Vertel kort wie je bent , wat je doet en wat jouw sterke punten zijn. Probeer niet jouw cv te herhalen. Benoem bijvoorbeeld successen die je behaald hebt in je werk, projecten die je gedaan hebt of geef een voorbeeld waaruit blijkt dat jij over een bepaalde eigenschap beschikt.
Toch krijg je in een motivatiebrief slechts een klein stukje tekst om jezelf te presenteren aan je toekomstige werkgever. In dit kleine stukje tekst moet je laten zien wie je bent, wat je te bieden hebt en waarom je de baan wilt. Er is dus geen ruimte voor cliché uitspraken waar de werkgever overheen leest.
In je motivatiebrief beschrijf je onder andere waarom de werkgever jou moet kiezen en waarom jij voor het bedrijf kiest. Wanneer je in deze context uitweidt over een aantal kenmerken van de functie of het bedrijf, is het aan te raden om de kenmerken te kiezen waar je (het meest) gepassioneerd over bent.
Leg uit waarom je juist deze job wilt. Als je spontaan solliciteert, vertel dan waarom je precies dit bedrijf gekozen hebt. Midden: beschrijf je ervaring en je persoonlijkheidskenmerken die relevant zijn voor de functie. Gebruik een zakelijke toon en laat de feiten voor zich spreken.
De belangrijkste vragen waar je motivatiebrief antwoord op moet geven is waarom je de baan wilt hebben en waarom je geschikt bent. Als je hier teveel woorden voor nodig hebt dan doe je iets verkeerd. Zorg er dus voor dat je eerst voor jezelf goed nadenkt waarom je de baan wilt hebben en waarom je geschikt bent.
Redenen waarom je interesse hebt, inclusief een onderbouwing. Bewijs waarom je geschikt bent voor deze baan. Laat eens een voorbeeld zien van je huidige (vrijwilligers) werk. Ook een diploma van een cursus die je gevolgd hebt of bijvoorbeeld een citaat van een cliënt zijn goede manieren om te laten zien wat je kunt.
Zeg iets als: 'De vakken die ik heb gevolgd tijdens mijn opleiding hebben me goed voorbereid op deze functie' of 'De twee jaar die ik gewerkt heb bij bedrijf x hebben me ruime ervaring bijgebracht met alle taken en vaardigheden waar u om vraagt in uw vacaturetekst. '
Je motivatie hoeft ook niet heel groots te zijn. Als jij aan het einde van een werkdag met een blij gevoel naar huis gaat, als je je klanten naar tevredenheid hebt geholpen, dan is dat een prima motivatie. Vertel in ieder geval met enthousiasme wat je leuk vindt om te doen en welke resultaten je een goed gevoel geven.
Zet jouw naam en contactgegevens bovenaan de brief, of in de linkerhoek van de pagina. Vervolgens voeg je een witregel toe en zet je hier de bedrijfsgegevens waar je naar schrijft (daarover later meer). Daarna volgt weer een witregel en voeg je de plaats en datum toe.
Zeg bijvoorbeeld: “Uw vraag “Waarom wil je hier werken?”; daar wil ik graag een en ander over zeggen. Graag noem ik u een aantal factoren (of redenen) die de functie en uw organisatie interessant maken voor mij. En wat mij drijft om mij voor de functie en uw organisatie in te zetten”.
De standaard die wordt gebruikt voor de lengte van een motivatiebrief is meestal 250 tot 400 woorden. Dit is niet langer een korte sollicitatiebrief, maar een echte brief waarin je uitgebreid je kwaliteiten benoemt. In deze brief is het zaak om verschillende punten op te delen in alinea's.
Vertel in de volgende alinea's iets over jezelf. Over wie je bent, wat je doet, waar je goed in bent en waarom jij geschikt bent voor de baan. Maar geef ook aan wat je nog graag zou willen leren.
Naast lichaamstaal zijn er nog andere zaken waaruit een selecteur kan opmaken dat je enthousiast bent over een functie: Je hebt je verdiept in de organisatie en de functie. Je stelt vragen over de organisatie, de afdeling en de functie waardoor je laat zien dat je actief onderzoekt of de functie bij je past.
Enthousiast of enthousiasme is een gevoel of gemoedstoestand. Ben jij een enthousiast mens? Dat is nog wat anders dan dat je een keer ergens enthousiast over bent. Wanneer je van nature enthousiast bent, dan is enthousiasme een kernkwaliteit van jou.
Een goede moderne sollicitatiebrief is niet stijf en formeel: de brieven van vandaag gaan steeds meer naar het niveau van spreektaal toe. Schrijf dus een makkelijk te begrijpen verhaal met een logische structuur. Waarom zou je in je brief een totaal andere toon aanslaan dan dat je 'in het echt' zou doen?