Inkomensstukken. De salarisstrook dient recent te zijn, bij voorkeur de meest recente die je bezit. Je mag ook een oudere loonstrook aantonen mits deze maar niet ouder is dan 3 maanden.
Geen bewaarplicht voor particulieren. Particulieren hoeven hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) niet verplicht te bewaren. Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.
Een werkgeversverklaring is een document waarin de details staan over onder andere je inkomen en je dienstverband (vast of tijdelijk) in loondienst. Een werkgeversverklaring mag niet ouder zijn dan drie maanden op het moment dat je het document bij je hypotheekadviseur aanlevert.
Kopie bankafschrift (geen printscreen)
Het afschrift mag niet ouder zijn dan een maand en het mag ook geen printscreen zijn. Je hoeft het afschrift niet te printen, maar in de internetbankieren omgeving kun je een bankafschrift downloaden en opslaan als PDF.
Bij het bepalen van het inkomen kijken de meeste banken daarom naar het gemiddelde inkomen van de voorgaande drie kalenderjaren. Je moet bijvoorbeeld jouw salarisstrook en de jaaropgaven van de afgelopen drie kalenderjaren tonen.
Ze controleren of uw aanvraag aan allerlei hypotheekregels voldoet. Dit kunnen fiscale regels zijn, de regels van Nationale Hypotheek Garantie (NHG), wettelijke regels en de regels die beschreven staan in de Gedragscode Hypothecaire Financieringen (GHF).
Een hypotheekadviseur is iemand die mensen advies geeft bij het kopen van een woning en het afsluiten van een hypotheek. Je controleert het krediet van je klanten, doet hypotheekaanvragen bij de bank en geeft passend advies. Er zijn tegenwoordig veel regels voor het aanvragen van een hypotheek.
Hoe kom ik aan een afschrift ouder dan 7 jaar? Helaas is de maximale historie van je betaal- en spaarrekeningen t/m 7 jaar. Dit betekent dat je afschriften van 8 jaar en ouder niet kunt downloaden of aanvragen.
Hoe lang duurt het om een hypotheek aan te vragen? De duur van het aanvraagtraject verschilt per aanvraag. Gemiddeld duurt het proces zo'n zes tot acht weken, vanaf het moment dat je adviseur de daadwerkelijke aanvraag doet tot het tekenen van de hypotheekakte.
Op de werkgeversverklaring wordt jouw totale bruto jaarloon vermeld en dit vormt samen met je meest recente loonstrook een weergave van jouw inkomenssituatie. Het is dus belangrijk dat er geen fouten in de werkgeversverklaring worden gemaakt, anders zul je 'm opnieuw moeten aanleveren.
Voor de aanvraag van een hypotheek vragen de meeste geldverstrekkers om een werkgeversverklaring. Het is ook mogelijk om een hypotheek af te sluiten zonder een werkgeversverklaring in te leveren. Dit kan met een verzekeringsbericht via het UWV, hierop staat je toetsinkomen.
Hoe lang is een intentieverklaring geldig? In de meeste gevallen vragen hypotheekverstrekkers om een intentieverklaring die maximaal drie maanden oud. Je kunt dus rekening houden dat een intentieverklaring maximaal 3 maanden geldig is.
Redenen afwijzing hypotheekaanvraag door de geldverstrekker:
Je hebt meerdere woningen op je naam staan. Je gaat scheiden, maar je hebt nog geen echtscheidingsconvenant. Je bent korter dan 3 jaar zelfstandig. Je hebt een woning met verlies verkocht en wilt nu met restschuld een andere woning kopen.
Onvoldoende financiële zekerheid
Heb je nog geen vast contract en geen intentieverklaring, heb je onregelmatig werk of fluctuerende inkomsten of werk je nog maar kort als zelfstandige, dan zijn dit gronden op basis waarvan een bank het verstrekken van een hypotheek kan weigeren.
Het aanvragen van een hypotheek duurt gemiddeld tussen de 4 en 8 weken. Dit betreft de periode tussen het adviesgesprek met een hypotheekadviseur en het uiteindelijke akkoord van de geldverstrekker. Soms is een aanvraag in 1 week rond en soms duurt het wat langer, bijvoorbeeld bij een echtscheiding.
Hoeveel % is kosten koper in 2023? Gemiddeld ben je ongeveer vier à zes procent van de woningwaarde kwijt aan de kosten koper (k.k.). Bij een woningwaarde van € 400.000 is dat dus tussen de 16 en 24 duizend euro. Met welke kosten je allemaal rekening moet houden, lees je hieronder.
Wat nu? Als u een huis heeft gekocht en u krijgt de financiering niet rond, dan kunt u kosteloos de koopovereenkomst ontbinden als er een financieringsvoorbehoud in uw koopovereenkomst staat.
Banken zijn streng in het controleren van de werkgeversverklaring en eisen een nieuwe als iets niet goed of niet volledig is ingevuld. Om dat extra werk te voorkomen is het belangrijk dat je werkgever de verklaring volgens de richtlijnen invult. Zorg er dus voor dat je werkgeversverklaring goed is ingevuld.
Je kunt tot 7 jaar terug een kopie aanvragen. Een kopie van een rekeningafschrift kost € 5 per afschrift (volgnummer) en € 10 voor een overzicht per maand. Per aanvraag betaal je nooit meer dan € 40 in totaal. Je kunt maximaal 12 papieren kopieën per keer aanvragen en voor 1 rekening tegelijk.
Het is ook een schending van de inlichtingenplicht (artikel 17 van de Participatiewet). De gemeente mag echter niet zomaar over een langere periode bankafschriften opvragen. Daarvoor moeten ze een goede reden hebben, anders wordt het een 'fishing expedition' en wordt het recht op privéleven geschonden.
Het uurtarief van een adviseur varieert tussen de € 80 en € 175. De kosten moeten uiteraard in verhouding staan tot het werk dat de adviseur heeft gedaan.
Sinds 1 januari 2013 moet je een hypotheekadviseur voor zijn advies en bemiddeling betalen. Daarvoor betaalde je die adviseur ook, maar waren die kosten versleuteld in de hypotheek en de verzekeringen. De geldverstrekker en de verzekeringsmaatschappij betaalden de adviseur provisie. Dat mag niet meer.