De Wijkertunnel heeft een lengte van 685 m en vormt de verbinding tussen Amsterdam en Alkmaar. De tunnel gaat onder het Noordzeekanaal door. In 1993 begon de bouw en in 1996 is de tunnel opengesteld voor verkeer.
De nieuwe sluis wordt weliswaar 18 meter diep, maar omdat de Wijkertunnel en de Velsertunnel op 14 meter diepte liggen, kunnen schepen met een grotere diepgang Amsterdam nog steeds niet bereiken.
De Wijkertunnel is een tunnel onder het Noordzeekanaal nabij de plaats Beverwijk waarnaar de tunnel is vernoemd. De tunnel ligt op maximaal 24,5 meter onder NAP, zodat grote zeeschepen met een forse diepgang niet gehinderd worden door de Wijkertunnel.
De komende 7 maanden (september - maart 2024) voert Rijkswaterstaat onderhoud uit aan de portalen bij de Wijkertunnel op de snelweg A9. De werkzaamheden vinden in de avond en nacht plaats. Om het werk veilig uit te kunnen voeren wordt de tunnel afgesloten en verkeer omgeleid via de Velsertunnel (A22).
De Thomassentunnel is op 18 juni 2004 geopend.
De Ketheltunnel is de eerste tunnel in Zuid-Holland die gebouwd is volgens de Landelijke Tunnelstandaard (LTS). De LTS is in 2012 geïntroduceerd en heeft als doel Rijkstunnels zoveel als mogelijk te uniformeren.
De bouw van de tunnel werd afgerond in 1977, waarna hij op 15 november van dat jaar officieel in gebruik werd genomen door koningin Juliana. Tegelijkertijd is ook de Kiltunnel in gebruik genomen. Elk jaar rijden er ruim 51 miljoen voertuigen door de Drechttunnel.
In de tunnel geldt een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. De tunnel is in oktober 2008 officieel geopend.
Rijkswaterstaat voert onderhoud uit aan de portalen bij de Wijkertunnel op de snelweg A9. De werkzaamheden vinden in de avond en nacht plaats.
De Eerste Beneluxtunnel bestaat uit 8 elementen van 93 m lang. Deze stukken werden gebouwd in een bouwdok (nu de Madroelhaven) en later afgezonken. De bouw van de tunnel werd afgerond in 1967 en officieel in gebruik genomen door koningin Juliana. De tunnel was tot 1980 een toltunnel.
De Drechttunnel is de zuidelijkste grote wegtunnel van de agglomeratie Rotterdam en ligt in de stad Dordrecht, en gaat onder de Oude Maas door. De tunnel ligt maximaal 14,2 meter onder NAP.
Er zijn op dit moment geen files op de A22.
In Noorwegen ligt al de langste autotunnel ter wereld, de Lærdalstunnelen (24,5 km). Hij zal worden ingehaald door een tunnel van 26,7 km die nu wordt gebouwd en tot 392 m onder de zeespiegel van de Atlantische Oceaan daalt. De Boknafjordtunnelen zal ook de diepste onderwatertunnel ter wereld worden.
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
Met 6,6 kilometer is de Westerscheldetunnel de langste verkeerstunnel van Nederland. Hij bestaat uit twee tunnelbuizen, de Oostbuis (richting Borssele) en de Westbuis (richting Zeeuws-Vlaanderen). 60 meter onder N.A.P.
Kokervorming kunstwerk waarmee een (spoor)weg of leiding door een hindernis, of daar onderdoor wordt gevoerd. Tunnels voor het verkeer zijn al heel oud. Zo is bekend dat rond 2160 voor Christus de oudst bekende verkeerstunnel ter wereld werd gegraven onder de Eufraat door in Babylonië.
De Sluiskiltunnel is een boortunnel met twee tunnelbuizen van elk bijna 1.150 meter lengte. Elke buis heeft twee rijstroken en een diameter van ruim 10 meter. De totale lengte van de tunnel, dus inclusief toeritten, bedraagt 1.330 meter en het diepste punt ligt ruim 33 meter onder NAP.
Deze tunnel van Zwitserland richting Italië loopt door het Gotthardmassief. De lengte van de Gotthardtunnel is 16,9 kilometer. Je hebt wel een vignet voor Zwitserland nodig!
In 2019 zijn we met de aanleg van de A16 Rotterdam gestart. Op dit moment wordt er zowel bij het Terbegseplein, in het Lage Bergse Bos als langs de N209 (Doenkade) richting de A13 volop gewerkt aan de nieuwe snelweg.
Er zijn op dit moment geen files op de A16.
Op de A16 van Zwijndrecht naar Breda is sinds woensdag een nieuw hoogtedetectiesysteem actief. Dat moet ervoor zorgen dat te hoge vrachtwagens eerder opgemerkt worden en dat de verderop gelegen Drechttunnel minder vaak dicht hoeft. Vrachtwagens mogen volgens Europese regelgeving niet hoger zijn dan vier meter.
DEN HAAG - Bijna elke ochtend en middag is het raak: automobilisten mogen de Ketheltunnel op de A4 niet in, vanwege het zogeheten tunneldoseren. En dus staat er dagelijks die gehate file, vooral in de richting van Rotterdam. Het begint vaak al bij Rijswijk.
Enerzijds tunnels waarbij de weg ondergronds ligt om een water-, snel- of spoorweg te passeren. Anderzijds worden landtunnels aangelegd om natuurgebieden te ontzien en efficiënter om te gaan met de beschikbare ruimte in ons dichtbevolkte land of de barrièrewerking van snelwegen op te heffen.
Schiedam krijgt een Amaliapark. Dat heeft wethouder Jeroen Ooijevaar dinsdagmiddag bekendgemaakt. Het groengebied, bovenop het dak van de Ketheltunnel, beslaat zo'n 15 hectare en moet een populaire plek worden om te recreëren.