De Maastunnel is de oudste afgezonken tunnel van Nederland. Hij verbindt in Rotterdam de oevers van de Nieuwe Maas met elkaar. De tunnel omvat vier buizen: twee voor auto's, een voor fietsers en een voor voetgangers. De bouw ging in 1937 van start en was in 1942 voltooid.
De bouw ging in 1937 van start en was in 1942 voltooid. Dagelijks maken ruim 75.000 motorvoertuigen en rond de 7000 fietsers en bromfietsers naast 150 voetgangers gebruik van deze tunnel. Daarmee vormt de Maastunnel een belangrijke schakel in het Rotterdamse wegennet.
De negen afgezonken elementen van de Maastunnel zijn ruim zestig meter lang, negen meter hoog en vijfentwintig meter breed. Ze zijn gebouwd in een droogdok en vervolgens via water naar de tunnellocatie gesleept. Daar zijn ze afgezonken in een gebaggerde sleuf van maximaal drieëntwintig meter diep.
De Maastunnel, de oudste tunnel van Nederland, is één van de slagaders van Rotterdam.
De Gaasperdammertunnel maakt onderdeel uit van de snelweg A9 in het traject Holendrecht-Diemen en ligt in Amsterdam-Zuidoost. Met een lengte van 3 km, is het de langste landtunnel van Nederland.
Het lijkt er echter op dat de eerste tunnel die door mensen werd gegraven dateert uit 2200 v.Chr., om het paleis ondergronds te verbinden met de tempel van Belos, in Babylonië en werd uitgevoerd volgens een soort cut-and-cover constructie. Later bleven verschillende beschavingen tunnels en ondergrondse ruimtes graven.
De snelheidscontrole bij de Maastunnel in Rotterdam staat in de top 3 van palen die voor de meeste bekeuringen hebben gezorgd. De camera aan de noordzijde van de tunnel legde vorig jaar meer dan 54.000 snelheidsduivels vast. Ook de flitspalen langs de N3 bij de Papendrechtse brug brengen veel geld op.
De Maastunnel is een van de oudste afgezonken tunnels van Nederland. De tunnel is 3,9 meter hoog en je mag er maximaal 50 kilometer per uur. Het idee om de Maastunnel te bouwen kwam, doordat er veel files waren op de Koningsbrug en de Willemsbrug.
Aan beide zijden van de Maastunnel is een lift te vinden die u naar de ingang van de fiets- en voetgangerstunnel brengt. Een aantal keer per jaar is er onderhoud nodig aan de liften. U kunt dan gebruik maken van de roltrappen. Er is vervangend vervoer voor voetgangers, mensen met een beperking en fietsers.
In samenwerking met Rönesans Holding hebben de tunnel- en spoorwegbouwspecialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH de langste en diepste tunnel ter wereld gebouwd, de Gotthard-basistunnel . Deze 57 kilometer lange tunnel ligt op een diepte van 2.300 meter.
De 43 meter lange roltrappen van de Maastunnel waren 75 jaar lang de langste roltrappen van Nederland. Aan deze bijzonderheid kwam een eind toen in 2017 bij station Vijzelgracht van de Noord/Zuidlijn roltrappen van 47 meter lengte in gebruik genomen werden.
Het laagste bewoonde punt van Nederland met -6 m NAP ligt in het Rotterdamse stadsgebied, het laagste punt van Nederland (inclusief de onbewoonde gebieden) met -6,74 m NAP ligt net ten oosten van de stadsgrenzen in Nieuwerkerk aan den IJssel.
Deze monumentale oeververbinding opende in 1942. Met hun lengte van 43 meter waren de houten roltrappen van het fietsers- en voetgangersgedeelte tot 2015 de langste van Nederland.
In de Maastunnel ( Way: Maastunnel (144529554) | OpenStreetMap ) mag je een elektrische scooter gebruiken.
L.W.H. van Dijk en het ontwerp werd gerealiseerd door de architecten J.P. van Bruggen en Ad van der Steur. De drie mannen haalden hun inspiratie uit de Hollandtunnel tussen New York en New Jersey. De bouw de Maastunnel ging officieel van start op 15 juni 1937.
De Maastunnel is tot eind 2025 een aantal nachten afgesloten vanwege onderhoudswerkzaamheden. Meestal gaat het om een afsluiting van een van de tunnelbuizen van Rotterdam-Noord naar Rotterdam-Zuid. Maar soms ook die van Rotterdam-Zuid naar Rotterdam-Noord. U rijdt om via de Erasmusbrug.
De gemeente beheert en onderhoudt de oeververbindingen. Dat zijn 1.065 beweegbare en vaste bruggen, viaducten, de parksluizen en de Maastunnel. Jaarlijks vinden er inspecties plaats, waarbij we kijken welk onderhoud er nodig is.
Haarlem heeft per 1000 kilometer een flitspaaldichtheid van 35,71 en staat daarmee op de eerste plaats.
De slagbomen van de Maastunnel gaan zo'n 2500 keer per jaar dicht omdat er een 'te hoge' vrachtwagen voor staat. De tunnel heropende in 2019 na een jarenlang renovatie.
Maastunnel Rotterdam heeft GEEN trajectcontrole, aan de uitgangzijde staat er een flitspaal die alleen van voren flitst.
Om deze methode te gebruiken, graven bouwers een sleuf in de rivierbedding of de bodem van de oceaan. Vervolgens laten ze voorgemaakte stalen of betonnen buizen in de sleuf zakken. Nadat de buizen bedekt zijn met een dikke laag gesteente, verbinden arbeiders de secties van de buizen en pompen ze het resterende water eruit.
Kokervorming kunstwerk waarmee een (spoor)weg of leiding door een hindernis, of daar onderdoor wordt gevoerd. Tunnels voor het verkeer zijn al heel oud. Zo is bekend dat rond 2160 voor Christus de oudst bekende verkeerstunnel ter wereld werd gegraven onder de Eufraat door in Babylonië.
Het hele proces van planfase tot en met realisatie duurt zo'n 5 tot 8 jaar.