Rapporteer volgens SOAP/SOEP waar dat kan en nodig is: niet iedere gebeurtenis moet uitgeschreven worden volgens SOAP/SOEP; Schrijf respectvol over de cliënt en zijn/haar naaste(n);Vermeld wat je hebt afgesproken met de cliënt en/of naaste(n);Beschrijf alleen feiten en geef niet je eigen mening.
De SOAP-methode structureert het rapporteren. Dit geeft niet alleen een beter overzicht, maar biedt ook veel mogelijkheden om beter te observeren, te analyseren en bijgevolg om betere zorgplannen te maken.
Je leert de situatie nauwkeurig te beschrijven, zodat jij en je collega's in één oogopslag snappen wat er aan de hand is en wat er verwacht wordt. Ook zie je eerder waar het fout gaat. En als je weet waar het fout gaat, kun je ook kijken welke oplossing past en of die oplossing daadwerkelijk helpt.
Methodisch werken bevat een aantal stappen: verzamelen van informatie, vaststellen van behoeften en problemen, vaststellen van doelen, vaststellen van en plannen van activiteiten, uitvoeren van de activiteiten volgens planning, evalueren en zo nodig bijstellen van de zorg en ondersteuning.
Wat is het verschil tussen SOAP en SOEP? SOAP/SOEP zijn afkortingen waarbij SOAP staat voor Subjectief | Objectief | Analyse | Plan. SOEP staat voor Subjectief | Objectief | Evaluatie | Plan. Analyse gaat meer over wat je nu ziet in de huidige situatie.
SOAP staat voor: Subjectief: wat de cliënt zegt over zijn eigen belevingen. Objectief: de observatie van de situatie door de zorgverlener. Analyse: de conclusie die de zorgverlener trekt uit de subjectieve en objectieve gegevens die zijn verzameld.
Rapporteren is een ander woord voor melden of verslag uitbrengen. In een rapport meld je bijvoorbeeld de uitkomsten van je onderzoek. Of je brengt verslag uit van de prestaties van je afdeling in het afgelopen kwartaal.
' In artikel 8.1.1.6 staat ook dat de verzekerde recht heeft op zo'n gesprek tweemaal per jaar. De wet zegt dus dat zorgverlener en cliënt wel met elkaar moeten afspreken hoe vaak ze evalueren en dat twee keer per jaar wel een goede frequentie is. Het is echter geen plicht, in overleg kun je hier ook vanaf zien.
Het zorgleefplan is geordend volgens vier levensdomeinen. - Woon- en leefomstandigheden; - Participatie; - Mentaal welbevinden; - Lichamelijk welbevinden en gezondheid.
De tekst moet ook lekker leesbaar zijn, het moet stimuleren. De tekst is verhalend. Een voortgangsrapportage is feitelijk, het vertelt de echte status van het project, met al zijn knelpunten en risico's. Het bevat getallen, het bevat vergelijkingen met hoe de situatie was gepland en hoe het er nu voor staat.
De SOEP-structuur is een hulpmiddel voor het maken van een duidelijk verslag van een deelcontact. Het acroniem staat voor Subjectief, Objectief, Evaluatie en Plan. In een SOEP-verslag worden de S-, O-, E- en P-regel (ieder in vrije tekst) vastgelegd aangevuld.
Hier komen de gegevens te staan die uit de anamnese naar voren komen. Objectief – de tekens en symptomen die de zorgverlener zelf kan waarnemen. De resultaten van het eigen lichamelijk onderzoek. Evaluatie – de duiding van de klachten en symptomen, meestal een of meerdere mogelijke diagnosen.
Probleemgestuurd rapporteren ofwel werken met een 'problem-oriented record' is een bijzondere vorm van rapporteren. Twee belangrijke elementen zijn de systemaiek en de probleemgerichtheid. Een rapportage kan worden geschreven aan de hand van de SOAP-formule. Subjecieve gegevens (S).
2.4.3 Wijze van noteren De verslaglegging moet aan de volgende criteria voldoen: - Zorgvuldig, juist, controleerbaar, systematisch, volledig - Bondig: de verslaglegging moet ter zake doende informatie bevatten.
Een eigentijdse rapportagevorm is dashboardrapportage, waarbij op één A4'tje belangrijke meetwaarden, ook wel KPI's (Key Performance Indicatoren) genoemd, worden weergegeven. De methode is sterk visueel gericht en leent zich uitstekend voor interactieve rapportages.
Door goed te rapporteren kun je terugkijken hoe en waarom iets op een bepaalde manier gegaan is. Je legt op die manier ook verantwoording af voor je handelen. Ten slotte is het zorgdossier een belangrijk middel om het recht op inspraak in de zorg van de cliënt te waarborgen.
Rapportage software geeft de prestaties van uw organisatie op zo'n manier weer dat u deze eenvoudig kunt analyseren. Dat kan op basis van data uit één systeem, maar ook op basis van data uit meerdere systemen.
Te denken valt aan de acht-stappen-dans: positieve benaderingswijze, focussen op de mogelijkheden van de cliënt, complimenten geven, schaalvragen stellen, toekomstgerichtheid etc. Door deze vaardigheden actief in te zetten is De-Bruggen van mening dat dit de samenwerking met de cliënt ten goede komt.