Het operationeel plan bevat concrete, specifieke doelstellingen op tactisch niveau (procesniveau) en een beschrijving van de aanpassingen of verbeterprojecten.
Operationeel plan of actieplan in je marketingplan
In het operationeel plan of actieplan beschrijf je welke acties je gaat uitvoeren om de doelstellingen te behalen, bijvoorbeeld het ontwikkelen van een campagne of het bouwen van een site of app.
Denken op strategisch niveau is namelijk redelijk theoretisch, niet erg concreet en er is geen einddatum. Operationeel, daarentegen gaat over hier en nu, is heel concreet en heeft een heel duidelijk moment waarop middelen en effecten meten zijn gerealiseerd. Hier gaat het om de overgang van Denken naar Doen.
Operationeel doel
Het bereiken van een operationeel doel is een onderdeel van de strategie en een stap op weg naar het uitvoeren van een missie. Een operationeel doel is een fase in het uitvoeren van de strategie en het volbrengen van de missie. Operationele doelen zijn idealiter zeer specifiek geformuleerd.
Er zijn verschillende soorten doelstellingen: Operationeel: deze doelen hebben betrekking op je dagelijkse werkzaamheden, bijvoorbeeld je beantwoordt consequent elke dag altijd alle e-mails. Tactisch: dit soort doelstellingen gaan over de wijze waarop je je dagelijkse werkzaamheden oppakt.
Het tactisch niveau omvat de criteria en randvoorwaarden waaraan mogelijke oplossingen moeten voldoen. Deze criteria zijn meer concreet dan de mogelijkheden op strategisch niveau, maar algemener dan de vragen op operationeel niveau. Op het operationeel niveau staan vragen als 'hoe', 'wie', 'wanneer' en 'waar' centraal.
Operationeel is alles wat geschikt is om te gebruiken: iets is toepasbaar geworden. Dit kunnen stoffelijke zaken betreffen, maar ook onstoffelijke.
De persoonlijke takenlijst van iedere marketeer. De volledige communicatiekalender met alle ingezette kanalen en ingeplande momenten (touchpoints met de klant). Het ingeplande marketingbudget en de reeds gemaakte marketingkosten. Een overzicht van de belangrijkste marketing KPI's en -resultaten.
Het SDP-model bestaat uit segmenteren, doelmarktbepaling en positioneren en wordt toegepast in een externe analyse. Met behulp van het SDP-model wordt in kaart gebracht welke segmenten van de markt de meeste potentie bieden en welke positionering daar het beste bij past om de klant optimaal te kunnen benaderen.
Operationele marketing is het middel om de doelstellingen te bereiken die de onderneming op het vlak van marketingstrategie heeft vastgesteld. Het gaat er dus om de uit te voeren promotie- en communicatieacties te bepalen.
Een strategisch plan helpt u de richting die uw bedrijf de komende drie tot vijf jaar zal nemen te definiëren en te plannen. Het omvat de visie en de missieverklaringen van uw bedrijf, de doelen, en de acties die u zult ondernemen om deze doelen te bereiken.
Strategische doelstellingen leggen de focus op het DOEL, niet op de MIDDELEN. Ze vertellen op een algemeen niveau hoe je naar de realisatie van de missie in de volgende beleidsperiode zal toewerken. Ze zijn retrospectief geformuleerd vanuit de toekomst, alsof de doelstellingen al gerealiseerd zijn.
Betekenis: Marketingdoelstellingen
Marketingdoelstellingen beschrijven wat het beoogde resultaat is van de marketing inzet van een organisatie en geven richting aan de manier waarop dit voornemen gerealiseerd kan worden.
Operationele personeelsplanning = roostering
Op operationeel niveau gaat het om het maken van roosters en de concrete koppeling van klantvraag aan medewerkers. Hier ga je de klantvraag middels diensten op verantwoorde wijze verdelen over de medewerkers.
Operationele planning is het proces waarbij uw strategisch plan wordt omgezet in een gedetailleerde routekaart die precies aangeeft welke acties uw team wekelijks, of soms zelfs dagelijks, zal ondernemen.
De operationele doelstellingen worden een soort van stappenplan op de weg naar de verwezenlijking van de strategische doelstelling. Hierbij zijn er twee mogelijkheden: de opsplitsing van de gewenste resultaten in kortere termijnen of het uittekenen van een echt stappenplan om de verwezenlijking te verzekeren.
Er zijn drie soorten doelen: gedragsdoelen, prestatiedoelen en leerdoelen. Het meeste onderzoek is gedaan naar prestatiedoelen, doelen die betrekking hebben op gewenste resultaten.
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Een goede strategie komt altijd voort uit een grondige analyse van de positie van het bedrijf op de markt. Hier worden de sterke en zwakke punten van een bedrijf, evenals kansen en bedreigingen geïncorporeerd (SWOT-analyse).