Rook bestaat uit heel veel kleine deeltjes die van een verbrande stof afkomen en door de lucht zweven. Zulke kleine deeltjes noemen wij vaste aerosollen. Deze deeltjes zweven door de lucht, maar ze stijgen ook. Dit komt omdat vuur de lucht verwarmt en warme lucht stijgt.
Snellere verspreiding
Bij hoge temperaturen gaan kieren met brandwerende voorzieningen namelijk wel dicht, maar onder 200°C kan rook er wel doorheen komen.” Daarnaast kunnen ventilatieroosters, luchttoevoer en afvoersystemen rook verspreiden, ook naar ruimten die niet in direct contact staan met de brandhaard.
Zwarte rook uit de uitlaat
Grijze of zwarte rook is een teken dat er iets misgaat met de verbranding van brandstof. Meestal wordt het veroorzaakt doordat de motor te veel benzine of diesel verbrandt. Er wordt dan gezegd dat de motor 'te rijk' staat.
Rook is een vaste stof in een gas, zoals de rookontwikkeling bij een brand.
Rook en uw gezondheid
Als u rook hebt ingeademd, kunnen uw ogen gaan tranen en u kunt gaan hoesten. Als u gevoelige luchtwegen hebt, bijvoorbeeld door astma, kunt u last krijgen van benauwdheid of piepende ademhaling. Als u heel veel rook hebt ingeademd, kunt u een rookvergiftiging oplopen door koolmonoxide.
Terwijl de risico's eigenlijk alleen maar zijn toegenomen, geeft de gemiddelde MKB'er vreemd genoeg brandpreventie niet altijd de hoogste prioriteit. Uit kostenoverweging, maar ook vanuit gemakzucht.
Meeroken, ofwel passief roken, is het inademen van tabaksrook uit de omgeving. Net als roken, is meeroken zeer schadelijk voor de gezondheid. In Nederland wordt de sterfte die kan worden toegeschreven aan meeroken, geschat op enkele duizenden personen door hartaandoeningen en enkele honderden door longkanker per jaar.
Blauwe rook wordt veroorzaakt door motorolie die in de cilinders terecht komt en met het lucht en brandstof mengsel mee wordt verbrand. Meestal is dat een gevolg van versleten zuigerveren, zoals in het voorbeeld van de Alfa. Er zijn echter wel meer manieren waarop de olie de cilinders in komen kan.
Witte of kleurloze rook wijst er op dat het verbrandingsproces optimaal verloopt. De kleur van de vlam is ook belangrijk. Als het vuur goed brandt, zijn de vlammen helder geel en gelijkmatig. Een oranje, instabiel flakkerende vlam duidt op onvolledige verbranding.
Witte rook betekent: 'beslissing dat iets kan doorgaan', 'belangrijke beslissing waarnaar al enige tijd wordt uitgekeken'. Met bijvoorbeeld 'Nog geen witte rook over nieuwe wet' is bedoeld dat de nieuwe wet nog niet is vastgesteld of aangenomen.
Rook zit vol roetdeeltjes en andere schadelijke stoffen die acute en/of langdurige klachten kunnen veroorzaken. Ook bij een woningbrand of een bosbrand kunnen dus schadelijke stoffen vrijkomen. Het gezondheidsrisico hangt samen met de hoeveelheid rook die wordt ingeademd.
In tabaksrook: komt vrij bij de verbranding van tabak en stoffen die aan een sigaret zijn toegevoegd, zoals suikers, sorbitol en glycerol. Sigarettenrook bevat relatief veel van deze stof. Het is zelfs een van de hoofdbestanddelen, naast teer, nicotine en koolmonoxide.
De kleur: bijvoorbeeld van een (rook)wolk. Rookwolken bij brand met een gele of bruine kleur wijzen mogelijk op giftige stoffen in de rook. Giftige wolken, niet afkomstig van een brand, zijn vaak wit of kleurloos. De geur: giftige stoffen met een herkenbare geur zijn ammoniak en chloor.
Rookbeheersingsinstallaties voeren bij brand de rook en warmte af. Dat gebeurt door de hete rook- en verbrandingsgassen via openingen onbelemmerd naar buiten te laten stromen of door een rook- en warmteafvoerinstallatie. De ruimte waar de brand is vult zich met minder rook.
Rook is het zichtbare van de in de lucht zwevende verbrandingsproducten. Witte rook bestaat vooral uit waterdamp, zwarte rook vooral uit roet (materie). Wanneer er brand is waarbij chemische stoffen zijn betrokken, verwacht je dat de rook gevaarlijker is dan bij een gewone brand.
Als de auto rookt, is dat vaak een teken dat de brandstof niet optimaal verbrand wordt. Dit kan op den duur leiden tot ernstige motorproblemen. De motor raakt vervuild, je krijgt een verstopte katalysator of - bij een dieselmotor - een verstopt roetfilter.
De nieuwe uitlaat stinkt
Maak je geen zorgen: in de meeste gevallen is dit normaal. De uitlaat en zijn isolatiematerialen, toevoerleidingen met klemmen of pakkingen worden voor het eerst warm en heet. Dit leidt tot verdamping of outgassing, wat de geur verklaart.
Sigarettenpeuk met filter: 1 - 5 jaar. Bananenschil: Maxiaal 3 jaar. Metalen blikje: 1,5 - 50 jaar. Plastic frisdrankflesje: 5 -10 jaar.
Rokers sterven gemiddeld vier jaar eerder dan niet-rokers. Dit bespaart de samenleving zo'n 600 miljoen euro aan ziektekosten. Daarnaast hoeft er door de kortere levensduur van rokers zo'n 1,2 miljard euro per jaar aan AOW en pensioen niet te worden uitgekeerd.
Celluloseacetaat. Sigarettenfilters bestaan voor het overgrote deel uit celluloseacetaat, een plastic. De tabaksindustrie deed voorkomen alsof de filters ervoor zorgden dat het roken van sigaretten daardoor minder schadelijk zouden zijn.
10 jaar na je stopmoment is je kans op longkanker de helft kleiner en je kans op andere soorten kanker ook veel kleiner. Roken is slecht voor de vruchtbaarheid van vrouwen en mannen. Als je partner of jij rookt, is het moeilijker om zwanger te worden. Als je stopt, verbetert je vruchtbaarheid vaak weer.
Het effect verdwijnt meestal vanzelf, maar bij sommige mensen kan het tot drie dagen later nog merkbaar zijn. De typische rokersadem ontstaat doordat inhalatiestoffen van de sigaret aan de slijmvliezen blijven plakken. Hierdoor kan de adem ook meerdere uren na een sigaret nog naar rook ruiken.
Risico om te sterven aan longkanker 9 keer hoger
Volgens hetzelfde onderzoek doet het roken van 1 sigaret per dag het risico op vroegtijdig overlijden stijgen met 64%. Dit percentage stijgt tot 87% voor wie tussen de 1 en 10 sigaretten per dag rookt. Dit sterftecijfer is vooral te verklaren door longkanker.