Hoe oud moet je zijn om je in te schrijven bij de KvK? Er geldt geen minimale leeftijdsgrens om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Echter, als minderjarige heb je wel toestemming nodig van je ouders of voogd.
Een eigen bedrijf starten als u jonger bent dan 18 jaar. Dat kan. Voor grote beslissingen moet u wel toestemming hebben van uw ouders of voogd. Net als volwassenen moet u zich inschrijven bij KVK en belasting betalen.
Op welke manieren kan je een bedrijf overnemen? Als je er voor jezelf uit bent of je een bedrijf wilt overnemen heb je drie opties: je kunt een familiebedrijf overnemen, een management buy-out doen (de zaak waar je in dienst bent) of een management buy-in: (een bedrijf van iemand die je niet kent).
Een bedrijf kopen kan op twee manieren: via een strategische overname en via een Management Buy In. Bij een strategische overname koop je een bedrijf om met je bestaande onderneming verder te groeien of je aandeel in de keten te vergroten.
Houdt er rekening mee dat je toch wel minimaal 30% tot 40% van een Overnamesom zelf zult moeten inbrengen. Daarnaast zul je kosten moeten maken om tot de overname te komen, denk daarbij aan kosten van de adviseurs, accountant voor het boekenonderzoek, jurist voor de overeenkomsten en ook de notariskosten.
Financiering bij inkopen in een bestaand bedrijf kan op twee manieren. Interne financiering en externe financiering. Als huidige aandeelhouders bereid zijn om een financieel risico te lopen en jou vanuit het bedrijf te financieren, dan is sprake van interne financiering. Zij lenen jou het geld wat jij niet hebt.
Een lege bv brengt meestal weinig op. U moet uw accountant betalen en de koper maakt kosten voor de akte van overdracht en statutenwijziging. Ook zijn er advieskosten (notaris, accountant, belastingadviseur). De koper moet afwegen of een lege bv kopen voordeliger is dan een nieuwe bv oprichten.
Bedrijfswaarde berekenen op basis van vuistregels
5 x de nettowinst. 0,75-1,5 x de jaaromzet. 1 x de intrinsieke waarde + 2 x de nettowinst. 4 x EBITDA.
Hoe complexer de situatie, hoe hoger de kosten. Deze lopen uiteen van enkele duizenden euro's tot soms wel honderdduizenden euro's bij grote ondernemingen met complexe structuren. Wat een bedrijfsovername kost is niet eenduidig vast te stellen. Dit is van veel factoren afhankelijk.
Overname besloten vennootschap (bv)
Als het andere bedrijf een bv is, moet u van te voren nagaan of de verkoper de aandelen mag verkopen en of de over te nemen aandelen zijn volgestort. De overdracht van aandelen in een bv moet plaatsvinden bij notariële akte. De notaris zal dit dus voor u in de gaten houden.
Het bedrijf heeft al omzet, klanten, naamsbekendheid en een reputatie. Door het aantoonbaar verleden van zo'n bedrijf weet je al wat de kosten zullen zijn en welke inkomsten je kunt verwachten. Je kunt de winstgevendheid van de onderneming dus behoorlijk goed inschatten.
Stimuleringsfondsen zijn er speciaal voor ondernemers die een bedrijf over willen nemen zonder eigen vermogen. Tot slot heeft u ook via Crowdfunding de mogelijkheid om eigen vermogen te genereren.
Er is geen minimumleeftijd om te starten met je eigen zaak. Wel heb je toestemming van je ouders of voogd nodig om te mogen handelen. Denk aan het bestellen van spullen voor je bedrijf, een shop openen op bol.com of het afsluiten van een contract met een betaaldienst.
Bedrijf inschrijven bij KVK
U heeft als minderjarige toestemming nodig van uw ouders of voogd om uw bedrijf in te schrijven bij KVK . U kunt een van uw ouders of voogd meenemen naar de afspraak. Of u zorgt voor de juiste bewijsstukken zoals een akkoordverklaring , volmacht of handlichting.
Een overnameproces kan enkele maanden tot meer dan een jaar duren. Om dit complex proces enigszins overzichtelijk en praktisch te benaderen onderscheiden we drie fasen. In deze fasen lichten we een aantal stappen verder toe: voorbereiding, aankoop, integratie.
Geen rechtspersoon
Juridisch gezien kunt u van een eenmanszaak alleen maar onderdelen van het bedrijf kopen. Denk hierbij aan het merk en/of handelsnaam, bedrijfspand, voorraad en kennis. U kunt alleen winstgevende onderdelen overnemen en niet de schulden.
Je kunt de waarde van de goodwill van het bedrijf op basis van de omzet berekenen. Voor het bepalenvan de goodwill van het horecabedrijf gelden verschillende vuisregels, bijvoorbeeld de volgenden: 4 tot 5 x de nettowinst van de horecazaak OF 0,75 tot 1,2 x de jaaromzet van de horecazaak.
U heeft alleen een ontbindingsbesluit nodig van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Door dit besluit houdt de rechtspersoon (de bv) direct op te bestaan. Turboliquidatie is niet zonder risico. Een schuldeiser kan via de rechter betaling eisen (vereffening) als achteraf blijkt dat er nog schulden zijn.
Wat is een 'lege' of ook wel 'slapende' BV? Lege BV's zijn vaak BV's waar niks meer mee gebeurt. Óf ze bestaan al een hele tijd, maar worden niet meer gebruikt, óf ze zijn nooit gebruikt. Kortom, ze zijn vaak overbodig.
Een BV opheffen kan zonder notariële akte of een rechterlijke uitspraak. Je hebt er wel een besluit van de algemene vergadering voor nodig. Bij de BV en NV is dat de aandeelhoudersvergadering. Er wordt dan een ontbindingsbesluit genomen.
Bij aandelenparticipatie wordt nogal eens gekozen voor een belang van minder dan 5%. De veronderstelling is dan dat de aangroei van de waarde van aandelen onbelast is, omdat over de waarde in box 3 wordt betaald. Vooral jonge bedrijven en jongere werknemers, ZZP'ers en ondernemers maken hiervan gebruik.
Om als partner te kunnen toetreden worden vaak twee BV's opgericht: een holding en een werkmaatschappij. Hiervoor moet u naar een notaris. U wordt persoonlijk aandeelhouder van uw holding en uw holding is eigenaar van uw werkmaatschappij. Via deze BV-structuur ontvangt u uw winstaandeel en betaalt u salaris aan uzelf.
Door te beleggen met geleend geld kun je het rendement vergroten. Met een beleggingsportefeuille van € 100.000 kun je bijvoorbeeld een lening afsluiten van € 100.000 om extra aandelen van te kopen. Als je op aandelen een rendement haalt van 8%, heb je in totaal € 16.000 inkomsten.