiergat bepalen de doorlaat van benzine. Het gaatje van de sproeier is ervoor om de juiste benzine/luchtmengsel bij elkaar te brengen voor een juiste verbranding van de motor. Bij een te grote sproeier creëer je een te rijk mengsel en bij een te kleine sproeier te arm mengsel.
Als de carburateurs niet synchroon werken, leidt dit tot een vrijloop die niet soepel is, een slechte respons op het gas en levert de motor niet het volle vermogen.
Stationair betekent: op de plaats blijvend, stilstaand. Het stationaire toerental is het minimumtoerental, dat nodig is om de motor aan de gang te houden. Als een motor stationair draait, hoeft hij uitsluitend zichzelf (en dus niet de auto en ook geen hulpaggregaten) aan de gang te houden.
de stationair sproeier is zegmaar voor het oppakken vanuit een stationair toerental.
Sproeiers in carburateurs
Het gaatje van een sproeier dient om een goed brandbaar lucht-benzine mengsel te creëren. Hiervoor is het belangrijk om de juiste maat sproeier te hebben. Een te grote sproeier zorgt meestal voor een te rijk benzinemengsel, een te kleine sproeier zorgt meestal voor een te arm benzinemengsel.
Zet je carburateurs op een schone doek en schroef alle onderdelen los. Zorg ervoor dat je de onderdeeltjes per carburateur schoon en zorgvuldig bewaart. Gebruik een reinigingsspray om alle onderdelen schoon te spuiten. Laat de spray een half uurtje inwerken en blaas alles schoon met perslucht.
Zet de naald op de 1 na laagste stand (1 na bovenste groefje). Eerst draai je de luchtschroef helemaal in en dan 1,25 slag uit. Daarna ga je een paar rondjes rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Dan stel je de luchtschroef tot het stationair toerental zo hoog mogelijk is.
Voor het (Digitaal) Synchroniseren carburateurs en/of gasklephuizen (injectie) zijn de kosten: € 50,- voor een set van 2. € 75,- voor een set van 4.
Ga je over op een 70cc dan is de 17,5mm best goed maar wordt aangeraden om een 19mm of zelfs een 21mm carburateur te nemen.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Standaard wordt de Tomos snorfiets uitgerust met een dellorto SHA 14/9 carburateur met sproeier 49. De Tomos bromfiets wordt standaard uitgerust met een dellorto SHA 14/12 carburateur en sproeier 53. Dit is een indicatie voor welke maat je ongeveer nodig zult hebben.