Wat kan een kind van 6 jaar op taalgebied: bijna alle letters en klanken uitspreken, maar kunnen nog moeite hebben met lastige combinaties als 'sch'en 'ng/nk' simpele woorden schrijven, maar schrijven over het algemeen nog precies zoals het klinkt, bijvoorbeeld: 'ik vint j liev', in plaats van 'ik vind je lief'.
Deze fijn motorische ontwikkeling wordt in de loop van de jaren steeds verfijnder, en in combinatie met de rijping van het brein is een kind rond de leeftijd van 6 jaar klaar voor het leren lezen en schrijven.
Vanaf groep 7 wordt op de meeste basisscholen dit methodisch schrijven een beetje losgelaten bij de kinderen die een goed leesbaar handschrift hebben. Je ziet dan dat kinderen hun eigen handschrift ontwikkelen, dat bestaat uit aan-elkaar-schrijven gecombineerd met losse letters.
Eind groep 2 heeft je kind de basisbeginselen van schrijven geleerd. Zo kan het zijn eigen naam schrijven en weet het hoe het zijn pen en potlood vast moet houden.
In het begin lezen kinderen letter voor letter. Door de letters hardop te zeggen, horen ze welk woord er staat. Dit werkt vooral bij woorden waarbij de klanken van de verschillende letters samen hetzelfde klinken als het hele woord.
Zelf lezen begint vaak op de leeftijd van 6 of 7 jaar.
We zien natuurlijk graag dat de leesboeken vervolgens niet aan te slepen zijn, maar niet in alle gevallen gaat het oppikken van zelfstandig lezen even vlot of plezierig. We horen met regelmaat dat een kind meer 'moet' oefenen thuis.
In groep 6 leert een kind nieuw regels voor (werkwoord)spelling en taal- en rekenkundig ontleden. Daarnaast leert het rekenen met grote getalellen, breuken en decimalen (kommagetallen). Vakken gericht op de brede ontwikkeling zijn biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, beeldende vorming en gym.
De eerste letters die je kind leert zijn de letters i, k, m, s. Ook leert je kind in kern start om met die letters korte woordjes te maken en te lezen zoals: ik, kim en mis.
In groep 3 leert je kind lezen, schrijven en rekenen. De manier van leren wordt anders. Waar kinderen in de kleuterklas nog vooral handelend bezig waren, gaan ze nu vaker werken in werkboekjes. Van letters maken met klei, naar letters schrijven in een schriftje.
Tussen de leeftijd van vier en vijf leert een kind hoofdletters schrijven. Hun leraar toont ze hoe ze de motoriek in hun arm, vuist en hand moeten gebruiken. Dan kunnen ze beginnen met het maken van kleinere en preciezere vormen, zoals letters en cijfers..
Kinderen met dysorthografie hebben opvallende en hardnekkige spellingsmoeilijkheden. Schrijven zonder fouten lukt niet. Het lijkt wel of je kind de spellingregels niet kan onthouden. Soms schrijft je kind de woorden zoals hij of zij ze hoort.
In groep 4 leert een kind steeds beter lezen, schrijven en spellen. Daarnaast leert het rekenen met grotere getallen en de tafels (vermenigvuldigen). Vakken gericht op de brede ontwikkeling zijn biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, techniek, beeldende vorming en gym.
Kinderen van een jaar of vijf kunnen de tel rij opzeggen van één tot en met twintig. Ook gaan ze leren terug tellen, denk bij deze leeftijd aan terug tellen van vijf naar één. Ze kunnen voorwerpen aanwijzen en meetellen tot ongeveer tien. Daarnaast snappen ze het telsysteem steeds beter.
Pas in de loopt van groep 3 zijn kinderen motorisch ver genoeg ontwikkeld om echt 'netjes' te gaan leren schrijven. De meeste scholen beginnen daarmee dan ook na de kerstvakantie. Meestal begint schrijfonderwijs in groep 3 met het aanleren van losse (schrijf)letters.
Op veel scholen staat er elke week een letter centraal in groep 2: de letter van de week. Bij de overgang naar groep 3 kan je kind zijn eigen naam schrijven en 'verklanken' (de naam in klanken verdelen K-oe-n) en kent hij vaak al zo'n 15 letters.
Schrijven in groep 3: woordjes maken
Vaak gaan leren lezen en leren schrijven hand in hand. Dus ik, maan, roos, vis (en de eigen naam) zijn vaak de eerste woordjes. Het is heel leuk om letters die je net kunt lezen, meteen ook zelf te mogen schrijven.
Ter illustratie van de willekeur: je kind Jezus noemen mag in de meeste gemeenten, maar sommige verbieden het ook. Eric Gubbels zou tegenover je kunnen zitten als je je babynaam komt opgeven bij de gemeente.
Maastricht Deze naam werd afgekeurd in Maastricht zelf.
We snappen 'm: je bent een trotse Maastrichtenaar, maar deze gaat zeker een hoop scheve gezichten opleveren. Dat wilde de ambtenaar liever voorkomen.
Namen uit de Bijbel zoals Judas, Kaïn of Satan behoren dan ook tot de bekendste "verboden voornamen". Evenzo mogen religieuze gevoelens niet worden gekrenkt door de voornaam (b.v. Christus of God). Veelgebruikte merk- of plaatsnamen zijn ook niet toegestaan als voornaam.
Wat doet groep 6 aan huiswerk? Groep 6 heeft minimaal 1x per week of een (zaakvak-)toets of schriftelijk huiswerk. Dat is maakhuiswerk van bijvoorbeeld geschiedenis of aardrijkskunde.
vierde klas: 9-10 jaar (groep 6) vijfde klas: 10-11 jaar (groep 7) zesde klas: 11-12 jaar (groep 8)
Eind groep 3 kunnen de meeste kinderen boekjes lezen op AVI-niveau E3. Het kan zijn dat je kind sneller of langzamer leert lezen dan gemiddeld. Dan leest je kind in eind groep 3 bijvoorbeeld al boeken van AVI M4.