Gotthardpas: het voor de hand liggende alternatief is de Gotthardpas (in de winter gesloten). Dan rijd je over de berg heen in plaats van eronderdoor. Vooral voor personenauto's is dit een geschikt alternatief. Je moet tegen een slingerweg kunnen en de pas kan hier en daar steil zijn, dus je auto heeft wat power nodig.
Closed for the winter. Important note: The Gotthard Pass will be closed in winter from 14.11.2024, 1800 hrs.
De Gotthardpas duurt ongeveer 47 minuten. Het zou je dus maar 21 minuten schelen. Wie wil er dan nog door zo'n akelige tunnel rijden? Hoe werkt het?
Gotthardpas half mei open
Tips voor de Sint Gotthardpas: Neem afrit 39 of afrit 38 bij grote drukte. Als je al bij afrit 40 bent, is de route door de tunnel het snelst.
Een mooi alternatief voor de Gotthard is de Grote Sint Bernhard tunnel of pas. Om de Grand St. Bernard te bereiken, rijd je vanaf Basel en Bern, via Montreux langs het Meer van Genève. Dit stuk van circa 20 minuten langs het meer, heeft misschien wel een van de mooiste uitzichten van Zwitserland!
Gotthardpas: het voor de hand liggende alternatief is de Gotthardpas (in de winter gesloten).Dan rijd je over de berg heen in plaats van eronderdoor. Vooral voor personenauto's is dit een geschikt alternatief. Je moet tegen een slingerweg kunnen en de pas kan hier en daar steil zijn, dus je auto heeft wat power nodig.
De Gotthardpas en de Gotthardtunnel bevinden zich beide in Zwitserland en verbinden de regio's Uri en Ticino. Over het algemeen is de Gotthardtunnel sneller dan de Gotthardpas.
Beste tijden om door de Gotthardtunnel te rijden
Over het algemeen zijn de vroege ochtenduren en late avonduren de beste tijden om door de tunnel te rijden. Tijdens deze uren is er meestal minder verkeer en kun je een soepelere doorstroming verwachten. Vermijd rijden in het weekend als dat mogelijk is.
Gotthardtunnel info
Deze tunnel van Zwitserland richting Italië loopt door het Gotthardmassief. De lengte van de Gotthardtunnel is 16,9 kilometer. Je hebt wel een vignet voor Zwitserland nodig! Voor Italië en andere landen heb je ook vaak een milieuvignet of milieusticker nodig.
De Gotthardtunnel is berucht vanwege de enorme congestie en geldt als het grootste vakantieknelpunt van Europa. De wachttijd is veelal 15 minuten per 1 kilometer file. Dit kan nauwkeurig berekend worden vanwege de dosering voor de tunnel en het maximum aantal voertuigen dat er doorheen mag.
Logisch, 17 km lang op je motor door een tunnel rijden is behalve ongezond, ook nog eens erg saai. Voor zwaar verkeer is het verboden om over de Gotthardpas te gaan, maar campers zijn wel toegestaan.
Voor de Grote-Sint-Bernardtunnel en de Munt la Scheratunnel (La Drossatunnel) moet je nog apart tol betalen. Voor de Sint-Gotthardtunnel wordt geen tol geheven.
Tips om de lange wachtrijen Gotthardtunnel te vermijden
Vermijd de extra drukke periodes: Weekends, startend vanaf vrijdag 13u tot zaterdag richting Italië en ook op zondag richting Zwitserland, zijn traditioneel extra drukke momenten.
Gotthard-basistunnel volledig hervat in september 2024. De schade die werd veroorzaakt door het goederentreinongeluk in de Gotthard-basistunnel op 10 augustus was "veel groter dan verwacht", geschat op CHF 100 miljoen-130 miljoen. Een normale treindienst zal niet worden hervat vóór september 2024.
Vanuit het kanton Uri kun je vanaf Göschenen of Wassen de pas op en vanaf het kanton Ticino vanaf Airolo en Quinto.
Hieronder zie je op welke data in 2025 de Gotthardtunnel gesloten is en voor hoe lang. De sluitingen duren telkens van 20:00 uur 's avonds tot 05:00 uur 's ochtends, behalve in het eerste van onderstaande tijdvakken, want gaat de tunnel pas om 22:00 uur op slot.
Kosten vignet Oostenrijk 2024
Vignet 1 dag: € 8,60. Vignet 10 dagen: € 11,50. Vignet 2 maanden: € 28,90. Vignet 1 jaar: € 96,40.
Gotthardpass. Met deze route ga je óver de berg heen in plaats van er doorheen. Vooral voor personenauto's is dit een geschikt alternatief. Hiervoor neem je afslag 39, of bij grote drukte afslag 38.
Reis je binnenkort met de auto of motor naar Zwitserland? Dan heb je een vignet nodig. Een autobahnvignet is sinds 1985 in Zwitserland verplicht voor alle voertuigen tot 3500 kg. Dit geldt ook voor aanhangwagens, zoals caravans.
Naar Italië via Oostenrijk
De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.
Vanuit Nederland via Duitsland en Oostenrijk naar Italië
Wanneer je naar het oosten van Italië op vakantie gaat, bijvoorbeeld in de buurt van Venetië of Bologna, rijd je het beste via Oostenrijk. Ook wanneer je aan de noordkant van het Gardameer verblijft, is dit vaak de snelste route.
De Gotthardpass begint bij Göschenen, waar de A2 door de Gotthardtunnel gaat. Het is ook mogelijk om al eerder van de snelweg af te gaan, bijvoorbeeld bij Erstfeld of Wassen.
'Toen we in Zwitserland de Gotthardtunnel inreden was de buitentemperatuur slechts 12°C. De temperatuur liep langzaam op tot meer dan 36°C in het midden van de tunnel. ' 'Dat de temperatuur stijgt kan ik enigszins aannemen, daar er continu warmtebronnen aanwezig zijn: auto's op fossiele brandstof.
Het hellingspercentage is 10%. Afhankelijk van het gewicht van de beladen caravan en het vermogen en koppel van de auto is het dus mogelijk.
Via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië? Of je het beste via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië kunt rijden, is afhankelijk van je bestemming. Ga je naar het Comomeer of het Lago Maggiore, dan rijd je het beste via Zwitserland. Dat geldt ook voor Toscane en Umbrië.