Menselijke reactietijden bij pitstop
De coureur mag vervolgens pas na 0,2 seconden groen licht krijgen dat hij de pitstraat mag verlaten. De FIA heeft het hierbij over "veiligheidsoverwegingen".
Een gemiddelde pitstop kost 3.65 seconden, maar als het…
Het team van Red Bull heeft met onze Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2019 de snelste pitstop ooit gemaakt! In slechts 1,82 seconden werden de 4 banden verwisseld en de voorvleugel iets bijgesteld! Bekijk hieronder de video van het wereldrecord van Red Bull!
Omdat de marges zo klein zijn, zullen de ingebouwde vertragingen er vast en zeker voor zorgen dat tijden onder de twee seconden niet langer reëel zijn.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
In de pitstraat geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur (in sommige gevallen zelfs 60).
Aan weerszijden van de inmiddels opgekrikte auto snellen twee mannen toe en pakken allebei de luchtinlaat boven het hoofd van de coureur beet om de auto stabiel te houden. Dan komen de heren in actie die de wielen moeten verwisselen. Per wiel zijn er maar liefst drie rollen te vervullen. Eén iemand bedient de wheelgun.
De F1-coureurs die in de top tien van een Grand Prix finishen krijgen WK-punten. De winnaar krijgt 25 punten, de nummer twee 18 punten, de nummer drie 15 punten, de nummer vier 12 punten, de nummer vijf 10 punten en zo gaat het verder tot de nummer tien, die één punt krijgt.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Een pit staat voor leven, kracht, energie, karakter en de toekomst. Als PIT kinderopvang & onderwijs werken we iedere dag vol energie aan de toekomst van onze kinderen. Wij willen hen op weg helpen hun toekomstdroom waar te maken. Daarvoor zijn we altijd bezig om hen de beste ontwikkelingskansen te bieden.
Het record voor de snelste pitstop ooit staat met 1,82 seconden op naam van Red Bull Racing. De langste pitstop aller tijden is sinds de Grand Prix van Monaco in handen van Mercedes. Het kampioensteam had meer dan 43 uur nodig om het rechtervoorwiel van de wagen van Valtteri Bottas te krijgen.
De mannen van de pitstop
Hoeveel mensen werken er eigenlijk mee tijdens een pitstop? Ze hebben allemaal hun eigen taken en het zijn er waarschijnlijk meer dan je op het eerste gezicht zou denken! Rechter achterwiel; 3 Man, waarvan de achterste het wiel weg haalt dat de middelste man heft losgeschroefd.
Het team van Red Bull Racing heeft in de laatste Grand Prix van 2016 weer eens de DHL Fastest Pit Stop Award voor zich opgeëist. De Oostenrijkse renstal had slechts 2,11 seconden nodig voor de enige bandenwissel van Max Verstappen.
Rolverdeling van de pit crew
Een goede taakverdeling is cruciaal voor een goede pit stop. Gelukkig gaat dit bijna altijd goed en weet ieder lid wat zijn/haar taak is. een pitcrew bestaat uit veertien monteurs.
Maar: rijdend verkeer heeft in de pitstraat altijd voorrang. Dus als er net een andere auto aankomt en die moet remmen om een botsing te voorkomen, was het een unsafe release en krijgen coureur en team een straf. Voor een coureur is dat vaak een tijdstraf.
De safety car (in sommige klassen ook wel pace car genoemd) is in de autosport een wagen die de snelheid van deelnemende wagens op het circuit beperkt, in geval van een gevaarlijke situatie zoals een groot ongeluk, gevaarlijke conditie van de baan (b.v. stromende regen) of een object op de baan.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
De reglementen hebben bepaald dat er per race minimaal 305 kilometer verreden moet worden. Dat betekent dat de coureurs soms een extra ronde moeten rijden om de minimale afstand te kunnen behalen. Aangezien deze afstand vast staat voor iedere race, verschilt het aantal rondes bij ieder circuit.
Tijdelijke of levenslange gevangenisstraf
Een gevangenisstraf kan tijdelijk (maximaal 30 jaar), of levenslang zijn. De levenslange gevangenisstraf is de zwaarste straf die Nederland kent. Alleen mensen die de meest ernstige misdrijven hebben gepleegd krijgen deze straf. Het gaat dan bijvoorbeeld om moord of terrorisme.
Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen. Omdat een coureur veel zweet, is zijn blaas ook minder vol. Als de coureur echt heel nodig moet, dan doet hij het in zijn broek.
Dat Verstappen goed verdient moge duidelijk zijn. Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.