Stel het kind op zijn of haar gemak; maak het doel van je gesprek duidelijk en praat op een vriendelijke toon. Luister naar wat een kind zegt, ook al heb je je eigen onderwerp op de agenda. Wees in hun beleving geïnteresseerd. Kinderen vertellen op hun eigen manier met hun eigen kenmerken.
Wanneer negeren niet werkt, kun je het kind aanspreken op zijn/haar gedrag. Benoem concreet het gedrag dat je graag wel wil zien. Je kunt dit op een duidelijke manier aangeven, zonder boos te worden. Een punt aangeven dat het kind al wel goed doet, kan hierbij ook helpen.
Voer kleine gesprekjes. Neem de tijd om samen dingen te doen. Door positief te reageren, zoals met een knuffel, een compliment (bijvoorbeeld op het gedrag) of een kleine beloning, moedig je je kind aan als het zich goed gedraagt. Kinderen voelen zich daardoor gewaardeerd en gezien en krijgen een positief zelfbeeld.
Door open vragen te stellen, help je je kind op weg. En daarmee laat je ook merken dat je graag meer wilt weten, je toont je interesse voor wat het kind vertelt. Op die manier voelt je kind zich serieus genomen. Open vragen beginnen met een vraagwoord zoals: hoe, wie, wat, waar, wanneer en welke.
De naam 'Triple P' staat voor 'Positive Parenting Program' en is een methode voor opvoedingsondersteuning voor ouders met kinderen van 0 tot 16 jaar. Triple P is een laagdrempelig, integraal programma met als doel emotionele en gedragsproblemen bij kinderen te voorkomen door het aanleren van opvoedvaardigheden.
Als een kind niet intrinsiek gemotiveerd is, dan proberen de ouders, de leerkracht, de school het kind te beïnvloeden om te bereiken dat het kind doet wat hem wordt 'opgelegd'. Zo bevorderen stickers, complimentjes en beloningen over het resultaat de extrinsieke motivatie.
Geef regelmatig complimentjes, bijvoorbeeld over wat je bij kind ziet als het gaat om inzet, doorzettingsvermogen, houding of het leggen van sociale contacten.
Probeer je kind te stimuleren om gevoelens uit te spreken en luister goed. ...
We spreken van gedragsproblemen als: een kind zich dwars en opstandig gedraagt, gauw geprikkeld is en driftig wordt, anderen ergert, antisociaal gedrag vertoont (zoals liegen of stelen) of zich agressief gedraagt. het kind, de ouders of de omgeving er nadelige gevolgen van ondervinden.
schreeuwen heeft een negatieve impact op een kind zijn eigenwaarde. Doordat het kind bij veel schreeuwen angst en onveiligheid ervaart. kinderen gaan zich afsluiten voor jou als ouder. Kinderen horen bij schreeuwen de boodschap al niet eens meer, maar zijn meer onder de indruk van jouw houding en toon.
Door rustig te blijven geef je het kind/ de volwassene de ruimte om boos te zijn. Toon begrip en heel veel geduld. Bedenk elke keer weer dat het kind jou niet bewust dwars zit, maar dat het niet weet hoe het zich anders kan uiten. Je kan jezelf rustig houden of maken door je even op iets heel anders te concentreren.
Spelen is voor kinderen per definitie leren. Een stimulerende omgeving met genoeg uitdagend (spel)materiaal en waarin het kind mag ontdekken en ruimte krijgt om te leren, is belangrijk. Je stimuleert je jonge kind het meest door het iets te laten doen dat het kan, mits een beetje hulp.
Wat is de Gordonmethode? De Gordonmethode is een communicatiemethode die gericht is op luisteren naar het kind en duidelijk communiceren op basis van gelijkwaardigheid en respect. Respect voor elkaars mening en behoefte staan centraal. Conflicten worden zo opgelost dat niemand het gevoel heeft dat hij verliest.
Bijvoorbeeld zorgen voor regelmaat en orde en consistent handelen;Het overdragen van kennis en het bijbrengen van waarden en normen. Bijvoorbeeld uitleg en informatie geven, eigen verantwoordelijkheid stimuleren, ongewenst gedrag ontmoedigen of negeren en goed gedrag belonen.
Geef rustig en duidelijk aan hoe jij de situatie beleeft, wat je voelt en wat je wilt. Vraag hoe de ander de situatie beleeft, wat hij voelt en wat hij wil. Probeer zowel negatieve als positieve opmerkingen te maken. Toon begrip voor de situatie van de ander en voor zijn argumenten of opvattingen.