De straaljager kan een topsnelheid halen van meer dan 2000 kilometer per uur. De F-16 was ook het eerste toestel met een computer gestuurd besturingssysteem: de fly-by-wire.
De F-16's, die een topsnelheid van 2.000 kilometer per uur kunnen behalen, zijn sinds 1979 in gebruik. De levensduur van de toen 213 toestellen was volgens defensie oorspronkelijk 20 jaar. Daarom ondergingen ze sinds 1998 een 'midlife update' die voortdurend werd doorontwikkeld.
De Amerikaanse luchtmacht wil meer door AI bestuurde vliegtuigen gebruiken, ook zonder piloot. Met snelheden tot bijna 900 kilometer per uur voeren twee straaljagers allerlei manoeuvres uit alsof zij met elkaar in gevecht zijn.
Sneller dan F-16
De Su-35 is een snel en wendbaar gevechtsvliegtuig met een zeer groot bereik, grote hoogte en zware bewapening. Cijfers over de exacte maximumsnelheid of bereik zijn niet eenduidig en lopen zelfs sterk uiteen.
In Nederland verdient een F-16 piloot een salaris wat varieert tussen €2.600 en €3.500 bruto per maand. Dit salaris is afhankelijk van factoren zoals ervaring en leeftijd van de piloot.
Het gemiddelde Piloot basissalaris bij KLM is € 100K per jaar. Het gemiddelde aanvullende salaris bedraagt € 20K per jaar, waaronder een contante bonus, aandelen, commissie, winstdeling of fooien.
Het allereerste volledige operationele Europese squadron was het 349 Sqn van de Belgische luchtmacht in mei 1980. België nam in het totaal 160 F-16's in dienst. Nederland heeft in totaal 213 F-16's gekocht: 177 eenzitters en 36 tweezitters.
De snelste militaire straaljager ter wereld
Kapitein Helt wist op een hoogte van bijna 26.000 m te vliegen en dit record werd in een aanhoudende vlucht niet verbroken. Dezelfde dag zette verschillende piloot Brian Shul in een andere Blackbird een ongelooflijk snelheidsrecord neer van Mach 3.3, wat 3.529 km/u is.
F16 werd getest in een luchtgevecht en won van de F35 . Hoewel de F16 in een echte oorlog niet dichtbij genoeg zou komen.
Een toestel kost in 2020 ongeveer 80 miljoen euro (afhankelijk van de dollarkoers).
Het toestel is gevuld met 152.000 lbs, ofwel pond, aan kerosine. Bij de KLu rekent men immers in Amerikaanse ponden, waarbij een pond overeenkomt met 0,45 liter. Omgerekend betekent dit dat zowel in de romp als in de vleugels een slordige 70.000 liter aan brandstof is opgeslagen.
Maximale snelheid: 1.345 mph . Kruissnelheid: 577 mph. Bereik: 1.407 mijl. Plafond: 55.000 ft.
Operationele veroudering: de F-16 is minder goed opgewassen tegen nieuwe omstandigheden en dreigingen.Technische veroudering: reserveonderdelen zijn moeilijker te verkrijgen.
De F135-motor van de F-35A is de krachtigste die tot op vandaag in een gevechtsvliegtuig is ingebouwd. De topsnelheid bedraagt zo'n 1.900 km/u. Dat lijkt op het eerste zicht minder dan de F-16, maar de F-35 doet dat wel met bewapening en met sensoren, terwijl die in de praktijk de topsnelheid van de F-16 beperken.
Onderdelen zijn lastiger te krijgen, er is sprake van slijtage. Volgens het ministerie van Defensie wordt het steeds duurder om de F-16's in de lucht te houden. Daarom is het in Nederland einde verhaal voor een toestel dat door de jaren steeds veelzijdiger werd.
Het vliegtuig, gebouwd in 1980, heeft nu 6.000 vluchturen en zou nog tien tot vijftien jaar kunnen vliegen. Maar het is niet voor eender welke simpele vliegtuigfan: de F-16 wordt enkel verkocht aan wie zijn wapenvergunning van International Traffic in Arms Regulations kan voorleggen.
De F-35 kan meer bewapening meenemen dan zijn voorganger, de F-16. Alleen de A-variant van de F-35, die Nederland heeft aangeschaft, heeft een ingebouwd boordkanon. Het vliegtuig heeft daarnaast 2 wapenruimen aan de binnenkant (intern) met ieder 2 ophangpunten en 7 ophangpunten aan de buitenkant (extern).
We kunnen zien dat de Rafale een hoge stuwkracht-gewichtsverhouding heeft en beter manoeuvreerbaar is dan de F-16. Hij kan zware oorlogsvoering dragen en zijn canardstructuur biedt hem voordelen tijdens het vliegen waar een F-16-jager faalt. Bovendien heeft de Rafale een hoger serviceplafond dan de F-16 met een hoger draaivermogen.
De F-35 Lightning II is een van de meest geavanceerde gevechtsvliegtuigen van deze tijd. Ontwikkeld door Lockheed Martin, wordt dit toestel wereldwijd ingezet door verschillende luchtmachten. Ook Nederland heeft gekozen voor dit vliegtuig dat de oude F-16 Fighting Falcon vervangt.
Dankzij de superieure service en keuken, exclusieve luchthavenlounges en extreem hoge vliegprijzen vlogen Concorde-passagiers ver boven andere vluchten uit en bereikten ze hun bestemming sneller dan straaljagers .
NASA's X43A heeft als eerste vliegtuig, weliswaar zonder piloot, 7000 mijl per uur gevlogen(11265 km/u). Dat ligt net iets onder de magische grens van 10 keer de snelheid van het geluid. (9,8 om precies te zijn).
Om op te stijgen is er opwaartse stuwing nodig, de snelheid die hiervoor nodig is wordt voor de vlucht berekend. De snelheidsmeter werkt niet op lage snelheden, als deze begint te werken wordt dit benoemd als “airspeed alive” of “speed is live”. Doorgaans zit de gemiddelde opstijg snelheid rond de 300 km/u.
Je krijg hetzelfde salaris als iedere andere beginnende officier, zo'n 1750 euro bruto per maand (meer info daarover kan je hier vinden). Na de basisopleiding ligt het salaris van een F16-piloot op 1900 euro netto.
Qua mankracht is het Nederlandse leger op dit moment 53.000 militairen sterk. De beste aspecten van ons leger zijn onze moderne fregatten (11de van de wereld), ons arsenaal aan mijnen (14de van de wereld) en onze havens (15de van de wereld). Vooral in financieel opzicht heeft Nederland een groot potentieel.
Voor 2018 bedroeg de gemiddelde jaarlijkse kost van de F-16 luchtgevechtscapaciteit 222 miljoen euro. Uitgedrukt in kost per vlieguur is dit voor 2020 gelijkwaardig aan een kostprijs per vlieguur F-16 van 20.111 euro.