Voor kinderen vanaf 8 jaar met een minimale lengte van 125 cm is het al mogelijk om te komen karten in een kinderkart. Vanaf 14 jaar met een minimale lengte van 155 cm mag er in een gewone kart gereden worden.
Karten: iedereen is er wel bekend mee en heeft er wellicht zelf al eens in gereden of aan de zijlaan staan aanmoedigen. Door het huren van karten werd de racesport laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen. Zo kan iedereen nu ervaren hoe het is om coureur te zijn.
Op de meeste kartbanen ligt de minimale lengte tussen de 1,35 tot 1,50 meter. Sommige kartbanen hebben echter andere minimale eisen of beschikken over kinderkarts. Als je kleiner dan 1,35 meter bent, dan kun je in dat geval plaatsnemen in kinderkarts. Houd er rekening mee dat de snelheid dan meestal lager ligt.
Er wordt standaard met de senior karts gereden. Hiervoor dient de rijder een minimale lengte van 1.50 meter te hebben. Wanneer de bestuurder jonger dan 16 jaar is dient er toestemming van een volwassene verleend te worden.
Het hangt van het type, de staat, de klasse, de opties en nog veel meer af. Een tweedehands kart schaf je soms al voor een paar honderd euro aan, terwijl een nieuwe schakelkart maar zo € 10.000,00 kan kosten. Het voordeel van een eigen kart is dat de baanhuur meestal meevalt; voor zo'n € 50,00 rijd je een hele dag.
Net als bij de volwassen karts wordt er bij het kinderkarten gebruik gemaakt van een aantal vlagsignalen om de race in goede banen te leiden. De kinderkarts zijn zo gebouwd dat ze niet harder kunnen dan 35 km/u.
Een kart weegt tussen de 100 en 200 kilo. Ben jij 10 kilo zwaarder dan de winnende karter, kun je claimen dat jij met 5 tot 10 procent strafgewicht reed. Bij een echte auto zou dat neerkomen op 150 kilo bagage of twee passagiers.
De duurste manier om wedstrijden te karten is met een eigen kart. Hier krijg je namelijk te maken met je eigen variabele kosten. Denk aan een setje banden, schades, onderhoud, benzine, inschrijfgelden, etc. Dit zorgt ervoor dat het al snel redelijk duur wordt, een kart aanschaffen is namelijk het probleem nog niet.
Zeker als je net begint is met makkelijk om snel harder te gaan met wat simpele tips. Sneller gaan dan de gemiddelde karter is niet moeilijk. Een hoop mensen denken dat ze kunnen rijden maar gebruiken totaal de verkeerde techniek.
Niet goedkoop
Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
Is karten gevaarlijk? Zolang je je bij recreatie karten aan de veiligheidsregels houdt, is het niet gevaarlijk. Je moet verplicht een helm op en bij lang haar je haar vastmaken onder de helm. Ook krijg je vaak een beschermende overall of jas.
In Nederland zal een 100cc niet veel harder dan 110 gaan, en de kans is groot dat er dan ook een tandwielverhouding voor een Nederlandse baan op de kart gemonteerd is. In het buitenland zijn er inderdaad banen waar de karts veel harder gaan, en 140 is dan best haalbaar.
In een normale huurkart karten is relatief veilig te noemen. Hier kan je vervelende blessures aan overhouden, maar zware ongelukken gebeuren nauwelijks. Als je met een eigen, snellere kart het circuit opgaat, zal die kans wat groter zijn.
Karten is een geliefde activiteit bij velen en er zijn dus ook genoeg toffe banen voor jou en je vriendjes en/of vriendinnetjes. Er zijn zowel leuke indoor als outdoor kartbanen te vinden dus voor iedereen is er wel een geschikte baan.
Nee, je hebt geen rijbewijs nodig om te mogen karten. Wel geldt er een minimum lengte voor de verschillende soorten karts.
Naast het volgen van kart cursussen en het oefenen met racen, is het ook belangrijk om mee te doen met kartwedstrijden. Op deze manier leer je ook het competitie aspect van de sport karten en kun je jouw inhaal skills het beste testen. Er zijn verschillende competities in Nederland waar jij je voor kunt inschrijven.
Welke kart klasses zijn er? Er zijn verschillende klassen bij het karten, dit zijn de klasse bij de Rotax motoren: Micro max (7pk) – Mini max (15pk) – Junior max (23pk)– Senior max (30pk) – DD2 (2 versnellingen, 34pk) – KZ2 (6 versnellingen, 43pk).
Een vraag die regelmatig gesteld wordt is of je geld kunt verdienen met de kartsport. Win je bijvoorbeeld prijzengeld? Nee, in de meeste klassen win je een trofee of medaille en als je geluk hebt win je weleens het inschrijfgeld voor een wedstrijd terug, maar dat is zelden.
Op de meeste kartbanen geldt de regel dat je in ieder geval een lange broek en dichte schoenen zonder hakken moet dragen. Verder hoef je niks speciaals mee te nemen, een helm en beschermende race kleding zoals een overall of jack en/of beschermstukken krijg je ter plekke.
Rem altijd vóór de bocht, als je stuur nog recht is. Ben je al aan het sturen en ga je dan remmen? Let dan goed op dat je kart niet onder je wegglijdt, dit zorgt er namelijk voor dat je gaat slippen. Rem dus voordat je gaat sturen en zorg dat je dit één keer doet.
Het Canadese bedrijf Daymak maakt deze supersnelle elektrische kart. Hij gaat 0 naar 100 km/u in anderhalve seconde. De nieuwe C5 Blast-kart heeft een DC-motor met 10KW en 12 kleine elektrische motoren. Het prijskaartje is fors: 60.000 dollar.
Automaat privé kart: max. 120 km/h. Schakelkart: max 160 km/h. Superkart: max 250 km/h.
CRG Rotax Max Senior De 125cc 2-takt motor levert ongeveer 30 pk en trekt door tot maar liefst 14.500 toeren. Deze racekarts accelereren in 5 seconden naar 100 km/h en afhankelijk van het circuit is een topsnelheid van 125 km/h mogelijk.