Hoe rijk is de eigenaar van Red Bull? De Oostenrijker Dietrich Mateschitz is ceo van het moederbedrijf van Red Bull. Hij bezit 49 procent van de aandelen. Bloomberg schat zijn vermogen op 16,8 miljard dollar (mei 2021).
Dit is vooral te danken aan eigenaar Dietrich Mateschitz, sinds 2004 eigenaar van Red Bull Racing. Mateschitz is de bedenker en eigenaar van Red Bull, de welbekende energiedrank die bijna overal wel te koop is.
Christian Horner is teambaas sinds de oprichting in 2005.
In 2021 werden wereldwijd 9,804 miljard blikjes Red Bull verkocht, hetgeen een stijging van 24,3% betreft in vergelijking met het reeds succesvolle jaar 2020. De groepsomzet steeg met 23,9%, van 6,307 miljard euro tot 7,816 miljard euro.
Red Bull is een energiedrank die in 1987 geïntroduceerd werd door de Thaise ondernemer Chaleo Yoovidhya en de Oostenrijker Dietrich Mateschitz, voormalig werknemer van Unilever. Red Bull heeft het hoogste marktaandeel van alle energiedrank-producenten wereldwijd.
Wat is de omzet van Red Bull? Red Bull verkocht in 2021 bijna 10 miljard blikjes energiedrank, bijna een kwart meer dan het jaar ervoor. De wereldwijde omzet kwam uit op 7,8 miljard euro. In totaal werken er ruim 13.000 mensen voor het bedrijf.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Volgens de “Longhorn Cattle Company”, wordt er stierensperma en/of -urine toegevoegd aan energiedranken van merken zoals Red Bull en Monster. Dit zou aan het licht gekomen zijn nadat de “Longhorn Cattle Company”, een rundveebedrijf uit Longhorn, de inhoud van energiedranken van de topmerken hierop had getest.
In 2022 racen de teams volgens een nieuw reglement. De F1-auto's van alle teams zijn van voor tot achter helemaal anders, op de aandrijflijn na. Dit jaar gebruiken de teams precies dezelfde 1,6-liter V6 met hybridetechniek als vorig jaar. Er is zelfs een ontwikkelingsstop voor de motoren ingelast tot en met 2026.
Lewis Hamilton en Max Verstappen, maar ook Valeri Bottas en Verstappens teamgenoot van vorig seizoen Alexander Albon, staan vermoedelijk niet tussen het rijtje gewone medewerkers: de 934 mensen in dienst van Red Bull kostten namelijk iets meer dan €118 miljoen aan loonkosten, het 1063-koppige medewerkersbestand van ...
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
De verbrandingsmotor is een viertakt 1.6-liter V6-turbomotor. Het is ontworpen op basis van een set strikte afmetingen en materiaalbeperkingen. De cilinders liggen in een 90 graden V-configuratie en hebben per cilinder twee in- en uitlaatkleppen. De turbo maakt gebruik van een compressor om de motor op druk te brengen.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
De laatste vraag hebben we hierboven al beantwoord in de vraag “wat kost een F1 band”. Dit is namelijk 2400 euro per set banden. Gemiddeld gebruikt elke auto 13 sets banden per Grand Prix weekend.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.
De productiekosten van een blikje Red Bull liggen onder de 10 cent en je weet voor hoeveel de blikjes anti-slaaptekort over de toonbanken gaan.
Red Bull Racing heeft een zeer lucratieve sponsordeal gesloten met het Amerikaanse softwarebedrijf Oracle. Het Formule 1-team van wereldkampioen Max Verstappen strijkt daarmee honderd miljoen dollar per jaar op.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Dat Verstappen goed verdient moge duidelijk zijn. Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
Op een circuit is elke piloot verantwoordelijk voor zijn eigen schade." "Zelfs als iemand anders op je inrijdt en voor de volle 100 procent in de fout is, draai jij ervoor op. Max Verstappen reed in China in op Sebastian Vettel. Het was zijn schuld, maar hij moest de schade aan de Ferrari dus niet betalen.”
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.