Zelfontbranding door broei komt voor bij allerlei verschillende materialen en zowel bij vaste stoffen als bij vloeistoffen. De temperatuur van een materiaal stijgt, zonder warmte uit de omgeving op te nemen. Dit is het gevolg van een zogeheten 'exotherme reactie'. Dat is een chemische reactie waarbij warmte vrijkomt.
Zelfontbranding is het verschijnsel waarbij een stof zoals fosfor of hooi spontaan vlam vat. Witte fosfor wordt onder water bewaard om zelfontbranding te voorkomen.
brandbare stoffen een zelfontbrandingstemperatuur hebben. Zo is deze temperatuur zowel bij bv.hout, katoen als frietvet rond 270°C. Bij deze temperatuur beginnen deze stoffen in geval van voldoende zuurstof vanzelf te branden.
Zelfontbranding in de motortechniek is het verschijnsel dat een mengsel van lucht (zuurstof) en brandstof spontaan ontbrandt bij een voldoende hoge temperatuur, de zelfontbrandingstemperatuur.
Een brand kan zomaar ontstaan. Zorg er daarom voor dat je altijd goed bent voorbereid. Zo kun je de kans op brand in huis aanzienlijk verkleinen.
De meest voorkomende oorzaken zijn vlam-in-de-pan, apparaat in brand en materiaal tegen een hittebron zoals een pan.
Onder invloed van fysische, scheikundige of biologische omstandigheden kan het product gaan opwarmen tot boven een bepaalde temperatuur en spontaan ontbranden. De temperatuur waarop het product spontaan gaat ontbranden wordt de ontstekingstemperatuur genoemd (Bv. benzine: +260°C).
Voordat een brand kan ontstaan, moet er voldaan worden aan drie eisen: Er moet een brandstof zijn. Er moet zuurstof aanwezig zijn. Er moet een ontbrandingstemperatuur bereikt worden.
In de dieselmotor wordt de brandstof niet ontstoken door hulp van een component (zoals de bougie de benzinebrandstof bij een benzinemotor ontsteekt). Bij een dieselmotor wordt door middel van het inspuiten van de dieselbrandstof een verbranding tot stand gebracht.
In hout zitten kleine holtes waar een beetje water in kan zitten. Als deze holtes dicht genoeg bij de verbranding komen, gaan ze koken. Hierdoor verhoogt de druk in het hout. Wanneer deze druk groot genoeg is, dan knettert het hout.
Bovendien vatten in een woningbrand heel wat zaken vuur waarin kunststoffen verwerkt zijn. Zo worden allerlei giftige gassen gevormd. De hitte die vrijkomt bij een brand gaat alle voorstelling te boven: ze kan oplopen tot 1 200 °C.
Als het hooi een temperatuur van 55°C heeft bereikt, volgt er een chemische reactie waarbij brandbare gassen vrijkomen. Vanaf 100°C zal hooibroei vrijwel zeker plaatsvinden.
Oliehoudende stoffen zijn een veelvoorkomende haard.
Dat komt door een chemisch proces dat we 'exotherme reactie' noemen. Uiteindelijk kan de ontstaande warmte zo hoog oplopen dat er bij tussenkomst van zuurstof zelfontbranding optreedt.
Verhoog de voersnelheid en werk met gladde snijvlakken
Wanneer deze voersnelheid niet gehaald wordt, is het een optie om de kuil te verlagen zodat de voersnelheid omhoog gaat. Daarnaast is het belang van een glad snijvlak niet te onderschatten: hoe gladder het snijvlak, hoe lager de kans op broei.
Verkeerd rijgedrag: Wanneer er met een te laag motortoerental een steile helling op wordt gereden, met bijv.een caravan of andere zware belading, is de kans op pingelen groot. De koeling is dan minimaal en de verbrandingsdruk- en temperaturen zijn maximaal.
Bel dus 112, vraag naar de brandweer en geef je exacte adres. Beschrijf de brand zo nauwkeurig mogelijk, vertel met hoeveel mensen je in huis bent en of er nog mensen binnen zijn. Hiernaast dien je ook bijzonderheden te vermelden. Als allerlaatste kun je ervoor kiezen om hulp te verlenen.
De gecorrigeerde loopafstand is voor bijna alle gebruiksfuncties vastgesteld op 30 m. Dit hangt samen met het uitgangspunt dat mensen 30 seconden met ingehouden adem en een snelheid van 1 m/s door een ruimte met rook kunnen lopen. Voor een celfunctie is de maximale loopafstand evenals voorheen 22,5 m.
' Van diesel is geweten dat het een brandstof is die minder snel ontbrandt. 'Dat komt omdat de verdampingstemperatuur van diesel hoger ligt dan bij benzine, maar ook diesel is ontvlambaar', aldus Johan De Brouwer.
Diesel is een oliesoort, dus smerend.Benzine is een oplosmiddel, dus niet smerend. Dit is belangrijk bij gebruik en beide zijn brandbaar.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Bepaalde vaatwassers van Bosch, Siemens, Neff en Constructa hebben mogelijk een defect in het bedieningspaneel waardoor brandgevaar kan ontstaan. Van de modellen die het betreft, zijn er nog zo'n 140.000 in gebruik in Nederland.
Van alle elektrische apparaten zijn wasdrogers het meest brandgevaarlijk.