Geachte [NAAM WERKGEVER], Ik schrijf u om u ervan op de hoogte te stellen dat ik mijn functie als [FUNCTIETITEL] bij [NAAM BEDRIJF] zal verlaten. Met een opzegtermijn van [XX DAGEN/WEKEN/MAANDEN], zal mijn dienstverband op [DAG, MAAND, JAAR] eindigen.
Het opzeggen van een arbeidsovereenkomst kan op verschillende manieren: mondeling, per brief of fax, of per e-mail. De opzeggende partij moet wel kunnen bewijzen dat de opzegging de andere partij ook echt bereikt heeft. Daarom is het gebruikelijk en wenselijk om een arbeidsovereenkomst altijd schriftelijk op te zeggen.
Hoe moet de opzegging gebeuren? De opzegging moet schriftelijk gebeuren met een opzeg- of ontslagbrief. Daarin moet de start en de duur van de opzegtermijn vermeld worden. Opzegging door de werkgever: de werkgever moet je opzegging meedelen met een aangetekend schrijven of een deurwaardersexploot.
Een ontslagbrief verstrekken
Na uw gesprek met uw baas, biedt u een ontslagbrief aan waarin u uw laatste werkdag vermeldt, evenals eventuele laatste woorden van dank die u met uw supervisor wilt delen. Ontslagbrieven zijn niet meer zo gebruikelijk als ze ooit waren, maar het is nog steeds het professionele ding om te doen.
Luister passief naar wat je werkgever te zeggen heeft. Blijf rustig en laat emoties niet de overhand nemen. Vraag een schriftelijke bevestiging van het ontslag en de reden ervan. Vraag een redelijke bedenktijd voor je reactie.
Zeg je contract altijd schriftelijk op, maar doe dat pas nadat je met je leidinggevende hebt gepraat: Als je weggaat op een vervelende manier kun je ook alleen schriftelijk ontslag nemen, maar doe dat alleen als het echt niet anders kan. In alle andere gevallen is het beter om eerst met je leidinggevende te praten.
De wetgever heeft rekening gehouden met de zwaarwichtigheid van deze beslissing en heeft ervoor gezorgd dat een ontslag niet “zomaar” kan worden ingediend. De wet voorziet heel duidelijk via welke kanalen een werknemer zijn ontslag rechtsgeldig kan indienen. E-mail behoort daar niet toe.
Geachte heer/mevrouw, Door middel van dit schrijven wil ik mijn contract met uw organisatie beëindigen. Ik verzoek u, met inachtneming van de contractuele opzegtermijn, mijn contract per <invullen opzegdatum> te beëindigen. De portering van het telefoonnummer is al in gang gezet door mijn nieuwe provider.
Beste [voornaam van de werkgever], Ik wil je laten weten dat ik heb besloten om ontslag te nemen bij [bedrijfsnaam]. Mijn laatste werkdag zal op [laatste werkdag] zijn, rekening houdend met de opzegtermijn. Bedankt voor de fijne tijd en de kansen die ik heb gekregen.
Tot slot moet uw ontslagbrief eindigen met een plan om uw projecten de komende weken over te dragen. Het bedrijf laten zien dat u ze niet in de steek laat en dat u ervoor zult zorgen dat alles soepel verloopt, is een goede manier om een deur open te houden.
Beste [naam leidinggevende]: Hierbij laat ik u weten dat ik ontslag neem uit mijn functie van [jouw functietitel] bij [naam van het bedrijf]. Mijn laatste werkdag is [dag – maand - jaar], conform de opzegtermijn in mijn arbeidsovereenkomst. Graag ontvang ik een ontvangstbevestiging van mijn ontslagbrief.
In een afscheidsmail naar je collega's kondig je je vertrek aan.Ook uit je dankbaarheid voor de samenwerking, deel je je toekomstplannen en laat je je contactgegevens achter.
Denk eerst goed na over waarom je de baan wilt afwijzen. Neem daarna contact op met de werkgever via mail of een telefoongesprek en leg eerlijk en duidelijk uit waarom je de job afwijst. Bedank de werkgever ook altijd voor de tijd en moeite. That's it.