Een remtang kan met een stevige tang terug geduwd worden, het beste is dit te doen als de oude remblokken nog in de remklauw zitten, let op dat het afdichtrubber niet beschadigd dit kan lekkage veroorzaken. Let op het remolie reservoir deze kan door het terug duwen van de remzuiger overlopen.
Bij een vastzittende remzuiger / rem plunjer, de remzuiger losmaken verwijderen en reinigen: Door Middel van pompen op het rempedaal is de plunjer over het algemeen prima te verwijderen. Natuurlijk is het daarbij handiger om met twee personen te zijn.
Belangrijk! Gebruik een speciaal, tegen hoge temperaturen bestand smeermiddel. De remklauw schoonmaken. Verwijder vuil met behulp van remmenreiniger en een staalborstel.
Een remklauw is het deel dat zodra de bestuurder van een auto remt, drukt tegen de remblokken. De remblokken drukken dan op de remschijf en op deze manier neemt de snelheid van de auto af. De remklauwen van een auto zijn in de meeste gevallen zichtbaar tussen de velgen door.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer.
Remblokken gaan gemiddeld 56.000 kilometer mee
Wanneer remblokken vervangen moeten worden is sterk afhankelijk van de wijze waarop jij de auto gebruikt. Voor remschijven geldt dat ze gemiddeld 110.000 kilometer mee kunnen.
Voor het vervangen van een remklauw (voor) moeten eigenaren uitgaan van ongeveer 300 tot 450 euro voor een compacte auto. In de Golfklasse liggen de prijzen iets hoger., het wisselen van een voorste remklauw kost dan tussen de 300 en 550 euro.
Hiervoor kun je speciale remklauw lak gebruiken. Je kunt ze spuiten of schilderen, spuiten vraagt iets meer vaardigheid. Rode remklauwen zijn populair, hoewel de verf er in meerdere kleuren is. Zorg dat je voor verf kiest die hittebestendig is en maak de remklauw schoon en vetvrij voordat je gaat verven.
Vaak voorkomende redenen van blokkerende remklauwen zijn: Blootstelling aan vocht en vuil. De verzamelde vervuiling voorkomt dat de zuigers en geleidepennen vrij kunnen bewegen. Vloeistof veroorzaakt corrosie, wat leidt tot blokkeren.
Remblokken kun je ontvetten door er schijfremmenreiniger op te spuiten en daarna vlak af te schuren met schuurpapier. Werkt praktisch altijd.
Regelmatig controleren, schoonmaken en vervangen van de remmen voorkomt problemen en bovendien onnodige kosten. Remblokken die tot op het ijzer versleten zijn, beschadigen de remschijf waar ze tegenaan gedrukt worden.
Als je het rempedaal intrapt verplaats je, via de hoofdremcilinder, remvloeistof naar de zuigers die in de remtang zitten. Deze worden vervolgens naar buiten gedrukt. Hierdoor worden vervolgens de remblokken tegen de remschijf aangedrukt, waardoor je auto tot stilstand komt.
Reinig de handen grondig na het aanraken van het smeermiddel en raak de remblokoppervlakken niet aan met vette handen.
U vraagt of het normaal is dat remschijven warm worden. Tijdens het rijden kunnen remschijven warm worden omdat bewegingsenergie door wrijving omgezet wordt in warmte. De remschijven koelen door rijwind ook weer af. Na een normale rit kunnen remschijven lichtjes warm aanvoelen.
Uw auto is voorzien van een ABS systeem dat blokkeren van de wielen hoort te voorkomen op het moment dat met volle kracht het rempedaal bediend wordt. ABS zorgt ervoor dat de auto dan bestuurbaar blijft en de auto komt 'schokkend' tot stilstand.
Remklauwen kunnen in elke gewenste kleur gespoten worden met originele of eigen logo's onder de blanke lak.
Een felgekleurde remklauw kan een visuele afleiding zijn en de wielen er goedkoop uit laten zien. Verf de remklauw alleen in bijvoorbeeld rood als het een performance remklauw is met tegenoverliggende zuigers.
De complete behandeling bij normale standaard remklauwen ( 4-stuks ) voeren we al uit voor € 325,- excl. 21% BTW. De mogelijkheid om de remklauwen niet te lakken in de standaard kleuren, maar te laten spuiten in een gewenste kleur is mogelijk tegen een vanafprijs van € 425,- excl. 21% BTW.
Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Een auto heeft aan elk wiel 2 remblokken. Remblokken zitten in de remklauw gemonteerd en remmen af op de remschijf. Er zit 1 remblok aan de binnenzijde en 1 blok aan de buitenzijde van de remklauw. De meeste auto's hebben dus 8 remblokken.
Remschoenen, of remvoering, is het remmend materiaal wat gebruikt word bij een trommelremsysteem. Op het moment dat u op het rempedaal trapt ontstaat er in de hoofdremcilinder een hydraulische druk die de wielremcilinders bedienen. De remschoen loopt in de remtrommel die tijdens het remmen tegen elkaar gedrukt worden.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Doorrijden met piepende remmen is zeer gevaarlijk en daarom raden we je ook aan om in dat geval naar de garage te gaan. Het is zeker noodzaak om bij een krassend geluid de auto direct naar een garagehouder te gaan. De werking van de remmen is niet meer te garanderen en een ongeluk ligt op de loer.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.