Nike heeft zichzelf ten doel gesteld in 2015 een verminderde CO2-uitstoot van 20 procent te behalen en haar afval wereldwijd met 10 procent te verlagen. Bovendien wil het concern in 2020 geen gevaarlijke chemische stoffen meer gebruiken in haar gehele productieketen – dit alles ten opzichte van 2011.
DE DUURZAAMHEIDSDIENSTEN DIE WE BIJ GESELECTEERDE NIKE STORES AANBIEDEN ZIJN ONZE MANIER OM JOU BIJ ONS DOEL VAN CO2-NEUTRALE EN AFVALVRIJE PRODUCTIE TE BETREKKEN. WANT ONZE MOVE TO ZERO LUKT ALLEEN ALS WE HET SAMEN DOEN.
Nike fel tegen kinderarbeid
De talrijke demonstraties en acties hadden effect. In 1998 deed Phil Knight een belofte: Nike zou een einde maken aan kinderarbeid en de omstandigheden in fabrieken gingen radicaal verbeteren.
Sinds 2020 gebruikt Nike alleen nog maar gecertificeerd biologisch en gerecycled katoen of Better Cotton, dat met veel zorg gemaakt wordt door het Better Cotton Initiative. Dat betekent 100% duurzaam katoen in al jouw Nike producten! Nike recyclet elk jaar meer dan 1,5 miljoen pond katoen.
Niké is een BMM gecertificeerd merkengemachtigde. Het BMM keurmerk is een kwaliteitskeurmerk van merkengemachtigden. Dit keurmerk is in het leven geroepen door de BMM (Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht).
Nike heeft zichzelf ten doel gesteld in 2015 een verminderde CO2-uitstoot van 20 procent te behalen en haar afval wereldwijd met 10 procent te verlagen. Bovendien wil het concern in 2020 geen gevaarlijke chemische stoffen meer gebruiken in haar gehele productieketen – dit alles ten opzichte van 2011.
Naast het leveren van kwaliteit voor een redelijke prijs maakte Nike vooral naam door de lucratieve samenwerking met beroemde atleten, zoals Michael Jordan, de voetballers van het Nederlands mannenelftal, golfer Tiger Woods en tennissterren Roger Federer, Serena Williams en Maria Sharapova.
Adidas maakt al sinds 2018 gebruik van enkel duurzaam verbouwde katoen, en werkt sinds 2015 samen met Parley for the Oceans om polyester te produceren van plastic dat op stranden en in kustgebieden is verzameld. Adidas-ontwerpers houden in het ontwerpproces rekening met de herbruikbaarheid van hun producten.
Nike Vision
De visie van Nike is als volgt: “Het beste nationale en internationale bedrijf zijn, opvallen door de goede kwaliteit, service en comfort voor onze klanten. We willen dat ons product in alle delen van de wereld wordt verkocht en gebruikt."
Op milieugebied scoort het bedrijf goed. Het milieumanagementsysteem is prima, maar het officiële milieubeleid is mager. Nike heeft een uitgebreid programma om de hoeveelheid CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het een doel om vanaf 2025 volledig duurzame energie te verbruiken in alle bedrijfspanden.
Maakt het merk gebruik van duurzame materialen? Dit kun je gemakkelijk checken! Bekijk het label aan de binnenkant van een kledingstuk, of check de materiaalcompositie op de online productpagina. Vermijd over het algemeen altijd synthetische materialen en kies zo vaak mogelijk voor natuurlijk.
Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan ONLY
Wat wel opvalt bij het onderzoek van RankABrand, is dat er geen cijfers te vinden zijn over het gebruik van duurzame energie zoals wind- en zonne-energie. Dat ze er gebruik van maken staat vast, maar in hoeverre ze dat doen is nergens te vinden.
De Air Max 1's worden tegenwoordig helemaal plantaardig geproduceerd, net als de Nike Free Flyknit 4.0. Het is misschien even zoeken tussen alle Nike producten, maar voor het sporten zijn de schoenen zeker de moeite waard.
Het is een vederlicht, nauwsluitend en vrijwel naadloos schoenbovenwerk dat volledig van polyestergaren is gemaakt met een nauwkeurig weefproces. Door deze technologie onstaat volgens Nike bij de productie 60 procent minder afval vergeleken met methodes waarbij het bovenmateriaal wordt genaaid of gesneden.
Nike wil uitstralen dat het een merk voor iedereen is. 'If you have a body, you're an athlete' is een van de laatste slogans.
De originele kernwaarden van Nike zijn inspiration, innovation, community en sustainability (Nike, 2015) en werden in het Nederlands vertaald naar inspiratie, innovatie, gemeenschap en duurzaamheid.
Een goed voorbeeld is die van een organisatie dat zich richt op het bestrijden van alzheimer: Voorbeeld van een missie: Het bestrijden van alzheimer door het doen van onderzoeken. Daarnaast proberen wij de zorg van deze ziekte te verbeteren voor zowel de patiënt als alle betrokkenen.
Volgens Rank a Brand is Puma het meest duurzame schoenenmerk. De organisatie onderzocht 72 schoenenmerken op het gebied van duurzaamheid. Volgens Rank a Brand communiceert de helft van de onderzochte merken niet helder over de arbeidsomstandigheden en de milieueffecten in de productieketen.
De Duitse sportgigant maakt zich sterk voor de bescherming van mensenrechten. Zo hanteert het een verbod op kinderarbeid, dwangarbeid en discriminatie bij de productie in landen als China, Vietnam en Indonesië. Verder is Adidas glashelder over omkoping en corruptie.
Iconische sneakers van Adidas nu duurzaam
De vegan iconen bestaan voornamelijk uit gerecycled polyester met een premium PU-coating uit Japan, dat aanvoelt als leer. De buitenzolen bestaan uit gerecycled rubber en de veters zijn gemaakt van verschillende gerecyclede materialen.
Sneakers voor volwassenen worden in MEN (men/mannen) en WMNS (women's/vrouwen) maten uitgebracht. Heb je kleine voeten, kom je ook nog in aanmerking voor de GS (grade school) en eventueel zelfs de Y (young) maatuitvoeringen.
Nike ondervindt met name concurrentie van het Duitse adidas sinds haar moederbedrijf adidas AG het Engelse Reebok als dochteronderneming ingelijfd heeft. Eveneens tot de concurrentie behoren Puma, ASICS en Fila.
Nikè of Nike (Oudgrieks: Νίκη, Níkê) was de godin van de overwinning in de Griekse mythologie. Haar Romeinse equivalent is Victoria. De oorspronkelijke betekenis van Nikè is waarschijnlijk de bliksem. Daarom is zij onafscheidelijk verbonden met Zeus.