Naast het doorgeven van je nieuwe adres aan bekenden en instanties, moet je je nieuwe adres op tijd doorgeven aan de gemeente. Dat moet binnen 4 weken vóór de verhuizing of uiterlijk 5 dagen nadat je op het nieuwe adres woont. Geef je de adreswijziging later door, dan geldt de aangiftedatum als verhuisdatum.
gedurende maximaal zes maanden na het verlijden van de notariële akte) en bepaal meteen dat de verkoper bij het verstrijken van die periode het gekochte pand zonder meer moet verlaten zonder dat je bv. nog een opzeg moet geven.
Vanaf het moment dat de woning te koop wordt gezet duurt het gemiddeld 4,1 maanden tot het tekenen van de koopovereenkomst ('verkooptijd'). Daar komt nog eens gemiddeld 3,1 maanden bij tot de overdracht bij de notaris ('overdrachtsperiode').
Wanneer is de overdracht? De overdracht huis gebeurt een tijdje ná het tekenen van het voorlopig koopcontract. Hoelang daarna, dat hebben jij en de verkoper samen afgestemd. Meestal zit daar minimaal zes weken tussen.
In het koopcontract bepaal je samen met de koper een datum waarop aan de ontbindende voorwaarden moet worden voldaan. Is dat allemaal gelukt? Dan wordt de woning officieel overgedragen, meestal minimaal 6 weken na het tekenen van het voorlopige koopcontract.
Bij de overdracht tekent u de leveringsakte en de hypotheekakte. De leveringsakte wordt ook getekend door de verkoper en de notaris. En de hypotheekakte door uw bank en de notaris. Vaak wordt een medewerker van de notaris gemachtigd om te tekenen namens de verkoper en de bank.
Als de verkoper je bod accepteert, gaan jullie het voorlopig koopcontract tekenen. Het woord 'voorlopig' is een beetje verraderlijk. Je hebt wettelijk drie dagen bedenktijd na het tekenen, maar daarna is het contract wel degelijk bindend. Check even goed wanneer jouw bedenktijd verloopt.
Check of alle lichtschakelaars goed werken; Check of alle afvalcontainers leeg zijn en of de afvalpas aanwezig is; Controleer of er geen puin of vergeten spullen achter knieschotten of op andere onzichtbare plekken vergeten is; Neem samen de lijst van zaken door.
Ga nog even langs. Ga vervolgens vlak voor het verlijden van de notariële akte samen met de verkoper langs in het verkochte pand. Je kan dan vaststellen of de woning wel leeg is en je kan meteen de meterstanden opnemen. Is de woning niet leeg dan kan je de overeengekomen vergoeding opeisen.
Dat de koper de notaris betaalt, betekent niet dat je als verkoper helemaal geen notariskosten hebt. De koper betaalt de kosten die nodig zijn om eigenaar van de woning te worden, zoals de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de akten.
Overdracht woning: de rol van de makelaar
Een verkoopmakelaar neemt de rol op zich om alles goed te regelen in samenspraak met de koper en de notaris. Zo heb je zelf nauwelijks omkijken naar een winstgevende verkoop en voorkom je dure blunders. Ook het betalen van de makelaar doe je heel eenvoudig via de notaris.
In de meeste gevallen wordt een woning schoon en leeg opgeleverd met uitzondering van de op de roerende zakenlijst vermelden zaken die staan onder achterblijven. Ook de spullen die door de kopers zijn overgenomen mogen achterblijven. Check ook alle kastjes of alles eruit is.
Tussen de ondertekening van de onderhandse verkoopovereenkomst en van de notariële akte verlopen maximaal vier maanden. Binnen deze termijn moeten de registratierechten worden betaald.
U kunt afspreken dat de verkoper gratis in het pand mag blijven wonen, maar u kunt evengoed een vergoeding vragen per maand dat de verkoper de woning nog blijft bewonen. Die vergoeding mag ook hoger of lager liggen dan de werkelijke huurwaarde.
Uit onderzoek blijkt dat 28% van alle kopers in 2021 niet tijdig de hypotheek in orde kregen. Een verlengingsverzoek van het financieringsvoorbehoud is dan ook niet heel bijzonder te noemen. Soms komt een tweede verzoek tot verlenging ook voor. Dan is het wellicht nodig om kritisch door te vragen.
Hoe lang duurt het passeren van een akte? Dat is afhankelijk van het soort akte en verschilt per situatie, maar het passeren van een akte duurt gemiddeld 30 minuten tot 1 uur.
Hoe lang kan iemand aansprakelijk blijven voor verborgen gebreken? Als verkoper blijf je aansprakelijk voor gebreken gedurende twee jaar nadat de koper het gebrek heeft gemeld, of redelijkerwijs had kunnen melden.
Maakte je geen specifieke afspraken dan geldt als regel dat de verkoper de roerende zaken in de woning mag meenemen. De onroerende zaken (zo bijvoorbeeld goederen die onroerend zijn geworden omdat ze 'vastgemaakt' zijn in het huis) moet hij laten staan.
Wat moet ik meenemen naar de notaris voor de overdracht van mijn huis? Alleen een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). De rest van de stukken die nodig zijn voor de overdracht heeft de notaris al ontvangen.
Koper kiest meestal notaris
Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen.
Omdat de koper betaalt, is hij ook degene die bepaalt welke notaris het gaat worden. Als verkoper kunt u in dit geval hooguit een voorkeur opgeven, de koper hoeft hier echter niet op in te gaan.
Wil je later terugkomen op je bod, dan kan de verkoper een schadevergoeding eisen. Breng je schriftelijk of via elektronische weg een bod uit, dan kan je best aangeven hoeveel tijd de verkoper heeft om erop in te gaan.
De verkoper vraagt u om een garantie van meestal 10% van de verkoopprijs. Dit bedrag kan je storten als waarborgsom of je vraagt de bank om een bankgarantie af te geven. Gaat de koop niet door, dan betaalt de bank de waarborgsom. Aan een bankgarantie zijn wel kosten verbonden.
Een bod is nooit vrijblijvend
Ongeacht de manier waarop dit plaatsvond: zowel mondeling als schriftelijk is een bod dus bindend. Enkel wanneer de verkoper het bod nog niet aanvaard heeft, kan u het bod nog intrekken. Is er een koopovereenkomst gesloten en wilt u daar als koper toch onderuit, dan pleegt u contractbreuk.