Overtuigen (of overreden) is een manier van beïnvloeden. Je zorgt ervoor dat de ander iets van je overneemt: een inzicht, mening, idee of voorstel. Overtuigen is een soft skill die je kunt aanleren. Maar alleen als je zelf overtuigd bent van je boodschap, kun je ook overtuigend zijn.
De competentie overtuigingskracht zorgt ervoor dat jij je makkelijk kunt verplaatsen in de doelgroep en hun behoefte kunt omzetten in argumenten om je eigen mening te ondersteunen. Je bent ambitieus, inspirerend en kunt moeiteloos de focus op de voordelen leggen.
Niet iedereen is een kei in overtuigen, maar het is zeker wel een vaardigheid waarin jij je kunt ontwikkelen. Het is belangrijk dat je zelf overtuigd bent van je eigen boodschap, anders kom je niet overtuigend over bij anderen.
Geef je behoefte om gehoord te worden op. Formuleer je perspectief netjes zonder te pushen om gelijk te hebben. Als ze zeggen dat je ongelijk hebt en niet kunnen geloven dat je de dingen op die manier ziet, zeg dan beleefd: “Ik zie dat we het niet eens zijn. Laten we verder gaan.” Verander dan van onderwerp of ga weg.
Onder overtuigingskracht verstaan we het volgende: Proberen anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en trachten instemming te verkrijgen door gebruik te maken van de juiste argumenten en methode. Gedragsindicatoren vormen de basis van een competentie.
Ongeveer één derde van de ouders van jongeren geeft aan behoefte te hebben aan informatie en advies bij de opvoeding van hun kinderen. Ongeveer één op vijf ouders geeft aan een behoefte te hebben aan professionele ondersteuning bij de opvoeding.
Wat is het verschil tussen overhalen en overtuigen?
Een tekst heeft als doel overtuigen als de schrijver wil dat de lezer de mening van de schrijver overneemt. Als het doel overhalen is, probeert de schrijver de lezers wel of niet iets te laten doen.
Je brengt de boodschap op een positieve wijze over en je ontvangt de boodschap van de ander positief. Je beheerst de invloedvaardigheden: overreden, stellen, inspireren en overbruggen. Je komt geloofwaardig over en je bent echt en oprecht! Je stemt jouw communicatie af op de behoeften van de ander.
Zorg dan dat je baas het van jullie hoort en niet door geroddel van andere collega's. Vertel het zodra je zeker weet dat je samen verder wil. Vraag samen een gesprek aan en leg aan je leidinggevende uit wat er aan de hand is. Beantwoord vragen, bespreek zorgen en zoek (als dat nodig is) samen naar oplossingen.