Sinds 1 juli 2008 zijn VvE's verplicht zich in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Voor nieuw opgerichte VvE's is dat eenvoudig: de notaris zorgt daarvoor. Bent u bestuurder van een VvE en is uw vereniging nog niet ingeschreven?
In de wet staat dat iedere VvE ingeschreven moet worden bij de Kamer van Koophandel (KvK). Een VvE wordt opgericht in de splitsingsakte. Deze akte wordt door de notaris opgesteld en ingeschreven bij het kadaster. Mocht je jouw splitsingsakte dus kwijt zijn, dan kun je deze opvragen op kadaster.nl.
De aanmelding voor voorschoolse educatie gaat meestal via het consultatiebureau. Het consultatiebureau geeft een kind dan een indicatie. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor goede locaties voor voorschoolse educatie. Van de Rijksoverheid krijgen gemeenten geld om dit te organiseren.
Een slapende VvE zorgt voor problemen bij het aanvragen van je hypotheek. De geldverstrekker heeft namelijk geen inzicht in de kosten waar jij mee te maken krijgt en of je deze kosten kan dragen naast de kosten van de hypotheek. Daarnaast hebben ze geen inzicht in de staat van het complex.
Wanneer er sprake is van een VVE-indicatie door het consultatiebureau betaalt de gemeente over het algemeen een (groot) deel van de kosten voor voorschoolse educatie. Ouders betalen een ouderbijdrage. Voor ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag is deze ouderbijdrage vaak berekend op basis van het inkomen.
Ja, een VvE is verplicht voor elke eigenaar van een appartement in een gesplitst gebouw. De wet verplicht appartementseigenaren automatisch lid te worden van de VvE zodra zij een appartement kopen. Het lidmaatschap is onlosmakelijk verbonden met het eigendom van het appartement.
Om toestemming te krijgen van de vergadering van VvE, dien je een schriftelijk verzoek in te dienen bij het bestuur van de VvE. In het verzoek geef je aan wat je precies wilt verbouwen en wat de gevolgen zijn voor het gebouw en de gemeenschappelijke delen.
Voor de oprichting van een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid gaat u naar de notaris. De notaris stelt de notariële akte op met daarin de statuten. De notaris regelt vervolgens meestal de inschrijving van uw vereniging in het Handelsregister van KVK.
Wanneer een Vereniging van Eigenaren (VvE) geen bestuur heeft, kan dit leiden tot problemen en onduidelijkheid over wie verantwoordelijk is voor welke taken. Om zonder bestuur toch nog een vergadering te organiseren, bieden de Modelreglementen (MR) een oplossing: de eigenaars kunnen zelf een vergadering bijeenroepen.
Elke Vereniging van Eigenaren (VvE) in Nederland moet zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Deze wettelijke verplichting zorgt voor transparantie en duidelijkheid in het vastgoedbeheer en is een essentiële stap voor elke VvE.
Als koper zal je zelf moeten bepalen of de VvE goed functioneert en gezond is. Daarom is het belangrijk om de checklist voor de VvE na te lopen. Op deze manier voorkom je vervelende verrassingen achteraf. Wat denk je bijvoorbeeld van kosten voor achterstallig onderhoud?
Kleine VvE's zijn voor VVEASSIST de VvE's met t/m 12 appartementen. Voor een kleine VvE geldt hetzelfde als bij een grote VvE. Ook nu zijn dus een Meer Jaren Onderhoud Begroting (MJOB), een financiële administratie, reservefonds, verzekeringen, klein- en groot onderhoud noodzakelijk.
Elke VvE heeft statuten nodig, waarin de regels voor de leden staan. De statuten VvE bestaan uit de Akte van splitsing door de notaris en optioneel het Huishoudelijk Reglement. In de splitsingsakte leggen we het aandeel van elke eigenaar in de totale kosten vast.
Om een VvE op te richten, moet je onder andere een splitsingsakte opstellen, een huishoudelijk reglement vaststellen, een bestuur kiezen en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel regelen.
VvE maandelijkse bijdrage
Er zijn geen vaste regels over hoeveel u betaalt, maar u kunt rekenen op ongeveer 100 euro per maand voor een bescheiden appartement in een klein blok . Als uw appartement zich in een monumentaal pand bevindt of over extra faciliteiten beschikt, is dat zelfs nog hoger.
Een bankrekening op naam van de VvE is niet alleen wettelijk verplicht, maar ook nodig om te sparen voor onderhoud en verduurzaming. Vereniging Eigen Huis is op zoek naar ervaringen van VvE's met dit onderwerp en heeft daarom een online vragenlijst opengesteld.
Bereid je aanvraag zo goed mogelijk voor
Geld lenen met je VvE is een proces dat tijd kost. Het is daarom belangrijk dat je de leningaanvraag zo goed mogelijk voorbereidt. Het hele proces, van voorbereiding van de aanvraag tot uitvoering van de werkzaamheden, duurt soms wel zo'n twee tot drie jaar.
De VvE-bijdrage wordt betaald door de eigenaren en wordt gebruikt om de kosten van onderhoud, verzekeringen, beheer en eventuele reservefondsen te dekken. De hoogte van de VvE-bijdrage wordt meestal bepaald op basis van de grootte en waarde van het appartement of huis.
De hoogte van deze kosten varieert op dit moment tussen de €9,90 en de €28,00 per maand. Deze kosten zijn laag als je het vergelijkt met de prijzen van andere soorten rekeningen. Let wel: dit zijn niet de belangrijkste kosten om goed naar te kijken.
Het is vaak mogelijk om gewoon uw woning te verkopen zonder VVE. Denk hierbij aan een kleinschalige VVE of als u zelf het huis net heeft onderhouden, bijvoorbeeld gezamenlijk met uw buren. In dat geval heeft u het enkel nog niet georganiseerd via een inschrijving bij de Kamer van Koophandel.
Alleen als dit expliciet vermeld staat in de stukken van de VvE moet u toestemming krijgen. Het kan ook voorkomen dat u het appartement eerst moet aanbieden aan andere leden van de VvE. Dus, kan de VvE de verkoop tegenhouden? Ja, maar alleen in uitzonderlijke gevallen.
Heeft u een slapende VvE? Bij een deel van de wooncomplexen is de VvE inactief. Dit noemen we een 'slapende VvE'. Er wordt bijvoorbeeld geen onderhoud gepleegd en er zijn geen jaarlijkse bijeenkomsten.