Via een normaal stopcontact kun je maximaal opladen met 3,7 kWh. Maar om overbelasting te voorkomen, worden de meeste laadkabels begrensd tot 2,3 kWh. Gemiddeld verbruikt een elektrische auto 19 kW per 100 kilometer. Via een gewoon stopcontact moet je dus minimaal 5 tot 8 uur laden om 100 kilometer te rijden.
Laadtijd in het kort:
Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)
Om meteen het antwoord te geven: ja, je kan je auto opladen met een gewoon stopcontact. Maar er zijn wel een paar zaken waar je rekening mee moet houden. Allereerst is het vanwege de veiligheid raadzaam om een aparte stroomgroep aan te leggen in de meterkast voor het opladen van je auto.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
Hoe lang duurt snelladen? De duur van snelladen is afhankelijk van onder andere het type lader en je auto. Gemiddeld sta je bij een snellader tussen de 20 tot 40 minuten aan de paal.
Kort door de bocht kan de accu van een EV auto thuis via het stopcontact in ongeveer 8 tot 10 uur worden volgeladen. Bij een openbaar laadpunt gaat dit ruimschoots twee keer zo snel. Bij een snellaadpunt - en daarvan zijn er steeds meer - is het laden gemiddeld voltooid binnen een half uur tot een uur.
Snelladen zorgt voor meer warmte dan langzaam laden, waardoor het nodig is om de accu rustig af te laten koelen. Daarom gaat vanaf 80% automatisch het snelladen uit en gaat het opladen een stuk langzamer. Dat zorgt ervoor dat het weinig zin heeft om wanneer de accu boven de 80% aan een snellader op te laden.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Openbare laadpunten leveren meestal een vermogen tussen 3.7 en 11 kilowatt (kW). In de praktijk komt dit neer op 20 à 60 kilometer aan toegevoegde actieradius per uur.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer tussen de 1 en 2 watt. Op jaarbasis kan dit oplopen tot 17,52 kilowattuur. Volgens overstappen.nl kost een kilowattuur in september 2022 0,89 cent.
Volgens Milieu Centraal kan een gemiddeld Nederlands huishouden al snel 100 euro per jaar besparen als de stekkers van niet-essentiële apparaten uit het stopcontact gehaald worden. Maar dit is natuurlijk wel afhankelijk van het aantal (oude) apparaten in je huis.
Stel dat zo'n oplader 365 dagen per jaar, 24 uur per dag, ongebruikt in het stopcontact zit. Dan verbruikt die in dat jaar 1,84 kilowattuur. Met de hoge stroomprijzen van nu, 0,894 euro per kilowattuur (25 oktober 2022), verspilt de oplader dan zo'n 1,65 euro.
Kan ik een oplader alsmaar in het stopcontact laten zitten? Als er geen apparaat meer op is aangesloten, kun je de oplader beter loshalen. Als de oplader in het stopcontact blijft zitten, verbruikt hij nog steeds wat energie. Dit noemen we ook wel sluipverbruik.
U kan ook een laadpaal op gelijkstroom of DC-snellader bij u thuis of op het werk installeren. Waar een laadpaal op wisselstroom de omvormer van de auto gebruikt om stroom om te zetten naar gelijkstroom zal een DC-snellader de wisselstroom al omvormen naar gelijkstroom voor die de auto binnenkomt.
Met een 3x25A-groepenkast kun je dus met 11kW laden, maar alleen als de interne lader met drie fasen overweg kan. Exact hetzelfde geldt voor publieke laadpalen. Die zijn allemaal driefasig en kunnen 11 tot 22kW leveren, mits de interne lader van de auto dat aankan.
Bij een 11 kW laadpaal duurt het opladen gemiddeld 8 uur.
Een openbare laadpaal heeft vaak een vermogen van 11 kW. Je kan ook laden met een laadpaal van 22 kW. Deze worden vaak als publieke laadpaal gebruikt en niet voor thuis.
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,46 (gemiddelde prijs over 2022 volgens CBS). Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04.
Kosten elektrisch laden in 2023
Afhankelijk van je laadpas betaal je bij een publieke laadpaal over het algemeen tussen de €0,30 en de €0,60 per kWh. Gemiddeld kan je uit gaan van €0,50 per kWh.
Telefoon 's nachts opladen is slecht voor telefoonaccu
Dit leidt namelijk tot veel meer accuslijtage dan wanneer je bijvoorbeeld tot 70 of 80 procent oplaadt. Lithium-ion-batterijen slijten namelijk veel sneller na 80 procent, dan daarvoor.
Geen zorgen: je mag gerust tot 100% opladen of de accu leegrijden tot het laatste procentje. Het is alleen belangrijk dat de accu niet té lang op één van die twee extremen blijft. Dus laadt de accu zo snel mogelijk op als deze (bijna) leeg is.
Om je batterij te beschermen tegen beschadigingen gaat opladen steeds langzamer naarmate je batterij voller raakt. Snelladen gaat in het begin dus het snelst, maar daarna zakt de snelheid terug. Hierdoor zijn snelladers vooral geschikt om even snel je lege batterij bij te laden.