U moet goed gebruikmaken van de motorrem wanneer u het gaspedaal loslaat en remt , zodat u brandstof kunt besparen en de levensduur van uw koppeling kunt verlengen. Om de koppeling te bedienen bij zwaar remmen, moet u de koppeling tegelijkertijd met de rem intrappen om de controle over de auto te behouden.
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
TIPS OM DE KOPPELING VAN UW VOERTUIG LANGER MEE TE LATEN GAAN
Rijd nooit met uw koppeling . Hierdoor brandt uw koppeling snel door. Houd in plaats daarvan uw voet van de koppeling af wanneer u op het gaspedaal drukt. Gebruik uw koppeling alleen als het nodig is.
Het remsysteem is je belangrijkste veiligheidsfunctie. Het gebruik van de rem gaat vaak samen met de koppeling, vooral bij het tot stilstand komen. Onthoud de volgorde: eerst de rem, dan de koppeling, om te voorkomen dat de auto abrupt stopt of de motor afslaat.
Geen voet op koppeling
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Na het loslaten van het gaspedaal of gaspedaal is de eerste stap bij voorkeur het intrappen van het koppelingspedaal en vervolgens remmen . Omdat bij zulke lagere snelheden de auto plotseling zal gaan afslaan bij verdere snelheidsvermindering. U kunt ook het koppelings- en rempedaal tegelijkertijd intrappen zonder enig effect of afslaan.
Een versleten koppeling kondigt zich in de meeste gevallen aan door te gaan slippen. De auto komt maar traag in beweging als u het koppelingspedaal laat opkomen. U kunt het ook merken bij het rijden. Wanneer u plotseling gas geeft hoort u het toerental wel oplopen, maar de auto reageert er maar amper op.
Een koppeling moet tussen de 50.000 en 100.000 mijl meegaan voordat u deze moet vervangen. Wanneer hun levensduur ten einde loopt, is het van vitaal belang om uw koppeling zo snel mogelijk te vervangen, omdat dit van vitaal belang is voor het behoud van gezonde prestaties van uw voertuig.
De kosten voor het vervangen van de koppeling verschilt per situatie en per auto. Houd gemiddeld genomen rekening met ongeveer 350 tot 1000 euro. De koppeling vervangen is geen moeilijke klus, maar het is wel een arbeidsintensieve klus.
Zeuren, bonzen en neuriën van kapotte versnellingsbak.Lekkende / lage vloeistof.Knarsend geluid of trillingen.Verbrande geur in auto als symptoom van kapotte versnellingsbak.
De koppeling vervangen is een reparatie die sterk afhankelijk is van uw type auto. De prijs van het vervangen van de koppeling zal dus ook verschillen per auto. De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen vaak tussen de € 300 tot €1.000, afhankelijk van het type auto.
Een goed functionerende koppeling zou een vloeiende en moeiteloze schakelervaring moeten bieden. Tijdens het rijden mag het schakelen tussen versnellingen niet haperen. Als je tijdens het schakelen merkt dat de versnellingen niet soepel in elkaar overgaan of als je weerstand voelt, kan dit duiden op slijtage.
Het oefenen van het juiste gebruik van de handrem kan helpen slijtage van de koppeling te verminderen. Bijvoorbeeld, wanneer u stopt bij een stoplicht of op een heuvel, gebruik dan de handrem om het voertuig op zijn plaats te houden in plaats van het koppelingspedaal.
Agressief Rijden
Regelmatig gas geven, snelle starts, abrupte stops en snelle versnellingswisselingen kunnen onnodige druk op uw koppeling zetten, waardoor het slijtageproces wordt versneld. Zie het als sprinten in een marathon – het geeft u misschien een snelle boost, maar het zal u veel sneller uitputten.
Tijdens een grote onderhoudsbeurt inspecteren we alles wat we bij een volledige onderhoudsbeurt ook zouden doen. Ook vervangen we uw brandstoffilter en controleren we de staat van uw deuren, motorkap, sloten en de werking van de koppeling .
Over het algemeen gaan de meeste koppelingen ongeveer 60.000 mijl mee , maar dit kan variëren van zo weinig als 30.000 mijl tot wel 100.000 mijl. Dit kan afhangen van veel factoren, en niet alle zijn te controleren.
Veelvoorkomende koppelingsproblemen zijn onder andere een slippende koppeling, moeite met schakelen, ongewone geluiden en een zacht of trillend koppelingspedaal . Uw versnellingsbak kan defect zijn als het moeilijk is om te schakelen, of als u merkt dat de versnelling slipt of dat er knarsende geluiden zijn bij het schakelen.
Wat te doen na het vervangen van de koppeling. Maak na het vervangen van de koppeling een proefrit, controleer op lekkages, stel het koppelingspedaal af en controleer op atypische geluiden of trillingen . Volg deze stappen om de levensduur en prestaties van de koppeling van uw auto te garanderen nadat deze is vervangen.
Hoe lang de koppeling meegaat, hangt af van het gebruik van de auto. Rijden in de stad zorgt voor veel slijtage omdat er vaker geschakeld moet worden.De drukgroep en het druklager slijten eveneens. Een versleten koppelingsplaat slipt oncontroleerbaar en maakt dat schakelen moeizaam gaat.
Bij correct gebruik en normaal onderhoud moet een versnellingsbak langer mee kunnen gaan dan 135.000 km.
Wat is een koppeling en waarom heb je er een nodig? Omdat je motor altijd draait, moet er een manier zijn om de wielen te ontkoppelen, zodat ze kunnen stoppen met bewegen . Hier komt de koppeling om de hoek kijken. Deze kan de wielen ontkoppelen zonder de motor af te slaan.
Niet remmen op de motor
Voor de koppeling is het juist minder goed, want het zorgt ook voor een extra belasting van de koppelingslagers.
Tegenwoordig raden we aan om te "blokkeren". Gebruik de remmen om af te remmen en kies dan, wanneer de snelheid goed is, de versnelling die het beste bij die snelheid past . Dus wanneer u een rood stoplicht nadert, kunt u van de vijfde versnelling, bijvoorbeeld, direct naar de eerste schakelen, nadat u klaar bent met remmen.