Officieel moet je als je het station verlaat uitchecken, of dat voor 5 minuten of 5 uur is. Wat jij doet, niet uitchecken als je het station verlaat, is niet de bedoeling. Heb je uitgecheckt en kom je later dan die 35 minuten terug dan begint er een nieuwe reis.
Inchecken en uitchecken binnen 20 minuten
Check je binnen 20 minuten weer uit, dan worden er geen kosten in rekening gebracht. Je krijgt het volledige instaptarief teruggeboekt op je OV-chipkaart. Er zijn uitzonderingen: Bij NS heb je meer tijd om iemand uit te zwaaien.
Ja. Als u incheckt, dan wordt het instaptarief ingehouden. Bij een OV-chipkaart zonder abonnement of kortingsproduct is dat 20 euro. Als u binnen 60 minuten na inchecken weer uitcheckt op hetzelfde station, dan krijgt u dat hele instaptarief terug en kost het uitzwaaien u dus niets.
Wat als ik niet heb uitgecheckt door een storing of ben vergeten uit te checken? Als je vergeet uit te checken en je reist op saldo, dan schrijft het systeem de borgsom van 4 euro af. Dat gebeurt automatisch bij het inchecken. Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt.
Als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt, kun je bij een kaartautomaat je reisoverzicht zien. Zo kun je controleren of je in- en uitgecheckt ben, en hoeveel je reis gekost heeft. Daarnaast kun je je reizen terugzien bij een online transactieoverzicht. Dit overzicht kun je ook opvragen als je een anonieme kaart hebt.
Vergeten in of uit te checken: € 20. Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement: € 12 (€20 x 0,6)
U mag inchecken tot net voor 09.05 en vanaf 18.25. Het is altijd vijf minuten in uw voordeel. Als u vroeg incheckt, mag dat tot net voor 06.35 en bij de middagspits tot net voor 16.05.
Niet uitgecheckt
Dan heb je teveel betaald. Wanneer je gereisd hebt met Arriva, Breng, Connexxion, EBS, GVB, Hermes, HTM, RET, Qbuzz, Syntus of U-OV vraag dan via uitcheckgemist.nl het saldo terug. Uitcheck gemist? Bekijk het filmpje hoe je in 3 simpele stappen het saldo terugvraagt.
Er geldt een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger bij het inchecken in de daluren. Volgens de definitie duurt de spits 's ochtends tot 9.00 uur, dus zou u pas vanaf 9.00 uur kunnen inchecken als u met korting wilt reizen.
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
Als je te veel hebt betaald, krijg je geld terug. Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen.
Let op: Het kan tot 14 dagen duren voor je je gemiste uitcheck erbij ziet staan. Staat je reis er nog niet bij, probeer het dan een paar dagen later opnieuw. Wil je van een rit het saldo terugvragen? Vul dan de instaplocatie en eindbestemming in.
nee, want bij inchecken wordt er 5 euro afgeschreven van je tegoed. Bij uitchecken krijg je die terug en wordt de werkelijke ritprijs van je tegoed afgeschreven.
Probeer altijd alsnog op het station in te checken of meld je bij onze conducteur in de trein. Zo voorkom je een boete. Je moet namelijk wel altijd een geldig vervoersbewijs hebben in het OV.
Dat doe je door de kaart op ongeveer een centimeter afstand stil voor het OV-chipkaartlogo op de kaartlezer te houden. Daarna gaat het poortje open en/of geeft de kaartlezer een bevestigingssignaal. Klik hier om het voorbeeldfilmpje te bekijken over het in- en uitchecken met de OV-chipkaart.
Om met NS te reizen moet er minimaal € 20,00 op je OV-chipkaart staan. Heb je een NS-abonnement? Dan gelden andere bedragen: Voor een OV-chipkaart met Dal Vrij, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement is dit € 10,00.
Saldo terugvragen kan door naar www.ov-chipkaart.nl te gaan, het formulier met naam en bankrekeningnummer in te vullen en dat samen met de kaart gratis naar Translink op te sturen. Ook voor OV-chipkaarten die tot een jaar zijn verlopen heeft Translink het terugvragen van restsaldo eenvoudiger gemaakt.
Wanneer je een uitcheck hebt gemist, bijvoorbeeld door een storing of omdat je dit bent vergeten, dan kun je saldo terugvragen. Dit kan in drie simpele stappen via uitcheckgemist.nl. Om gemakkelijk te weten wanneer je hier recht op hebt, kun je je aanmelden voor een Uitcheck Gemist Alert.
Reis je met een abonnement tijdens de daluren, dan reis je met korting. Bij abonnementen bepaalt het moment van inchecken de korting die wordt berekend voor de gehele reis.
De daluren zijn op werkdagen de uren vóór 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur. In het weekend en op feestdagen reist u de hele dag met korting. Het moment van inchecken bepaalt het kortingspercentage voor de hele reis.
Dit gaat er veranderen (per 2021) Vanaf 1 januari 2021 krijg je geen korting indien je incheckt tussen 6:30 – 9:00 uur en 16:00 – 18:30 uur. Op zaterdag, zondag en feestdagen kun je wel heel de dag met korting blijven reizen. Ook in de zomermaanden en tussen kerst en nieuwjaar gelden de spitstijden.
Makkelijker en goedkoper is het om jouw reis te betalen met een OV-chipkaart. Dit is een pas waarop je saldo, een zogeheten reistegoed, kunt laden. Met de OV-chipkaart betaal je per gereisde kilometer. Je kunt handmatig saldo op OV-chipkaart zetten bij de NS-kaartautomaat of bij een oplaadautomaat in diverse winkels.
Waar je voorheen je plastic pasje voor de scanner moest houden, kun je nu je smartphone gebruiken. Dit doe je door de achterkant van je telefoon tegen de incheckpaal te houden. De poortjes op het station gaan dan gewoon open.
Aan de hand van de hoeveelheid vertraging wordt berekend wat je vergoeding is. De hoofdregel is: 50% van de ritprijs bij 30 minuten vertraging, en 100% bij 1 uur vertraging.