Een informele brief schrijf je naar iemand met wie je op gelijke voet staat. In de brief mag daarom ook persoonlijke taal gebruiken, het hoeft niet al te formeel. Ook het afsluiten van de brief mag best wat luchtig, zoals je bijvoorbeeld een vriend zou begroeten.
Wanneer u een informele brief schrijft, aan bijvoorbeeld uw beste vriend, dan kunt u uw brief beginnen met 'Lieve', 'Beste' of 'He'. De laatste optie is heel informeel en wordt ook vaak gebruikt bij het versturen van e-mails aan bekende of als aanhef in sms'jes.
Een informele brief is een persoonlijke brief gericht naar bekenden of mensen die je op een informele wijze wilt benaderen. Het is toegestaan om persoonlijke taal te gebruiken, maar let wel op de semi-formele toon die geliefd is bij de Engelsen.
'Informeel' noemen wij die varianten die weliswaar correct zijn, maar toch als vormen van 'los' taalgebruik worden beschouwd. Het onderscheid tussen 'formeel' en 'informeel' komt in veel gevallen overeen met het onderscheid tussen 'schrijftaal' en 'spreektaal'.
Een veelgebruikte neutrale slotformule is Met vriendelijke groet of Met vriendelijke groeten. Je kunt hiervoor kiezen bij zowel formele als informele correspondentie. Als je het formeel wilt houden, dan kun je gebruikmaken van Hoogachtend.
Goede standaardzinnen voor de afsluiting van een zakelijke brief zijn bijvoorbeeld: Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest.Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.Ik dank u bij voorbaat vriendelijk voor uw moeite.
Als je iemand beter kent, dan gebruik je een informele aanhef met bijvoorbeeld Beste, Dag of Hallo. In beide gevallen heb je de mogelijkheid om de aanhef persoonlijk te maken. Bij meerdere ontvangers (zoals een groep collega's) zul je meestal verwijzen naar een groep.
Informele varianten zijn woorden en woordcombinaties die als vormen van los, ongedwongen taalgebruik worden beschouwd. Het onderscheid tussen formeel en informeel komt in veel gevallen overeen met het onderscheid tussen schrijftaal en spreektaal.
Informele normen zijn regels die niet schriftelijk zijn vastgelegd maar die te maken hebben met welk gedrag binnen een bepaalde groep wel of niet geaccepteerd wordt. Je zou de informele normen ook de 'ongeschreven wetten' kunnen noemen.
Wat is informeel taalgebruik? Informele taal is de taal die je gebruikt wanneer je bijvoorbeeld op Whatsapp chat met vrienden. Je gebruikt hierbij woorden die minder zakelijk zijn, zoals 'jij' en 'je', je gebruikt afkortingen en waarschijnlijk ook smileys.
De aanhef van de brief
Ken je de persoon die je schrijft niet, dan begin je met “Geachte”. Schrijf je aan iemand die je wel kent dan kan je beginnen met “Beste”. Na “Geachte” komt altijd een achternaam, na “Beste” een voornaam. Dus “Geachte heer” of “Beste Piet”.
Ken je de ontvanger helemaal niet of is er sprake van een formele situatie, dan gebruik je bij voorkeur 'Geachte'. Ken je de ontvanger of gaat het om een informele situatie, dan gebruik je 'Beste'. Ken je iemand heel goed, dan mag je ook 'Hallo', 'Hi', 'Hoi', 'Dag' of 'Goede…' gebruiken.
Als de groep bestaat uit mensen met een verschillende rol, kan een aanhef als Beste allen, Dag allemaal of Beste mensen gebruikt worden. Ook de meervoudsvormen Besten en Geachten zijn mogelijk. Die worden vooral in Nederland gebruikt.
Standaard slotzinnen voor je zakelijke brief
Dan beantwoord ik die graag. Ik kijk uit naar je reactie! Ik help u graag, dus laat het me gerust weten als ik nog iets voor u kan doen. Graag hoor ik of je aanwezig kunt zijn bij…
Informele communicatie noemt men de onderlinge contacten die men heeft zonder officiële structuur zoals die er bij een echte vergadering of gestructureerd werkoverleg wel is. Informeel overleg is spontaan, maakt uitwisseling van inzichten makkelijker en geeft mensen een vrijer podium om hun zegje te doen.
Een informele organisatie is het geheel van relaties, processen, informatie en besluiten dat plaatsvindt buiten de organisatiestructuur van de formele organisatie.
Het belangrijkste onderscheid tussen formele en informele e-mail is de toon waarop wordt geschreven. In professionele e-mails wordt formele en beleefde taal gebruikt, terwijl in persoonlijke e-mails meer casual en conversationele taal wordt gebruikt.
Het verschil tussen formeel en informeel taalgebruik zie je vaak in het verschil tussen schrijftaal en spreektaal: Schrijftaal is in het algemeen formeler. Denk aan een zakelijke brief. Informelere schrijftaal wordt vaak gebruikt in een e-mail.
Het grote verschil tussen informele communicatie en formele communicatie zit hem in de intentie en van wie het komt. Bij informele communicatie zijn het je collega's zelf die met elkaar communiceren en bij formele communicatie gaat het echt om een communicatiedeskundige waarvoor je bedrijf betaalt.
In sommige landen is informeel werk zelfs de belangrijkste bron van werkgelegenheid. De informele economie omvat alle werk dat niet geregistreerd is en dat zich onttrekt aan toezicht van de overheid. Er wordt geen belasting over betaald.
In brieven of e-mails die gericht zijn aan iemand in een bepaalde functie, kan de functie in de aanhef worden vermeld, bijvoorbeeld Mijnheer de minister of Geachte directeur. In informele contexten is een aanhef met alleen de voornaam mogelijk, bijvoorbeeld Beste Peter.
Voor een zakelijke brief gebruik je een passende aanspreking, zoals 'Geachte heer/mevrouw'. Je begint de eerste alinea met een hoofdletter en je begint nooit met 'ik'. In deze alinea geef je aan waarom je de brief schrijft. Hierna volgt de rest van je tekst.
Noteer de naam en het adres van de afzender. De dagtekening hoort helemaal bovenaan de brief. De plaatsnaam en datum moet je voluit opschrijven met een komma er tussen.