Heeft u een oldtimer die ouder is dan 40 jaar? Dan kunt u mogelijk een vrijstelling krijgen voor de motorrijtuigenbelasting (mrb). Mrb betaalt u als u een motorrijtuig op uw naam heeft staan. Maar met de vrijstelling hoeft u dat dan niet meer te doen.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik. Simpel en overzichtelijk. Auto's gaan echter steeds langer mee.
Een auto van bouwjaar 1987 wordt belastingvrij als hij 26 jaar oud is, van '88 als die 27 jaar oud is, van '89 als die 28 jaar oud is en van 1990 als die 29 jaar oud is.
Is uw motorrijtuig minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik genomen (de datum 1e toelating op uw kentekenbewijs is dan minimaal 40 jaar geleden)?
een vrachtauto of autobus die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen en die niet bedrijfsmatig wordt gebruikt. een personenauto, bestelauto of motor die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. motorrijtuigen van de politie. motorrijtuigen van de brandweer.
Wat is een oldtimer? Een voertuig valt onder de categorie oldtimer als het meer dan 25 jaar in het verkeer gesteld is en bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) ingeschreven is onder 'O-plaat' (oldtimerplaat). Een inverkeerstelling is niet hetzelfde als de ouderdom van een voertuig.
De reden hiervoor is dat oldtimerbezitters vaak niet heel veel rijden met de oldtimer. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de oldtimer in gebruik is genomen. Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen.
Iedereen met een 1986-er zit sowieso gebakken, de volgende jaren worden met tussenpozen van 2 jaar belastingvrij. Daarbij telt de datum eerste ingebruikname. Is de auto voor het eerst in 1987 op kenteken gezet dan krijgt deze na 26 jaar belastingvrijstelling.
Bouwjaar 1988: na 27 jaar belastingvrij; Bouwjaar 1989: na 28 jaar belastingvrij; Bouwjaar 1990: na 29 jaar belastingvrij; Bouwjaar na 1990: na 30 jaar belastingvrij.
Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.
Is mijn oldtimer volgens de oldtimer regeling belastingvrij? Is uw auto ouder dan 40 jaar, gekeurd en ingeschreven als oldtimer, dan is hij volledig belastingvrij. Om de leeftijd van de auto te bepalen wordt gekeken naar de eerste ingebruikname van het voertuig.
Een youngtimer is een auto van tussen de 15 en 25 jaar. Vaak kun je voor een paar duizend euro een auto kopen die destijds als premium-model de deur uit is gegaan: bijvoorbeeld een luxe BMW of Mercedes met alles erop en eraan.
Een youngtimer is een auto van 15 jaar of ouder. Auto's ouder dan 40 jaar noemen we oldtimers, hoewel autoverzekeraars vaak een grens van 25 jaar hanteren. De youngtimers zijn moderner dan hun oudere broers. Wie dus van 'klassieke' auto's houdt, maar wél meer moderne snufjes wil, komt al snel uit bij een youngtimer.
De youngtimer regeling houdt in dat er een bijtelling van 35 procent op de dagwaarde geldt bij voertuigen van minimaal 15 jaar oud. Doordat de dagwaarde veel lager uitvalt dan de cataloguswaarde, wordt de youngtimer regeling door ondernemers geprijsd voor de gunstige bijtelling.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
Een auto met luxe en uitstraling, modellen uit het topsegment. Een youngtimer heeft als fiscaal voordeel dat zakelijke rijders slechts over de dagwaarde een bijtelling hoeven te betalen. Die bijtelling is weliswaar 35%, maar de dagwaarde is vele malen lager dan de nieuwwaarde.
Tot 31 december 2013 sprak men van een oldtimer wanneer de auto minimaal 25 jaar oud was. Sinds 1 januari 2014 is deze grens verhoogd naar 40 jaar of ouder. Van alle landen om ons heen hanteert Nederland momenteel de hoogste leeftijd die een auto moet hebben om zich oldtimer te mogen noemen.
U vraagt of u uw oldtimer ook in de wintermaanden mag gebruiken. Indien u gebruik maakt van de Vrijstelling motorrijtuigenbelasting aanvragen voor oldtimer ouder dan 40 jaar hoeft u geen motorrijtuigenbelasting voor deze auto te betalen en mag u het hele jaar gebruik maken van de auto.
Een youngtimer is tussen de 15 en 40 jaar oud en een semi oldtimer heeft een leeftijd van tussen de 10 en 25 jaar oud.
Voor een voertuig dat rijdt op benzine betaal je minder wegenbelasting dan een voertuig dat rijdt op diesel. Rijd je in een elektrische auto? Dan hoef je tot 2020 helemaal geen wegenbelasting te betalen. Voor plug-inhybride auto's betaal je de helft van het tarief van wegenbelasting voor brandstofauto's.
U betaalt volledig motorrijtuigenbelasting tot uw auto 40 jaar is. Let op!
Deze bedraagt €37,90 en wordt evenals elk jaar geïndexeerd op 1 juli. Uiteraard heb je ook nog de vaste kost van €30 voor het aanvragen van je kentekenplaat.
Auto's van dertig jaar en ouder (leeftijd tot aan bovenstaande datum) hebben eens in de twee jaar een keuring nodig. Oldtimers jonger dan dertig en met een invoering van voor 1 januari 2005 moeten elk jaar nog naar de apk. In deze gevallen gaat het om auto's met en maximaal gewicht van 3.500 kilo.
Je oldtimer wordt standaard verzekerd voor WA dekking vanaf € 38,- per jaar. Dit is inclusief Pechhulp Nederland. WA dekking is verplicht als je een voertuig op naam krijgt. De premie voor WA dekking is een vast bedrag.