Al het cabinepersoneel slaapt gewoon boven je!In een soort verborgen (en zeer krappe) ruimte. Al komen die piloten er toch een heel stuk beter vanaf dan de stewardessen. Waar stewardessen bij elkaar slapen in één grote ruimte met smalle bedjes hebben piloten hun eigen ruimte waar ze in alle rust kunnen bijkomen.
De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur. De minimale rusttijden han- gen af van het tijdzoneverschil tussen start- en landingsluchthaven.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
De stewardessen moeten juist naar boven met een trappetje en door een luik klimmen, weet Business Insider. Ze komen bij het trappetje via de cockpit.
Overhead Crew Rest
Overigens zitten niet alle slaapcabines boven de passagiers. In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
In de meeste gevallen bevinden de slaapplaatsen van piloten zich boven de first class. Al ontbreekt het de piloten aan niets in de ruimte, het bereiken ervan is alles behalve comfortabel te noemen. De slaapplaatsen van zijn namelijk alleen te bereiken met een ladder of een verborgen trap.
De kosten voor een complete opleiding, inclusief Type Rating, aan de KLM Flight Academy bedragen €122.000,-. De KLM levert een financiële bijdrage aan deze kosten waardoor de opleidingskosten voor de student €105.000,- bedragen.
“Per maand doet een stewardess minimum 62,5 vlieguren. Vlieguren zijn de uren dat het vliegtuig zichzelf op eigen kracht voortbeweegt. Dat wil zeggen: de momenten dat we dus echt in de lucht hangen. De andere uren waarin we bijvoorbeeld onze vlucht voorbereiden, zijn geen vlieguren.
Zware turbulentie komt niet vaak voor en duurt niet lang. Meestal een paar minuten. Piloten kunnen zware turbulentie zien aankomen op de weerradar.
Mijn naam is ### en ik vandaag uw purser op vlucht ### naar ### (en ###). Namens ###, gezagvoerder ### en zijn/haar bemanning heet ik u van harte welkom aan boord in deze ### ###. De verwachte vluchtduur bedraagt ### uur en ### minuten.
Daggeld: 450-500 euro netto, staat er. Van het daggeld zou je genoeg overhouden om te kunnen sparen en je nettoloon zou dankzij deze onkostenvergoeding hoger uitvallen dan het brutoloon.
In Nederland is het alleen mogelijk piloot/verkeersvlieger te worden door middel van een tweejarige opleiding aan een particuliere beroepsluchtvaartschool. Dit betekent dat het een dure opleiding is (zo'n €100.000 in totaal).
De piloot voert daarom alle benodigde gegevens uit het vluchtplan in, zoals de vliegroute, beoogde vlieghoogte en informatie over windrichting en windsnelheid. Op basis hiervan kan de automatische piloot onder andere berekenen welke koers, hoogte en snelheid moeten worden aangehouden.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Het gemiddelde salaris voor de functie Captain B777/B787 in Nederland is € 19.176 per maand, wat 6% lager is dan het gemiddelde salaris van € 20.488 per maand bij KLM voor deze functie.
Normaal gezien vliegt een piloot zo'n 900 uur per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar zoals je kan zien in mijn dagplanning (zie onderaan artikel) ben ik dikwijls ongeveer zo'n 12 uur van huis weg voor een normale werkdag.
Wat niet direct hoeft te betekenen dat deze angst ook geheel terecht is. Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
In het vliegtuig zijn draagbare zuurstofflessen aanwezig, die bij bijna elke medische calamiteit kunnen worden gebruikt. Ook wordt het reanimeren speciaal geoefend op smalle oppervlakken, zoals in het gangpad van een vliegtuig.
Het aanvangssalaris van een Reisbegeleiders en stewards bedraag meestal tussen de € 1.492 en € 2.315 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.897 en € 2.840 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Als fulltime grondstewardess ga je gemiddeld tussen de 1.850 en 1.897 euro bruto per maand verdienen. Per jaar is dat 24.274 euro bruto, wanneer je 40 uur per week werkt. Als flexmedewerker verdien je ongeveer 10,82 euro per uur. Dit is gebaseerd op cijfers van de Randstad-salarischecker.
Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar. De maximumleeftijd om de opleiding te starten hangt af van de medische geschiktheid van de kandidaat en deze kan worden aangetoond via een medische toelating (Medical).
LiraDe Turken betalen een brutosalaris, dat maximaal rond 136.000 euro ligt. Dat is een stuk minder dan de 2 ton en meer die KLM zijn meest ervaren piloten betaalt. Het voordeel is dat de belasting in Turkije iets lager ligt.