Het starten van de hybride auto gaat ongemerkt. Het kenmerkende startmotor geluid ontbreekt. In deze auto is de elektromotor een als krachtbron aanwezig.Deze kan de benzinemotor starten door even rechtstreeks op de krukas aan te drijven, zodat een aparte startmotor niet nodig is.
Ja, het geven van starthulp aan een Hybride of Plug-In Hybride kan geen kwaad. Mits je uiteraard geen starthulp geeft met een volledig elektrische auto. Gebruik dus een benzine- of dieselauto in combinatie met startkabels om een Plug-In Hybride te starten. Het gebruik van een jumpstarter is ook mogelijk.
Een (plug-in) hybride auto is altijd uitgerust met een automaat. Een uitzondering is een mild hybrid, de derde vorm van hybride auto's. Zoals de Honda CR-Z en de Suzuki Swift. Hierbij dient de elektromotor alleen ter ondersteuning van de verbrandingsmotor.
Het grootste voordeel dat een hybride auto heeft is het relatief lage brandstofverbruik. Hybride auto's zijn daarmee een stuk milieuvriendelijker dan brandstof auto's. Door de verminderde uitstoot van deze auto's kan je profiteren van financiële voordelen, zoals een lager verbruik.
Opladen tijdens het rijden
Zo'n beetje alle hybride auto's laden zichzelf op tijdens het rijden. Dat doen ze als je vaart mindert. De energie van het remmen wordt een slimme manier in de accu's opgeslagen, en die elektriciteit gebruik je weer bij het optrekken.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Rij rustig.
Een hogere snelheid betekent doorgaans een hoger verbruik –en meestal maar een kleine tijdswinst. Doe het dus rustig aan! Een snelheid van 90 km/h is veilig en zuinig. Maak je daarbij gebruik van de cruise control, dan houd je ook nog eens je snelheid constant en zit je qua energieverbruik helemaal goed.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
Een hybride auto zonder stekker hoeft niet opgeladen te worden. De auto laadt zelf de accu op tijdens het rijden met de energie die vrijkomt bij het remmen. Wat je tegenwoordig ook veel ziet zijn zogenaamde mild hybrids. Zoals de naam al verklapt is dit een milde vorm van een hybride aandrijflijn.
Het starten van een hybride auto:
In deze auto is de elektromotor een als krachtbron aanwezig. Deze kan de benzinemotor starten door even rechtstreeks op de krukas aan te drijven, zodat een aparte startmotor niet nodig is.
Fabrikanten geven aan dat de accu's tussen de 5 en 20 jaar mee gaan. Nog steeds een ruime marge natuurlijk, maar Toyota heeft bewezen dat het met de Prius de eerste in serie geproduceerde hybride / EV auto heeft waarvan de accu's een autoleven lang mee gaan.
Het verbruik is vergelijkbaar met een auto van een of twee klassen lager dan waar je op dat moment in rijdt. Onthoud wel dat een hybride auto zich niet van zijn beste kant laat zien op de snelweg. Juist daar wint hij weinig energie terug en heeft je hybride bolide veel brandstof nodig om hogere snelheden te rijden.
De tarieven hangen af van de stroomleverancier, maar schommelen meestal rond de 22 cent per kWh, inclusief btw. Bij een PHEV-accu van bijvoorbeeld 9,8 kWh kost volledig opladen dus ongeveer € 2,15. Het opladen bij een publieke laadpaal is duurder, zo'n 34 cent per kWh.
Of je een hybride auto moet opladen, hangt af van het soort hybride auto. Een reguliere hybride auto heeft een relatief kleine batterij die tijdens het rijden wordt opgeladen. Bijvoorbeeld doordat de motor stroom opwekt, of door middel van remenergie die wordt omgezet in elektriciteit.
Een hybride auto kan ongeveer 20 tot maximaal 70 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is wel afhankelijk van het model, gewicht en de snelheid van het rijden. Sommige modellen laden tijdens het rijden weer op; hierdoor kunnen er langere afstanden op volledige elektriciteit behaald worden.
Autoverzekering voor hybride auto's
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
In een volledig elektrische auto zit enkel een elektromotor, terwijl in een hybride model een elektromotor en een verbrandingsmotor aanwezig zijn. De brandstoffen die gebruikt worden voor de verbrandingsmotor kunnen per auto verschillen. Je hebt motoren op benzine, lpg en diesel.
De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.
Een plug-in hybride, of PHEV, heeft een benzinemotor en een batterij, net als een hybride. Maar behalve dat de batterij wordt opgeladen terwijl je rijdt, kan je een PHEV ook thuis en onderweg opladen. Op deze manier hebben plug-in hybrides een veel groter bereik dan parallel hybride auto's.