Semi automaat = normale handbak met stelmotoren voor het koppelen en schakelen. Wanneer deze automaat gaat schakelen wordt de koppeling bedient en zal daarna de juiste versnelling gekozen worden en de koppeling weer worden losgelaten.
De term semi-automaat wordt in de volksmond nog wel gebruikt voor de gerobotiseerde versnellingsbak. Technisch gezien een gewone versnellingsbak, maar schakeling en koppeling worden automatisch bediend.
Een halfautomatische versnellingsbak is een systeem waarbij de overbrengingen geregeld worden door elektronische sensoren op bevel van de bestuurder. Het grote verschil tussen een handgeschakelde transmissie en een halfautomatische versnellingsbak is dat er bij de laatste geen koppelingspedaal in de auto te vinden is.
Het voornaamste verschil tussen een semi-automatische en een volautomatische transmissie is dat bij die laatste het (moment van) terug- en opschakelen ook geheel vanzelf gaat. Oftewel, de bestuurder hoeft geenszins fysiek te koppelen en schakelen (enkel gas te geven, te remmen en te sturen in de juiste richting).
In een notendop: De semi- of halfautomaat kan op 2 manieren bediend worden: als een automaat of handmatig. Schakel je met de hand, dan bepaal je zelf wanneer de auto in de volgende versnelling moet, in plaats van de auto. Maar je gebruikt hierbij niet de koppeling, zoals in een echte handgeschakelde auto.
Automaat rijden heeft geen handleiding nodig, maar de nodige uitleg is zeker vereist. In zekere zin moet je leren rijden met een automatische versnellingsbak, want er zijn toch een hoop dingen die mis kunnen gaan als je de automatische versnellingsbak niet goed bedient.
Velen vinden het rijden in een automaat makkelijk, wat ook wel zo is. Toch is het wennen als je voor het eerst in een automaat rijdt omdat een aantal dingen anders werkt. Zo heb je regelmatig mensen die in een automaat helemaal niet wegkomen omdat ze niet weten dat je de rem moet indrukken om de auto te starten.
De letter S staat voor sport: dit houdt in dat de auto minder ver zal opschakelen, zodat er meer acceleratie (versnelling) plaats vindt wanneer je gas geeft. De letter M staat voor manual: hier geef je zelf wanneer de auto op moet schakelen of juist terug moet schakelen.
Volgens Jeroen Op de Laak van General Motors spelen verschillende aspecten een rol. „In Amerika is in tegenstelling tot Europa een automaat goedkoper dan een auto met handschakeling. Bovendien hebben de Amerikaanse autobedrijven te weinig geïnvesteerd in een goede handbak zoals in Europa.
U vraagt of u met code 78 op uw rijbewijs met een half-automaat mag rijden. Het CBR zegt hier het volgende over. Rijbewijs met code 78 betekent: Alleen geldig voor voertuigen met automatische schakeling. Deze code komt op het rijbewijs wanneer het rijexamen is afgelegd in een voertuig zonder koppelingspedaal.
Half-automaat: de hendel in het midden. Om naar een hogere versnelling te schakelen een duwtje geven op de hendel richting « + », om in een lagere versnelling te gaan een duwtje op de hendel naar “-“. Start/Stop functie is actief zodra je de motor hebt gestart en minstens 10km/u rijdt.
In stand P is de versnellingsbak mechanisch geblokkeerd. Kies stand P wanneer de auto geparkeerd staat of als de motor moet worden gestart. De auto moet stilstaan, wanneer u de parkeerstand kiest. Om vanuit de parkeerstand een andere schakelstand te kunnen kiezen, moet u in contactslotstand II het rempedaal bedienen.
Een semi-automatisch wapen is een vuurwapen dat af te vuren is zonder tussen de schoten een handeling uit te voeren waardoor de kogel afgevuurd kan worden.
Waar op letten bij Automaat kopen
Een automaat die lawaaierig schakelt waarbij een schurend of kloppend geluid aanwezig is, is aan een revisiebeurt toe. Ook wanneer een automaat blijft schakelen bij een contant toerental is er onderhoud nodig. Een automaat hoort soepel te schakelen.
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.
Je bent met een automaat zonder schokken, gekraak of stilvallen sneller vertrokken aan de lichten. Ook op een hellende baan ben je gemakkelijker weg. Kortom, met een automaat schakelt je relaxniveau een versnelling hoger en je stressniveau een versnelling lager.
Bij het binnenrijden van een kettingwasstraat staat er meestal de volgende aanwijzing voor voertuigen met automatische transmissie: „Uit de versnelling, versnellingspook op “N”, motor uitzetten, niet sturen, niet remmen. “
Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand. Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden.
P = 'park' (parkeren) R = 'reverse' (achteruitrijden)
De ZF-automaat is betrouwbaar, van hoge kwaliteit en doet het onder meer goed in sportwagens. De ZF-automaat kan prima omgaan met veel trekkracht en is dankzij de koppelomvormer prettig bij het rijden met een caravan. De DSG-automaat is een automaat met dubbele koppeling. Het zijn goed beschouwd twee automaten in één.
Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn.
de auto blijft niet stilstaan als-ie in Drive staat en dat zorgt in de beginperiode weleens voor een kleine botsing. automaten zijn over het algemeen duurder. het is echt even wennen als je een handgeschakelde auto gewend bent, doordat je onder andere je linkervoet niet gebruikt tijdens het rijden.
Een automatische transmissie weegt meer, hierdoor wordt de auto zwaarder en dit heeft invloed op de hoogte van wegenbelasting. Ook voor privé leasers heeft dit een negatieve invloed op de maandprijs. De onderhoudskosten van een automaat zijn flink. Het uitblijven van onderhoud kan zorgen voor een nog groter probleem.