Wanneer je te voet gaat prospecteren, is het de bedoeling dat je simpelweg gaat rondlopen en mensen direct aanspreekt over jouw business en zo aan de praat geraakt. Tip: je kan ook een 'verkoop of te-koop' flyer rond dragen in de twee straten rondom de woning die je net hebt te koop gesteld of verkocht.
vooruitwijzing. Stijlmiddel waarbij de chronologie (min of meer) doorbroken wordt, door alvast te verwijzen naar de dingen die nog komen gaan. Een van de drie handelingsaspecten waarvan toneelschrijvers gebruik maken.
In een sales strategie wordt er veelal onderscheid gemaakt tussen outbound (het actief benaderen van koude leads) en inbound (waarbij je via jouw content en boodschap de klant naar je toe 'trekt'). Bij inbound sales speelt ook het marketingteam een grote rol.
Prospect. Een potentiële klant, d.w.z. een persoon of bedrijf die overeenkomt met jouw definitie van het ideale klantprofiel. Omstandigheden zijn dynamisch dus ook een prospect kan binnen maar ook buiten de kenmerken van het ideale klantprofiel vallen.
Prospectie is een doorlopend commercieel proces, voor een bedrijf, van het zoeken naar potentiële klanten (prospects genoemd) om ze om te zetten in daadwerkelijke klanten.
Wat is het salesproces? Het salesproces omvat alle stappen die een verkoper zet vanaf product- en marktonderzoek tot aan het binnenhalen van de deal, en daarna.
Een sales cycle, of verkoopcyclus, is een proces dat uw bedrijf doorloopt bij het verkopen van een product of dienst aan een klant. U kunt het zien als een reeks stappen die u naar een verkoop, het sluiten van een deal, leiden.
E-mail, internet en de post. Dat zijn de middelen waarmee u consumenten het beste kunt benaderen. Tips om dat zo effectief mogelijk te doen. Uit het eerste 'Trendonderzoek Dialoogmedia' van brancheorganisatie DDMA komt naar voren dat consumenten het liefst per e-mail, post of internet contact hebben met adverteerders.
Business-to-business sales duidt op de verkoop van een dienst of product tussen twee bedrijven, dat maakt ook het grote verschil met business-to-consumer (B2C) sales.
Een bedrijfsstrategie beschrijft het algemene langetermijnplan voor de komende jaren en geeft een overzicht van de huidige positionering van een bedrijf en overkoepelende groei- en omzetdoelstellingen. Een sales strategie beschrijft hoe deze omzetdoelstellingen bereikt kunnen worden door jouw salesafdeling.
Bij strategische verkoop voeg je soms meer waarde toe als je de juiste relaties ontwikkelt met interne stakeholders of andere partijen in de waardeketen. En dan is het slim om ook te kijken naar de wensen van de klanten van die klant, kortom naar de hele keten.
Colportage: je product of dienst aan de deur proberen te verkopen. Brieven of e-mails sturen aan onbekenden. Nieuwe mensen aanspreken op netwerkbijeenkomsten. Benaderen van vreemden op social media (LinkedIn, maar ook Facebook en Instagram).
Is koude acquisitie verboden? Koude acquisitie is niet verboden. Maar er zijn wel regels en wetten over hoe je potentiele klanten wel of niet mag benaderen. Sinds 1 juli mag je niet zomaar koud bellen naar eenmanszaken, VOF's of maatschappen.
Een normaal acquisitiegesprek duurt wellicht maximaal 5 minuten, tussen begroeting en afspraak plannen.
Wat zijn de belangrijkste doelen voor uw bedrijf geweest in de voorbije 12 maanden? Hebt u die doelen gehaald en wat was de impact ervan? Wat zijn uw bedrijfsdoelen en uitdagingen voor de komende 12 maanden? Hoe plant u die doelen te bereiken?
Gelukkig, met de juiste vaardigheden en een beetje oefening kan iedereen een goede verkoper worden. De meeste karaktereigenschappen of vaardigheden kunnen aangeleerd of verbeterd worden.
De uitstraling van een verkoper moet passen bij het bedrijf waarvoor hij werkt en het product dat hij verkoopt. Servicegerichtheid, enthousiasme, vertrouwen wekken, openheid, degelijkheid, maar ook lichaamstaal zijn aspecten die bepalen hoe een verkoper overkomt.
Sales houdt zich bezig met de directe verkoop, het onderhouden van klantcontacten en acquireren. Hij is hierin afhankelijk van de combinatie van de marketingmix, maar kan hier wel zijn feedback op geven. Een verkoper kan goed met mensen omgaan, is sociaal en kan goed praten.