Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
Je weet dat je geflitst bent, als je een flits ziet
Fabel: Er zit een infraroodflitser in de nieuwe flitspaal. Hierdoor is de flits niet te zien. Je weet dus pas dat je geflitst bent als er een boete op de deurmat ligt.
Voor een overzicht van de boetes die op uw naam staan, gaat u naar de website van het CJIB. In enkele stappen vult u uw gegevens in en verstuurt u het formulier via de digitale weg naar het CJIB.
Ga dan naar mijn.overheid.nl. Hiervoor hebt u wel DigiD nodig.
Wie geflitst wordt door een vaste camera, krijgt nadien een proces-verbaal in de bus. Later volgt dan nog een eventuele dagvaarding voor de politierechtbank. Het zal dan de politierechter zijn die beslist of de boete en een eventueel rijverbod.
De werking van een roodlicht camera
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Er zijn verschillende types flitspalen met allemaal een andere snelheid. Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
10 km/h: € 74. 15 km/h: € 139. 20 km/h: € 197. 25 km/h: € 267.
Prijzen van verkeersboetes in 2021 omhoog
Zo betaal je volgend jaar al snel meer dan 250 euro voor het rijden door een rood stoplicht. Ook de boete voor het rijden zonder gordel is erg hoog: 150 euro.
In 2020 zijn 2.803.661 snelheidsboetes opgelegd na controle met een flitspaal, in 2021 waren dat er 2.830.213. Ook zijn 1.509.650 snelheidsovertredingen met mobiele radarsets geconstateerd, tegen 1.476.304 een jaar eerder.
De boete voor het negeren van een rood licht bedraagt 250 euro. Daar komt nog 9 euro aan administratiekosten bij van het CJIB.
Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 250 euro. Door rood licht rijden: 250 euro. Negeren rood kruis: 250 euro. Afslaan zonder richting aan te geven: 100 euro.
Mobiele flitsers doen meestal maar 1 baan. Ik dacht dat de banen verder dan de meest dichtbije niet nauwkeurig genoeg gemeten kunnen worden. Net zoals ze niet in bochten mogen meten of bij heel brede vluchtstroken. Trajectcontrole doet alle banen.
Als komt vast te staan dat het voertuig niet is gestopt voor de stopstreep, dan wordt geacht dat niet is gestopt voor rood licht en is er dus door rood gereden. Het kan ook voorkomen dat het verkeerslicht pas op rood springt als de stopstreep al is gepasseerd.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
Uiteraard geldt nog steeds het principe: hoe gevaarlijker het feit, hoe duurder de boete. Ook weegt de snelheid van de overtreding mee in de prijs van je boete. Daarnaast is voor de verkeersboetes 2022 is rekening gehouden met de inflatiecorrectie, die dit jaar op 2% is uitgekomen.
De boete voor rijden door rood bedraagt maar liefst € 250,-. Met de administratiekosten van het CJIB erbij ben je daarom € 259,- kwijt voor het passeren van een rood verkeerslicht. Het komt regelmatig voor dat de boete voor rijden door rood onterecht is.
Boete voor door oranje rijden
Kijk dan zeker na hoelang het licht precies op oranje staat vooraleer het naar rood verspringt. Als je 50 kilometer per uur mag rijden, dan moet het licht minstens drie seconden op oranje staan. Mag je 70 kilometer per uur rijden, dan moet je zelfs vijf seconden de tijd krijgen.
Zo betaalt u voor 20 km/u te hard rijden in de bebouwde kom €188 en buiten de bebouwde kom €177.
Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
Dus lang niet overal staat een roodlichtcamera: het antwoord op de hoofdvraag is nee.
De boete is minimaal €6 per kilometer te hard rijden. Bij 4 kilometer is dat €25, plus €9 administratiekosten. Bij hogere snelheden wordt de boete een stuk hoger. Wie 15 kilometer te hard rijdt, betaalt inclusief administratiekosten €130.