In principe zo kort dat je het in de lift aan iemand kunt vertellen, nog voordat hij of zij uitstapt. In deze 'liftpresentatie' heb je ongeveer 20 seconden de tijd om jezelf en je werk te presenteren. Het is een compacte, duidelijke beschrijving van “wie ben ik”, “waar sta ik voor” en “wat is mijn kracht”.
Ik ben (naam) en ik woon (gezinssituatie/kinderen/getrouwd/alleenstaand) in (woonplaats). Ik houd ervan om/dingen die me blij maken zijn (1 of 2 hobby's /passies).
Veel ondernemers hebben het idee dat het stukje over jezelf vooral bestaat uit een opsomming van opleidingen, trainingen en werkervaring. Natuurlijk is het goed om te beschrijven welke ervaring jou heeft gebracht waar je nu staat, maar hou het beperkt tot wat noodzakelijk is voor de ander om te weten.
Een pitch, of, met de volledige naam “elevator pitch” is een boodschap van een minuut. Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd is geraakt. Uiteraard ben je in de verhaal eerlijk en oprecht.
Zorg ervoor dat alle onderdelen van je presentatie duidelijk gerelateerd zijn aan je kernboodschap. Je publiek – maar jijzelf ook – zal dan beter in staat zijn om jouw verhaal te onthouden. De meeste mensen weten dat oogcontact en een open uitstraling belangrijk zijn tijdens een presentatie.
Hoe stel je jezelf voor met een pakkende introductie
Jij bent niet alleen je baan. Vraag jezelf af wie je bent volgens je vrienden en familie en waar jij zelf voor staat. Zo zeg je niet “Ik ben [functie] bij [bedrijf]” maar bijvoorbeeld “mijn naam is [naam] en ik help mensen/heb een passie voor/sta voor].
Alle zaken waar je goed in bent of die je helpen om het beter te doen in het leven zijn jouw sterke punten en dingen die verbetering nodig hebben of je beperken om jouw beste zelf te zijn worden beschouwd als zwakke punten.
Zij verstaan onder persoonlijkheid 'de stabiele, georganiseerde verzameling psychologische eigenschappen en mechanismen in de mens die zijn of haar interacties met en aanpassingen aan de psychische, sociale en fysieke omgeving beïnvloeden.
Wat trekt je aan in dit bedrijf? Noem bijvoorbeeld de prettige werkomgeving, de bedrijfscultuur en de mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Laat blijken dat je hebt verdiept in de organisatie. Je kunt bijvoorbeeld relevante trends of producten noemen die je aanspreken.
Een sollicitatie pitch is een korte presentatie over jezelf waarin je jezelf als het ware verkoopt. Je laat ermee zien dat jij een geschikte kandidaat bent voor de vacature en dat je past bij het bedrijf waar je solliciteert.