Elk jaar raken in Europa miljoenen pakketten die online besteld zijn verloren om verschillende redenen, vaak door een foutieve adresvermelding. Voorheen werden deze niet-bezorgde pakketten, na terugbetaling aan de ontvangers, vernietigd door de logistieke platforms die verantwoordelijk waren voor het transport...
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet.
Raakt het pakket zoek, dan hangen je rechten af van wat er staat in de advertentietekst. Staat daarin dat de verkoper het product verzendt of bezorgt, dan draagt die het risico. Als het pakket zoekraakt, moet de verkoper het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden.
Neem dan binnen 30 dagen contact op met onze Klantenservice. Wij onderzoeken dan eerst wat er is gebeurd. Daarna laten we je weten of je online jouw claim kunt indienen. De eventuele financiële compensatie af van het gewicht van je zending en of je een verzekering hebt afgesloten voor je zending.
Zending staat langere tijd stil of lijkt vermist
In zo'n geval kun je het beste contact opnemen met de verzender. Maar wat als het pakket al is overgedragen aan DHL? – Ook dan adviseren we je contact op te nemen met de verzender. Die zorgt dat er een onderzoek naar je pakket wordt ingesteld.
Neem dan eerst contact op met die winkel als je pakje is zoekgeraakt. De webshop is jouw eerste aanspreekpunt en moet zorgen voor een oplossing. De verzender kan na jouw melding in conclaaf met het postbedrijf, zodat zij een onderzoek naar jouw verdwenen pakketje kunnen opstarten.
Als een koeriersbedrijf de levering zonder rechtvaardiging of voldoende reden tot na de voorgeschreven datum heeft vertraagd, kan dit worden beschouwd als een tekortkoming in de dienstverlening. Een benadeelde klant kan hiervoor een beroep doen op de consumentencommissie en terugbetaling van de betaalde kosten en compensatie voor het geleden verlies eisen .
U kunt de items ook als gestolen opgeven als het bedrijf ze naar uw gebied heeft getraceerd, maar ze niet zijn afgeleverd. U kunt ook overwegen om DHL aan te klagen voor het niet leveren. U kunt maximaal $ 15.000 aanklagen bij de rechtbank voor kleine vorderingen in uw staat.
U dient contact op te nemen met de verkoper om een herlevering of restitutie aan te vragen - u kunt bellen, e-mailen of een brief schrijven. U kunt ervoor kiezen om geen toekomstige leveringen bij een buurman achter te laten door een formulier op de website van Royal Mail in te vullen.
Vraag de verkoper om contact op te nemen met het postbedrijf dat de bestelling moet afleveren. Je kunt uiteraard zelf contact zoeken met het post- of koeriersbedrijf, bijvoorbeeld als je over een track & trace-nummer beschikt. Aan de hand van die gegevens kun je meer te weten komen over de status van je pakket.
Pakketten met een apart retouradres op het pakket worden teruggestuurd naar de afzender (of de afzender wordt gecontacteerd voor meer informatie). Als dat niet het geval is, kan het pakket niet verder reizen en wordt het vaak opgeslagen.
De USPS-verwerkingscentra sturen al hun onbestelbare post naar het Mail Recovery Center. Ze scannen en openen de pakketten om te zoeken naar identificerende informatie die kan helpen het pakket bij de rechtmatige eigenaar te krijgen als het item een waarde heeft van $ 25 of meer. Pakketten met een waarde van minder dan $ 25 worden weggegooid en/of gerecycled .
Bezorgfouten : Fouten ontstaan tijdens de complexe sorteer- en scanprocessen binnen grote bezorgnetwerken. Verkeerd geadresseerde pakketten kunnen leiden tot vertragingen of zelfs volledige verdwijning binnen het systeem. Schade: Pakketten kunnen beschadigd raken tijdens het transport, vooral als ze niet goed zijn verpakt of ruw zijn behandeld.
Aansprakelijkheid voor verloren of vermiste pakketten
Als het pakket kwijtraakt of beschadigd raakt tijdens het transport met een externe verzender of bezorgservice, zoals de United States Postal Service (USPS) of FedEx, is de verkoper verantwoordelijk en moet deze het artikel doorgaans vervangen of u een vergoeding geven.
De verkoper die het goed zelf verzendt of bezorgt draagt het risico voor verlies en beschadiging. Indien de consument het product zelf moet gaan ophalen, maar toch vraagt om een verzending, zal het risico voor verlies en beschadiging aan de consument toekomen.
Zij geven aan dat het onderzoek bij DHL 4-5 werkdagen kan duren, en dat er dan pas verdere stappen ondernomen kunnen worden.
De koerier zal het vermiste pakket onderzoeken en er alles aan doen om het te vinden . Onder normale omstandigheden en binnen de grenzen van hun verzendbeleid, zal EVRI compensatie en een verzendrestitutie verstrekken in het geval dat het pakket verloren, gestolen of beschadigd raakt.
Meld het: Laat het de verkoper of winkelier weten.Zij zullen het onderzoeken en mogelijk een vervanging of restitutie aanbieden.Neem contact op met de politie : Hoewel zij het misschien niet meteen onderzoeken, creëert het indienen van een rapport een officieel verslag, wat handig is voor claims of verzekeringsdoeleinden.
Wat u kunt doen: Als u uw pakket nog steeds niet kunt vinden en het meer dan 24 uur geleden is dat het de status 'bezorgd' kreeg, gebruik dan uw trackingnummer en dien een serviceverzoek in bij uw lokale postkantoor ™.
Hoewel de bezorger de taak heeft om het pakket af te leveren en de ontvanger op de hoogte te houden van de voortgang, draagt een webwinkel de verantwoordelijkheid om het pakket bij de consument te krijgen.
Voor ontbrekende pakketten heeft u 28 dagen vanaf de verzenddatum. Neem contact op met ons klantenserviceteam om hen te laten weten dat uw pakket beschadigd is. U kunt dit doen door op de knop 'Contact opnemen' te klikken die u in de voettekst van onze website kunt vinden. U kunt ons ook een bericht sturen via Facebook of Twitter.
Vrachtvervoerders zijn volgens de internationale verdragen slechts beperkt aansprakelijk voor verlies of beschadiging van de goederen van klanten.
Verstoringen in de industrie, waaronder geopolitieke conflicten, congestie in havens en extreme weersomstandigheden , hebben een belangrijke rol gespeeld bij het beïnvloeden van wereldwijde scheepvaartschema's. Ondanks inspanningen om de activiteiten te stabiliseren, is de betrouwbaarheid van de planning in de containerscheepvaartindustrie in 2024 gestaag afgenomen.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Ten eerste moet u uw klant op de hoogte stellen en ervoor zorgen dat hij/zij het probleem begrijpt . En ten tweede moet u de oorzaak van de vertraging vinden en ervoor zorgen dat deze wordt aangepakt. Het effectief afhandelen van beide taken is de enige manier om uw vertragingen en de effecten ervan tot een minimum te beperken en uw klantenbestand te behouden.