Kort door de bocht kan de accu van een EV auto thuis via het stopcontact in ongeveer 8 tot 10 uur worden volgeladen. Bij een openbaar laadpunt gaat dit ruimschoots twee keer zo snel. Bij een snellaadpunt - en daarvan zijn er steeds meer - is het laden gemiddeld voltooid binnen een half uur tot een uur.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
Laadtijd in het kort:
Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)
U kan ook een laadpaal op gelijkstroom of DC-snellader bij u thuis of op het werk installeren. Waar een laadpaal op wisselstroom de omvormer van de auto gebruikt om stroom om te zetten naar gelijkstroom zal een DC-snellader de wisselstroom al omvormen naar gelijkstroom voor die de auto binnenkomt.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Via een normaal stopcontact kun je maximaal opladen met 3,7 kWh. Maar om overbelasting te voorkomen, worden de meeste laadkabels begrensd tot 2,3 kWh. Gemiddeld verbruikt een elektrische auto 19 kW per 100 kilometer. Via een gewoon stopcontact moet je dus minimaal 5 tot 8 uur laden om 100 kilometer te rijden.
Thuis ligt het rond de € 0,25 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer.
De gemiddelde kosten voor het installatie van een laadpaal zijn €500 tot €1.500 voor de aanschaf van de laadpaal en gemiddeld €350 voor de installatie.
Snellaadvermogen. Zoals gezegd heb je bij snelladers een veel hoger laadvermogen. Bij een reguliere openbare laadpaal heb je meestal een laadvermogen van 11 kW of 22 kW, maar bij een snellader is dit minstens 50 kW. Bij moderne snelladers kun je vaak met 150 kW of 175 kW laden.
Op ev-database.nl kun je zien hoe snel elk model auto kan opladen. In de praktijk komt een uur laden met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW neer op 20 tot 60 kilometer bereik. In 5 uur heb je er dus 100 tot 300 km bij. De capaciteit van de accu van elektrische auto's wordt uitgedrukt in kWh.
Om de afname van de capaciteit te compenseren is het belangrijk om de accu rustig af te laten koelen. Snelladen zorgt voor meer warmte dan langzaam laden, waardoor het nodig is om de accu rustig af te laten koelen. Daarom gaat vanaf 80% automatisch het snelladen uit en gaat het opladen een stuk langzamer.
De duur van snelladen is afhankelijk van onder andere het type lader en je auto. Gemiddeld sta je bij een snellader tussen de 20 tot 40 minuten aan de paal.
3-fase aansluiting
In woningen van na 2011 zit vaak een 3-fase (3x25A) aansluiting. Een 3-fase aansluiting is zeer geschikt voor een laadpaal met meer vermogen.
Wil je een snellere laadpaal installeren, dan heb je een 3-fase laadstation nodig. Houd er dan ook rekening mee dat je een 3-fase netaansluiting in je groepenkast moet hebben. Kies je voor een wallbox met een hoger vermogen dan heb je ook een aardlekautomaat nodig met een grotere capaciteit.
In principe is elke meterkast geschikt voor een laadstation. Er is wel een verschil tussen 1-faseladen en 3-faseladen.
Als jouw meterkast geschikt is (te maken), komt de netwerkbeheerder langs voor het activeren van de 3-fase aansluiting. Bij de drie grootste netwerkbeheerders liggen de prijzen tussen de € 250 en € 300.
Er is een glashelder antwoord op de vraag of je elektrische auto opgeladen kan worden via een van de normale stopcontacten in huis. Ja, dat kan zeker.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Over het algemeen is een stekkerdoos met 3 tot 5 stopcontacten belastbaar tot 2500 watt. Je computer, beeldscherm en speakers kun je hier bijvoorbeeld prima op aansluiten.
Het opladen van een elektrische auto kan gewoon thuis, maar duurt dan wel langer dan laden bij een publiek oplaadpunt. We hebben een overzicht van de mogelijkheden voor je samengesteld.
Zodra de zon niet meer schijnt en de zonnepanelen dus minder energie opwekken, kan de accu van de elektrische auto de stroom aan het huis leveren. Hierdoor maak je optimaal gebruik van de opgewekte zonne-energie. Het advies is wanneer de zon stevig schijnt dat je de accu volledig oplaadt.