Wat is een youngtimer? Een youngtimer is een personenauto tussen de 15 en 30 jaar oud. Vaak wordt hierbij gedacht aan een auto die goed te onderhouden is en over luxe beschikt, bijvoorbeeld een BMW, Mercedes-Benz of Audi. De youngtimer bijtelling wordt berekend op basis van 35 procent van de dagwaarde van de auto.
Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.
Komt uw youngtimer in aanmerking voor de overgangsregeling? Het antwoord is ja, mits u de auto niet zakelijk gebruikt. Zodra uw youngtimer de leeftijd van 40 jaar bereikt, krijgt deze officieel het oldtimerpredicaat en hoeft u helemaal geen wegenbelasting te betalen.
Een youngtimer is een auto van 15 jaar of ouder. Auto's ouder dan 40 jaar noemen we oldtimers, hoewel autoverzekeraars vaak een grens van 25 jaar hanteren. De youngtimers zijn moderner dan hun oudere broers. Wie dus van 'klassieke' auto's houdt, maar wél meer moderne snufjes wil, komt al snel uit bij een youngtimer.
Is een auto ouder dan 15 jaar, dan spreken we over een zogenaamde youngtimer. Een youngtimer is fiscaal aantrekkelijk omdat u een bijtelling moet betalen over de werkelijke waarde van de auto en niet over de cataloguswaarde.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik. Simpel en overzichtelijk. Auto's gaan echter steeds langer mee.
De vrijstelling voor oldtimers geldt voor alle motorrijtuigen die minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. Voor vrachtauto's en autobussen geldt deze vrijstelling alleen als u deze niet bedrijfsmatig gebruikt.
Maar voor een youngtimer geldt een gunstigere regeling: je betaalt 35 procent bijtelling over de dagwaarde, ook wel de Waarde in het Economisch Verkeer (WEV). Het percentage is hoger, maar de dagwaarde ligt veel lager dan de cataloguswaarde. Dat scheelt al snel honderden euro's per maand.
Ondernemers die dus een auto rijden van minimaal 15 jaar oud, kunnen gebruik maken van de youngtimer-regeling. Dat betekent dat je de auto 'op je zaak zet' en je bijtelling 35% over de dagwaarde is. Dat is weliswaar een hoger percentage dan de gebruikelijke 22% bijtelling voor auto's van de zaak.
In de regel spreken we van een youngtimer als de auto tussen de 15 en 30 jaar oud is. Vanaf 30 jaar beweegt de auto zich richting de oldtimer status. De populariteit van youngtimers is al jaren stijgende.
Youngtimer regeling voor ondernemers
Een youngtimer is een auto die minimaal 15 jaar geleden op kenteken is gezet. Dus als een auto op kenteken is gezet op 1-6-2004 dan is het vanaf 1-6-2019 een Youngtimer. De waarde van de auto vormt de grondslag voor de verrekening van het privégebruik.
Rij je in een youngtimer, dan betaal je 35% bijtelling. Het grote voordeel is dat je die 35% betaalt over de dagwaarde, in plaats van de cataloguswaarde. Dit is voor veel ondernemers financieel aantrekkelijk. De economische waarde van een auto neemt elk jaar af, waardoor ook de bijtelling elk jaar omlaag gaat.
De Belastingdienst zal de waarde van jouw youngtimer bepalen aan de hand van de huidige waarde in het economisch verkeer (WEV). Deze waarde wordt achterhaalt door middel van bronnen zoals de ANWB Koerslijst, echter kijken zij ook naar websites zoals bijvoorbeeld Gaspedaal, Marktplaats en eBay.
Hoewel we alle soorten motoriseringen hebben meegenomen in het onderzoek, dus ook diesels en elektrische auto's, blijken auto's met een benzinemotor of benzine-hybride's het meest waardevast. Niet geheel verrassend zijn het vooral Japanse en Duitse crossovers en SUV's die het goed doen in deze lijst.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
Als het gaat om de beste investeringen in klassieke auto's in 2022, zijn we van mening dat Porsche-, Alfa Romeo-, Toyota MR2- en Mercedes SL-modellen tijdens de COPVID-19-pandemie het potentieel voor een goede investering en ROI in de loop van de tijd hebben laten zien.
Voor youngtimers geldt een speciale regeling, hiervoor is de bijtelling 35% van de dagwaarde (waarde economisch verkeer). De waarde wordt door de fiscus veelal bepaald via een koerslijst of taxatie. De waarde kan per jaar verschillen, aanpassing is toegestaan en soms verplicht (bijvoorbeeld bij restauratie).
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Bij het leasen van een youngtimer betaal je bijtelling over de dagwaarde van de auto, in plaats van de cataloguswaarde. Wel ligt dit bijtellingspercentage iets hoger dan een nieuwe auto: dit is 35 procent in plaats van 22 procent.
Op dit moment krijgen bijvoorbeeld Polen nog geen aanslag voor de motorrijtuigenbelasting, omdat ervan wordt uitgegaan dat zij die al in hun land van herkomst betalen.
Wat is een oldtimer? Een voertuig valt onder de categorie oldtimer als het meer dan 25 jaar in het verkeer gesteld is en bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) ingeschreven is onder 'O-plaat' (oldtimerplaat). Een inverkeerstelling is niet hetzelfde als de ouderdom van een voertuig.
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.