Het kan meer dan 12 uur duren om de Nissan LEAF te laden via een stopcontact. Met het juiste laadpunt is deze tijd significant minder. De Nissan LEAF is geschikt om 1-fase 32A te laden. Op een 220/240 Volt netwerk komt dit neer op een laadsnelheid van 7.4 kW.
Is snelladen mogelijk bij de Nissan Leaf? De Nissan Leaf (40 kWh) kan snelladen. Hiervoor is een aparte kabel nodig (CHAdeMO).
Nissan LEAF laadkosten
De Nissan LEAF 30kWh kan volledig worden geladen voor €6,00. Deze prijs is gebaseerd op de gemiddelde Europesche energieprijs van €0.20 per kWh voor thuis laden (energieprijzen verschillen per land en aanbieder).
Laadpaal advies voor de Nissan Leaf
De Nissan Leaf kan maximaal 6,6KW op 1 fase laden. Dit vertaald zich in 29 Ampère. Een normale huisaansluiting heeft of een 1 fase met 35 of 40 Ampère of een aansluiting met 3 fase 25 Ampère(dus 25 Ampère maximaal per fase).
De Nissan Leaf heeft een ingeschatte actieradius van 203 km die je redelijk kan noemen. Daarbij heeft hij een topsnelheid van 144 km/h, wat veel lager is dan het gemiddelde. Van 0-100 accelereert de elektrische Nissan Leaf in 7.9 seconden, wat veel sneller is dan een auto binnen het kleine middenklasse segment.
De levensduur van het batterijenpakket wordt op basis van de huidige ervaringen geschat op 22 jaar, terwijl de auto een geschatte levensduur van tien jaar heeft. Dit meldt Automotive News op basis van een lezing door Francisco Carranza, managing director van Renault-Nissan Energy Services.
Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer. Daarnaast is het goed te weten dat in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, het meestal niet nodig is om je auto tot 80% op te laden.
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur.
Bij het kiezen van een laadpaal heeft u de keuze om een 1-fase of 3-fase laadpaal uit te zoeken. Heel simpel gezegd: bij een 1-fase laadpaal gaat de elektriciteit door twee draden (de fasedraad en de nuldraad) en bij een 3-fase laadpaal door vier draden (drie fasedraden en de nuldraad).
Openbare laadpunten leveren meestal een vermogen tussen 3.7 en 11 kilowatt (kW). In de praktijk komt dit neer op 20 à 60 kilometer aan toegevoegde actieradius per uur.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Afhankelijk van het soort laadpaal (monofasig of driefasig) bedraagt het prijskaartje van 600 euro tot 1.500 euro. Daarbovenop komt nog de kostprijs van verplichte keuring (100 euro) en de installatiekosten.
Welke laadpaal kunnen wij dan wel adviseren voor uw Nissan Leaf? Wij adviseren graag een laadpaal met 7,4KW en Dynamic Load Balancing(DLB).
En ook bij de elektrische wagens zijn er een aantal modellen, vooral Aziaten, met deze optie. De Nissan LEAF bijvoorbeeld, maar ook de technologisch gelijkaardige Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Beide wagens hebben trouwens nog een extra trucje: naast vehicle to grid kunnen zij ook vehicle to load opladen.
Met een 1-faseaansluiting (of een auto die enkel 1-faseladen ondersteunt) haalt een laadpaal thuis doorgaans een maximaal laadvermogen van 3,7 kW. Dat maximale laadvermogen kun je ook bereiken door via het stopcontact te laden.
Bij het installeren van een laadpaal of wallbox heb je extra aansluitingen nodig in de meterkast, hierdoor moeten er vaak aanpassingen gemaakt worden. Dan is het mogelijk dat uw hele groepenkast vervangen moet worden. Deze moet namelijk voorzien zijn van een hoofdschakelaar en minimaal twee aardlekschakelaars.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
De meeste noodlaadkabels hebben standaard 10 Ampère uit een standaard 230V stopcontact 2,3 kW vermogen (10A x 230V = 2,3kW). Het elektriciteitsnet in Nederland levert ons namelijk 230 volt en 16 Ampère uit het stopcontact.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.