In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik. Simpel en overzichtelijk. Auto's gaan echter steeds langer mee.
Benzineauto's, motoren, bussen en vrachtauto's uit 1987 of eerder komen in aanmerking voor een kwarttarief per jaar, met een maximum van 120 euro per jaar. Voor het kwarttarief is er een bijbehorende voorwaarde dat er 's winters (van december tot en met februari) geen gebruik wordt gemaakt van de openbare weg.
Een auto van bouwjaar 1987 wordt belastingvrij als hij 26 jaar oud is, van '88 als die 27 jaar oud is, van '89 als die 28 jaar oud is en van 1990 als die 29 jaar oud is.
Is uw motorrijtuig minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik genomen (de datum 1e toelating op uw kentekenbewijs is dan minimaal 40 jaar geleden)?
De overgangsregeling maakt het mogelijk voor eigenaren van benzinevoertuigen met een eerste toelatingsdatum voor 01-01-1988 om het zogenoemde kwartstarief aan te vragen. Hierbij betaalt de eigenaar één kwartaal wegenbelasting en mag de eigenaar 9 maanden met het voertuig rijden.
Komt uw youngtimer in aanmerking voor de overgangsregeling? Het antwoord is ja, mits u de auto niet zakelijk gebruikt. Zodra uw youngtimer de leeftijd van 40 jaar bereikt, krijgt deze officieel het oldtimerpredicaat en hoeft u helemaal geen wegenbelasting te betalen.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
De youngtimer regeling houdt in dat er een bijtelling van 35 procent op de dagwaarde geldt bij voertuigen van minimaal 15 jaar oud. Doordat de dagwaarde veel lager uitvalt dan de cataloguswaarde, wordt de youngtimer regeling door ondernemers geprijsd voor de gunstige bijtelling.
Wat is een oldtimer? Een voertuig valt onder de categorie oldtimer als het meer dan 25 jaar in het verkeer gesteld is en bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) ingeschreven is onder 'O-plaat' (oldtimerplaat). Een inverkeerstelling is niet hetzelfde als de ouderdom van een voertuig.
Voertuigen van 50 jaar of ouder hoeven vanaf 1 januari 2021 niet meer verplicht APK gekeurd te worden. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) schaft de verplichte periodieke keuring voor deze oldtimers af om de lasten voor de eigenaren van deze historische voertuigen te verlichten.
Een youngtimer is een auto van 15 jaar of ouder. Auto's ouder dan 40 jaar noemen we oldtimers, hoewel autoverzekeraars vaak een grens van 25 jaar hanteren. De youngtimers zijn moderner dan hun oudere broers. Wie dus van 'klassieke' auto's houdt, maar wél meer moderne snufjes wil, komt al snel uit bij een youngtimer.
Bouwjaar 1988: na 27 jaar belastingvrij; Bouwjaar 1989: na 28 jaar belastingvrij; Bouwjaar 1990: na 29 jaar belastingvrij; Bouwjaar na 1990: na 30 jaar belastingvrij.
Een auto met luxe en uitstraling, modellen uit het topsegment. Een youngtimer heeft als fiscaal voordeel dat zakelijke rijders slechts over de dagwaarde een bijtelling hoeven te betalen. Die bijtelling is weliswaar 35%, maar de dagwaarde is vele malen lager dan de nieuwwaarde.
Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.
In de regel spreken we van een youngtimer als de auto tussen de 15 en 30 jaar oud is. Vanaf 30 jaar beweegt de auto zich richting de oldtimer status. De populariteit van youngtimers is al jaren stijgende.
Ondernemers die dus een auto rijden van minimaal 15 jaar oud, kunnen gebruik maken van de youngtimer-regeling. Dat betekent dat je de auto 'op je zaak zet' en je bijtelling 35% over de dagwaarde is. Dat is weliswaar een hoger percentage dan de gebruikelijke 22% bijtelling voor auto's van de zaak.
De youngtimer bijtelling voor de inkomstenbelasting bedraagt 35% over de werkelijke waarde van de auto. Dus niet zoals met auto's jonger dan 15 jaar over de cataloguswaarde (nieuwwaarde). Je mag dus alle kosten zoals brandstofkosten, onderhoudskosten, wegenbelasting en verzekering in aftrek brengen.
Als ZZP'er is het fiscaal interessant om een youngtimer te kopen, omdat de Belastingdienst de auto tot het vermogen van de onderneming rekent. Dat betekent dat: ◼️ als alle kosten van de auto door de zaak worden betaald, de jaarwinst lager ligt; ◼️en u dus minder inkomstenbelasting hoeft af te dragen.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Dagwaarde voor de Belastingdienst
Bij de Belastingdienst wordt de dagwaarde van uw youngtimer bepaald aan de hand van de waarde in het economisch verkeer (WEV). Om die waarde te achterhalen maakt de fiscus gebruik van bronnen zoals de ANWB/Bovag koerslijst, maar kijkt zij ook naar websites als Marktplaats of Ebay.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Levensduur auto
Door mankementen en reparatiekosten worden auto's veelal voor die tijd ingeruild. Gemiddeld gezien is een auto in Nederland 10,6 jaar oud, blijkt uit onderzoek van ACEA in 2020. Een flink verschil met bijvoorbeeld Luxemburg, waar de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar is.