Onder de waterlijn wordt meestal Antifouling gebruikt en er zijn speciale onderwater coatings en primers voor onder de antifouling. Verfgroothandel.nl heeft verschillende merken antifouling bijvoorbeeld Hempel, International, Epifanes en Hydrant, deze zijn er in verschillende kleuren.
Een primer wordt over het algemeen in meerdere lagen aangebracht op bijna iedere 'kale' ondergrond. Voor staal, aluminium en hout is het advies voor boven de waterlijn om minimaal vijf lagen primer aan te brengen. Voor het onderwaterschip is dit minimaal zes lagen primer, afgewerkt met 2-3 lagen antifouling.
Lak is puur cosmetisch, en afhankelijk van de kleur moet u 3-5 lagen aanbrengen. Kies voor de romp en opbouw een hooglans lak en voor de gangboorden een antislip verf. Wanneer u het onderwaterschip kaal heeft gemaakt kiest u een primer die geschikt is voor onder water. Dezelfde laagopbouw is nodig als boven water.
De laagdikte blijft na aanbrengen hetzelfde, dus om een 'dikke koek' na een aantal jaren (en dus lagen) te vermijden, is het noodzakelijk om te schuren voordat u een nieuwe laag aanbrengt. Antifouling kan dus niet direct op de oude laag worden aangebracht.
Wat is de beste bootverf? Met International Super Gloss HS kun je rekenen op een super snelle dekking, zodat je daarmee goed kunt schilderen.
Jaarlijks onderhoud volstaat met de reiniging en ontvetting van het onderwaterschip om vervolgens een nieuwe antifouling laag aan te brengen.
Met een scrubbis set reinigt u eenvoudig het onderwaterschip als de boot nog in het water ligt en is geschikt voor iedere soort boot. De boot die uit het water is kan met de super romp reiniger worden schoongemaakt, dit verwijderd moeiteloos kalkaanslag, roest en vaaraanslag.
Alleen de toplaag slijt en daarom blijft de coating lang zitten. Eens in de zoveel tijd breng je een nieuwe laag aan over de oude. Door de jaren heen ontstaat er een dikke, harde laag antifouling. Na een paar jaar moet je deze laag antifouling verwijderen.
In geval van een onbekende ondergrond of antifouling kan na ontvetten en schuren eerst een hechtlaag Epifanes Antifouling Primer CR worden aangebracht. Voor optimale hechting op kaal polyester en epoxysystemen Epifanes Interimcoat als hechtprimer gebruiken.
Wanneer moet de antifouling aangebracht worden? De lente is de beste tijd om een antifouling aan te brengen. Liefst een paar dagen voordat uw boot weer het water ingaat. Het is belangrijk dat uw schip – voorafgaand aan de behandeling – geïnspecteerd wordt.
Het verven van een stalen boot
Allereerst dien je de boot te reinigen met een ontvetter en vervolgens licht op te schuren. Voor een goede hechting kun je bij het verven van een stalen boot gebruikmaken van een bootprimer. Vervolgens kun je er overheen met een bootlak.
Spuit in korte vloeiende bewegingen van links naar rechts over het metaal en houd de spuitbus ongeveer 25cm van het oppervlak. Twee lagen primer moeten voldoende zijn.
Het overschilderen van een epoxy gietvloer is goed te doen met een PU coating. Inno Topcoat 2K Transparant: 2-componenten vloercoating voor zwaarbelaste vloeren en diverse vloertypen. Transparant, watergedragen, oplosmiddelvrij en op basis van polyurethanen.
Voor het wassen kunt u een milde bootshampoo gebruiken zoals de Yachtec Splash Shampoo. Splash Shampoo is een reinigende bootshampoo met wax, speciaal ontwikkeld voor het reinigen van de buitenkant (polyester) van de boot. Na het afspoelen geeft deze bootshampoo een diep glanzend en waterafstotend resultaat.
Polyester boot poetsen
Gebruik voor het schoonmaken van de boot lauw water en een daarvoor bestemd reinigingsmiddel, zoals Riwax boatclean. Ook kan je allerlei extra schoonmaakhulpmiddelen gebruiken om de klus sneller te klaren. Denk hierbij aan een poetsmachine, wasborstel, microvezeldoek en spons.
Antifouling is een onderwaterverf met koper (een biocide) en is dus giftig voor mensen, dieren en planten. Als je vooral in zoet water vaart, kun je waarschijnlijk prima toe met meer milieuvriendelijke alternatieven, zoals een non-stick of een foul-release coating die je schoon kunt borstelen of spuiten.
Als de antifoulinglaag er nog goed uit ziet, is het niet nodig er een nieuwe laag op te smeren. Voorkomen moet worden dat door ieder jaar opnieuw opbrengen van antifouling er een te dikke laag ontstaat die loslaat van de ondergrond.
Voor langzaam varende boten (tot 25 knopen) is een zachte antifouling coating aan te raden. Vaart het schip harder dan 25 knopen of valt deze droog? Kies dan voor een harde antifouling coating (later meer over deze twee typen).
Het onderliggende staal moet dan minimaal 3 mm dik zijn. Het voordeel hiervan is dat in vele omstandigheden het verfsysteem van het onderwaterschip in takt blijft aangezien er geen kaal staal nodig is voor de meting.