Baron 1898, de zevende achtbaan die in de Efteling werd gebouwd, opende op 1 juli 2015 voor het publiek.
Daar wordt komende winter druk gebouwd aan een splinternieuwe achtbaan: de Baron 1898. En die wordt héél eng! In de Baron 1898 donder je met 90 kilometer per uur bijna recht naar beneden. De achtbaan maakt namelijk een vrije val van 37,5 meter.
Minimumlengte Baron 1898 wordt per 1 mei verlaagd
Het is nu officieel: keuringsinstantie TÜV heeft bevestigd dat kinderen met een lengte vanaf 1.32 meter veilig een rit kunnen maken in de divecoaster. Daarom wordt de minimale lichaamslengte voor Baron 1898 per woensdag 1 mei verlaagd van 1.40 meter naar 1.32 meter.
Bij de atrractie, de Baron 1898, is door Jacques Vriens een verhaal bedacht.
04-06-2023, 16.41 uur
Uiteindelijk konden bezoekers op vrijdag 26 mei weer een ritje maken. De Baron bleef echter kuren vertonen: de afgelopen week was de achtbaan zeer regelmatig buiten gebruik vanwege een technische storing. Vandaag werd de attractie opnieuw toegevoegd aan de onderhoudskalender.
De Efteling is sinds 1952 uitgegroeid van een Sprookjesbos met tien sprookjes tot een van de grootste attractieparken van Europa. Daarbij heeft de Efteling vastgehouden aan haar rol als hoeder van het sprookje.
Symbolica is de duurste attractie uit de geschiedenis van het Nederlandse sprookjespark. De bouw ervan kostte ongeveer 35 miljoen euro. De opening is een van de hoogtepunten uit het jubileumjaar van de Efteling, dat 65 jaar bestaat.
De attractie werd geopend in 1986 bij het 35-jarig jubileum van de Efteling, nadat er meer dan vijf jaar aan gewerkt was.
Baron 1898, de zevende achtbaan die in de Efteling werd gebouwd, opende op 1 juli 2015 voor het publiek. De attractie vergde een investering van € 18 miljoen. Het gebouw en de baan liggen waar voorheen de Zwembadlaan en de ligweide van het Zwembad lagen, tussen het Pirañaplein en De Meermin.
De spectaculaire dive coaster Baron 1898 is voor het publiek geopend. Met een angstaanjagende vrije val van 37,5m stort je met meer dan 90km/u in een goudmijn.
Vurige wing coaster
Het belooft een spannende vlucht te worden: vanaf 40 meter hoogte raas je met 95km/uur naar beneden en ga je drie keer over de kop met je benen los!
Het is mij een eer u als baron Gustave Hooghmoed, te verwelkomen in Rijksmijn Baron 1898. I welcome all of you mineworkers from abroad in my beautiful mine. Vandaag heeft u het voorrecht af te dalen in de mijnschacht die toegang geeft tot rijkdom en welvaart. Ik zal u opleiden tot mijn beste kompels.
De engste achtbaan van de Efteling is waarschijnlijk de Baron 1898, maar de Python is ook behoorlijk eng. Het is een kwestie van smaak welke van deze attracties je het engste vindt.
De snelste achtbaan ter wereld
De Formula Rossa in het pretpark Ferrari World in Abu Dhabi gaat zelfs meer dan 240 kilometer per uur.
Op de meest rustige dagen is de entreeprijs € 38,00.Op rustige dagen € 42,00, op drukkere dagen € 45,00 en op heel drukke dagen € 48,00. Met het duurste kaartje (het 'Reus-ticket') kun je de Efteling op één dag in de volledige seizoenperiode bezoeken, dit ticket geeft dus de meeste flexibiliteit qua bezoekdatum.
De oudste achtbaan van de Efteling opende in 1981: de Python. Bij opening was dit de grootste en meest spectaculaire achtbaan op het vasteland van Europa.
“De Stichting Natuurpark de Efteling is onze eigenaar, en die heeft de zorg voor de leefomgeving hoog in het vaandel, al vanaf de oprichting in 1952.” Die zorg gaat een stuk verder dan alleen minder uitstoot van CO2. Het pretpark doet aan afvalpreventie, natuurbeheer, biodiversiteit en maatschappelijke betrokkenheid.
Toen de Python in 1981 opende was het niet alleen de eerste achtbaan in de Efteling, maar ook de grootste en meest spectaculaire achtbaan op het Europese vasteland. Inmiddels is de stalen achtbaan 36 jaar oud en heeft de Python in al die jaren een totale afstand van 309.435 km afgelegd.
De Efteling haalt normaal gesproken gemiddeld per dag meer dan een half miljoen euro omzet.
Het hangt een beetje van de drukte af, maar in theorie kan je het hele park doen op één dag. 2 dagen maakt het dus rustiger. Met drie dagen kan je ook genieten van de shows, rustig je tijd nemen om te eten, of desnoods zelfs tussendoor even terug naar het hotel / huisje.
Recordcijfers. Het jaar 2022 werd afgesloten met een recordaantal van 5,43 miljoen bezoeken en een bedrijfsopbrengst van € 265,9 miljoen. De bezoekers konden eindelijk vrijuit genieten. Deze cijfers hebben geleid tot nog een record, namelijk een resultaat na belasting van € 33,9 miljoen.
De bouw van de Efteling-attractie heeft 18 miljoen euro gekost.