Pak je kettingpons of kettingpons tang en draai het pennetje uit de dikke kant van de schakel. Zorg ervoor dat het pennetje nog een beetje vast blijft zitten in de schakel. Je draait hem er dus niet helemaal uit. De dunne kant kun je er gewoon helemaal uit draaien.
Om de fietsketting van de fiets te kunnen halen moet deze gesplitst worden. Brede kettingen hebben een verbindingsschakel (afbeelding 55). De fietsketting kan gesplitst worden door het borgveertje (visje) los te schuiven. Bij montage van de ketting moet het borgveertje weer op de verbindingsschakel geschoven worden.
Vervangen van je ketting
Heb je op jouw ketting een quick link zitten? Dan heb je daar een speciaal tangetje voor nodig. Daarmee knijp je de quicklink los waardoor beide delen uit elkaar vallen.
De truc is om 1 zo'n krul langzaam te verplaatsen naar zo'n andere krul, die twee heffen elkaar op. Het is wel handig om dit te doen terwijl het wiel er nog uit is.
Steek de naald (of een veiligheidsspeld) met de punt middenin de knoop. Beweeg deze voorzichtig heen en weer. Je zal zien dat de knoop al iets losser wordt, waarschijnlijk kun je hem nu met je vingers losmaken en uit de knoop halen!
Dan geldt de vuistregel: groot-groot + 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Je kunt ook tellen hoeveel schakels je oude fietsketting heeft om erachter te komen hoelang je nieuwe ketting moet zijn.
De kettingzweep werkt volgens het hefboomprincipe. Door de cassette tegen te houden met de zweep kan je de sluitring losdraaien met de cassettesleutel. Een kettingzweep is een onmisbaar stukje gereedschap voor elke mountainbiker en fietser die graag zelf de onderdelen van zijn fiets vervangt.
Het is een misverstand dat de draairichting van de ketting van belang is. Het is een 'links/rechts' kwestie. De 'binnen' plaatjes zonder tekst hebben een andere constructie dan de 'buiten' plaatjes (met tekst). De looprichting maakt niets uit, zolang de tekst op de (buiten)plaatjes zichtbaar is.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Áls je een nieuwe ketting wilt ontvetten, leg je 'm in een bakje wasbenzine. Even schudden, en laten uitlekken. Verder zullen de voors en tegens wel weer vrolijk over elkaar heen buitelen.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
De kettingspanners hebben de volgende functies: De ketting instellen op de juiste spanning, niet te strak en niet te los. Door aan de moer te draaien schuift de achteras naar achter en wordt de ketting strakker. De achteras in de ingestelde positie vasthouden, ook als de fietser krachtig trapt.
Een schakelketting is een beweeglijke reeks van met elkaar verbonden schakels of schalmen, die meestal uit metaal zijn vervaardigd en vaak de vorm van een ring hebben.
Motor ketting schoonmaken
Een vieze ketting slijt sneller. Het is daarom verstandig om een aantal keer per jaar je ketting goed schoon te maken. Daarvoor heb je een spuitbus chain cleaner, een chain brush en de hulp van een persoon nodig. Zet je motor op de middenbok of op een paddockstand.
De cassettebody voor 9 en 10 speed is hetzelfde. Een specifieke 10-speed body kan geen 9-speed op. Op een 9-speed body kan wel 10-speed.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen. Een snelle kostenberekening voor een Ultegra 11 speed-R8000-cassette (82 euro) en een Shimano 11-speed HG701-ketting (38 euro) geeft een prijskaartje van zo'n 120 euro na 5000 à 6000 kilometer.
Het klinkt misschien logisch, maar het gebruik van 12-speed onderdelen in combinatie met onderdelen uit 10 of 11-speed groepen raden we niet aan.
Om de lengte van de ketting te bepalen kunt u eenvoudigweg het aantal aandrijfschakels tellen. De aandrijfschakel is de schakel die in het zaagblad gaat. Tot slot gaan we de “steek” van de ketting bepalen.
Technische specificaties Shimano Ultegra HG701 Ketting 11 speed 116 schakels.
De gemakkelijkste manier om erachter te komen wanneer dit het geval is, is met behulp van een kettingmeter. Hiermee controleer je gemakkelijk de afstand tussen de verschillende kettingschakels en weet je precies wanneer je ketting aan vervanging toe is.
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.