Van alle verplaatsingen had 19 procent als doel de afstand van en naar het werk te overbruggen. Dat kan zijn vanuit huis of vanuit een andere plaats zoals een winkel of de kinderopvang. Ook vanuit het werk kan men naar huis gaan of naar een andere locatie, of bijvoorbeeld een ommetje maken in de pauze.
Daaruit blijkt dat maar liefst 60 procent van alle verplaatsingen van en naar het werk plaatsvindt met de auto. Ter vergelijking: voor de fiets is dat 25 procent. Te voet gaat 4 procent.
De gemiddelde reisafstand van de Nederlander
Voor werkend Nederland is de gemiddelde reistijd naar het werk ongeveer 50 minuten. De gemiddelde reisafstand van deur tot deur is ongeveer 22 kilometer (CBS, 2016). Voor de meesten ligt de reisafstand doorgaans tussen de 15 en 35 kilometer.
Circa 25% van de werknemers fietst naar het werk en een kwart van hen voldoet aan de beweegnorm alleen al door regelmatig naar het werk te fietsen.
Gemiddeld legt een werknemer in Vlaanderen 22,9 kilometer af om van/naar zijn/haar werk te pendelen en doet hij/zij daar gemiddeld 40,8 minuten over, enkele rit. Ter info: 14,4% is langer onderweg dan 1 uur (heenreis) voor zijn woon-werktraject.
Hieronder staan de voorwaarden: 1. Het eerste halfjaar van een uitkering is een reistijd van maximaal twee uur per dag geoorloofd 2.Na dat halve jaar mag een uitkeringsinstantie vragen om werk te accepteren dat maximaal 3 uur reizen per dag vergt.
Reistijd tussen je huis en je werk valt meestal niet onder arbeidstijd. Dat betekent dat de reistijd naar je werk voor eigen rekening is. In deze gevallen mag je woon- en werkverkeer wel als reistijd rekenen.
De hindernissen zijn ook persoonsge- bonden: (1) gebrek aan tijd om te fietsen, (2) te slecht weer, (3) gebrek aan zelfdiscipline om te fietsen, (4) boodschappen doen, en (5) gebrek aan energie om te fietsen.
Door naar het werk te fietsen wordt het risico op ziek worden kleiner. Als ze toch ziek worden herstellen ze sneller, omdat ze fitter zijn. Besparingen in de gezondheidszorg/sociale zekerheid. Een betere gezondheid zal netto besparingen opleveren in de uitgaven aan gezondheidszorg.
Met fietsen verklein je de kans op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Daarnaast heeft fietsen een positief effect op je bloed. De samenstelling van je bloed verandert en door de beweging van het fietsen en je verhoogde hartslag gaat het sneller stromen.
Vaak hanteert een werkgever een minimale woon-werk afstand van 10 kilometer alvorens een vergoeding wordt verstrekt. Doorgaans hanteren werkgevers geen maximum, maar dit hangt af van uw arbeidsovereenkomst of CAO, daarin kunnen andere afspraken zijn overeengekomen.
De gemiddelde woon-werk afstand in Nederland is 19 kilometer. Vooral hoogopgeleide mannen trekken het gemiddelde omhoog: zij rijden gemiddeld meer dan 35 kilometer om op hun werk te komen. Parttimers, vrouwen en lager opgeleiden werken gemiddelde dichterbij huis.
Wie langer dan 60 minuten per traject pendelt, zou een negatieve impact kunnen ondervinden op de relatie. Volgens een Zweedse studie gaan getrouwde koppels die lang moeten pendelen vaker uit elkaar dan koppels die niet of veel minder moeten pendelen: de kans op een scheiding ligt bijna de helft hoger.
De auto is voor bijna alle reisdoelen het meest gebruikte vervoermiddel. Alleen om gebruik te maken van diensten, zoals een huisarts of gemeentehuis, voor persoonlijke verzorging en om een sport of hobby uit te oefenen, wordt de fiets vaker gebruikt dan de auto.
De belangrijkste drijfveren die worden onderscheiden zijn: beloning, status, macht, erkenning, onafhankelijkheid, idealen, zelfontwikkeling, creativiteit, arbeidsomstandigheden, sociale contacten, zekerheid, structuur, invloed, afwisseling en een balans tussen werk en privé.
Om 1 kilogram te verliezen, moet je ongeveer 7.000 calorieën kwijtspelen. Dat doe je door meer calorieën te verbranden dan je opneemt. Stel: je weegt 60 kg en wilt graag een halve kilo per week afvallen. Je fietst drie keer per week een uur lang aan 18 kilometer per uur.
Fietsen maakt productiever: je functioneert beter op je werk
Sterker, fitter, gezonder, en gelukkiger. Daardoor ben je minder vaak ziek. Uit onderzoek blijkt dat we in Nederland gemiddeld 8,7 dagen ziek zijn. Werknemers die naar het werk fietsen zijn gemiddeld slechts 7,4 dagen ziek.
Met een sportieve woon-werkfiets kan je niet alleen comfortabel naar je werk fietsen, maar ook lekker sporten in het weekend. De hybride fiets is in dit geval ideaal. Een hybride fiets is een combinatie van een normale stadsfiets met een racefiets of een mountainbike.
Jaarlijks leggen Nederlanders ruim 1 000 kilometer per fiets af. Tieners tussen de 12 en de 19 jaar fietsen met meer dan 2 000 kilometer op jaarbasis dubbel zo veel. Inwoners van de provincie Utrecht fietsen het meest, Limburgers en Flevolanders het minst. Dat meldt CBS vandaag.
Nergens ter wereld wordt er zoveel gefietst als in Nederland. Dat komt niet doordat het hier plat is, maar omdat er hier keihard voor fietsen geknokt is. En daardoor rijden automobilisten ook beter door.
Met 22 miljoen fietsen op 17 miljoen inwoners, 32,000 kilometer aan fietspaden en de grootste fietsenstallingen ter wereld, is Nederland de absolute koploper als fietsland.
Eerder aanwezig
Volgens de huisregels van het bedrijf moeten werknemers 10 minuten voor aanvang van hun werktijd aanwezig zijn. Dat zou noodzakelijk zijn om instructies van de leidinggevende te ontvangen, zodat de diensten naadloos op elkaar kunnen aansluiten.
Wanneer douchen en omkleden verplicht is voor de werknemer, bijvoorbeeld omdat het noodzakelijk is in het kader van goed arbobeleid – de werknemer werkt bijvoorbeeld met gevaarlijke stoffen – dan zal douchen en omkleden tot de arbeidstijd horen.
"De psychologische term hiervoor is de wet van behoud van reistijd. Die schrijft voor dat mensen het gemiddeld acceptabel vinden om zeventig tot negentig minuten per dag onderweg te zijn.