De route naar Italië via de Fréjustunnel is de snelste. Op drukke dagen kan het verschil met de Gotthardtunnel oplopen tot drie kwartier. Deze route is echter ook de op één na duurste. De goedkoopste manier om naar Italië te rijden is nog steeds via de Gotthardtunnel.
De snelste route naar Toscane, Florence en Pisa (West-Italië) gaat via Zwitserland. Ook wanneer je naar Lago Maggiore, het Comomeer of Milaan wilt, is dat de beste route. Naar de Adriatische kust of alles ten Oosten van het Gardameer, rij je het beste naar Italië via Oostenrijk.
Iedereen heeft een favoriete route naar Italië. Doorgaans brengen de meeste routes je óf door Zwitserland óf door Oostenrijk. Via de Duitse Autobahn, Bazel, Luzern en Gotthardtunnel rijd je Italië in. Het nadeel is dat je vaak lang moet wachten bij de tunnels, voornamelijk bij de Gotthardtunnel.
De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.
Zorg voor een gevarendriehoek en veiligheidsvesten (voor zowel de bestuurder als de passagiers) in de auto, dat is in Italië verplicht. Het is in Italië (net als in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk en België) verboden om je navigatie te voorzien van signalering voor flitspalen.
Tol in Italië kun je op verschillende manieren betalen. Contant: Je kunt bij alle bemande tolhokjes contant betalen. Nu zijn niet alle tolhokjes bemand, dus houd er rekening mee dat je dit niet in heel Italië kunt doen. Pinpas of Creditcard: Je kunt erop rekenen dat alle bekende creditcards worden geaccepteerd.
De eerste stap om te overnachten onderweg naar Italië via Oostenrijk is gezet! Enkele aanraders: Innsbruck (9 uur rijden), Salzburg (9,5 uur rijden), Zederhaus (10,5 uur rijden), Reutte (8 uur rijden), Rohrdorf (9 uur rijden), Kempten (8 uur rijden, grens Oostenrijk) en Mieders (10 uur rijden).
Ga je naar Italië, dan moet je niet alleen rekenen op tol langs de autostrada, maar ben je ook geld kwijt voor een tolvignet op de doorreis langs Oostenrijk of Zwitserland. Hierdoor kost een tocht naar Venetië in totaal 28 euro aan tol(vignetten). Voor een retourtje moet je dus rekenen op 56 euro.
Het voor de hand liggende alternatief is de Gotthardpas (in de winter gesloten). Dan rijd je over de berg heen in plaats van er onderdoor. Vooral voor personenauto's is dit een geschikt alternatief. Je moet tegen een slingerweg kunnen en de pas kan hier en daar steil zijn, dus je auto heeft wat power nodig.
Kosten: Gaat u met de auto niet langer dan 10 dagen, dan heeft u een 10 dagen vignet nodig a 15,95 euro. het vignet voor de A13 Brenner Snelweg (2 ritten) kost 26,35 euro. Gaat u binnenkort naar het Gardameer op vakantie via Duitsland en Oostenrijk? Dan heeft u een vignet nodig.
Vooral in de vakantieperiode is het er vaak druk en kan je overwegen om de Fernpass te vermijden. Helaas zijn er niet zo heel veel andere opties. Je kunt er voor kiezen om via München en Innsbruck naar Tirol te reizen of om de route via Bregenz te volgen.
Op de website van de ANWB kun je vinden wat je kwijt bent aan brandstofkosten als je met de auto naar Toscane gaat. Een enkele reis Amsterdam – Florence kost ongeveer €165 als je met een benzineauto rijdt. In Italië moet je op bijna alle snelwegen tol betalen.
Je hoeft voor de Gotthardtunnel geen tol te betalen. Je hebt wel een vignet voor Zwitserland nodig! Voor Italië en andere landen heb je ook vaak een milieuvignet of milieusticker nodig.
Een heel populaire tussenstop onderweg naar het Gardameer is de omgeving van de Fernpass. Je logeert er (afhankelijk van je bestemming aan het meer) op zo'n 350 km van het mooie Lago di Garda. Je vindt er heel wat 'zimmer frei', hotels en campings waar je één nacht kan logeren.
Rijd via Zwitserland naar Italië wanneer je op vakantie gaat naar het westen van Italië, zoals Toscane en Firenze, of naar het midden van Italië, zoals het Lago Maggiore, het Comomeer en Milaan. Ook wanneer je aan de zuidkant van het Gardameer zal verblijven, is de route langs Zwitserland aan te raden.
Het Autobahnvignet kost € 11,- voor tien dagen en € 26,40 voor 2 maanden. De Brennerautobahn kost voor een auto bovendien € 9,00. De tol op de autosnelweg in Italie bedraagt ongeveer 15 euro.
Ja! Bijna alle Italiaanse snelwegen zijn tolwegen. Betalen kan contant of met een creditcard.
Wanneer je een tolweg oprijdt, signaleert het tolpoortje jouw tolbadge en gaat de slagboom open. Bij het verlaten van de tolweg registreert het poortje opnieuw jouw tolbadge waarna het bedrag wordt afgeschreven. Je kunt de tolbadge bij de ANWB kopen. De tolbadge kost eenmalig € 23,95, maar voor leden kost deze € 21,95.
Zoals vaker in dit topic bevestigd is de tolbadge absoluut niet goedkoper, eerder iets duurder maar wel erg prettig m.b.t. wachttijden en gedoe met creditcards, of losgeld.
Voor de verschillende trajecten op je route moet je tol betalen. Als je doorrijdt tot Florence betaal je in totaal zo'n € 28 aan tol. Naar het Trasimeense Meer (Umbrië) betaal je zo'n € 40. Doorrijden tot aan Rome kost rond de € 48.