Bij een stalen achtbaan, zoals lanceerachtbaan Booster Bike of spinningcoaster Dwervelwind heb je meer werk aan de treinen en relatief weinig aan de baan. Jaarlijks doen we een boutcontrole, maken de baan schoon, werken de lak bij, controleren de sensoren en onderhouden de remmen en kettingaandrijving."
Wel spraken ze met Ulf Cordes, de directeur van de houtleverancier voor de attractie. "Normale houten achtbanen raken na vijftien jaar in verval, maar wij hebben duurzaam hout gebruikt dat een levensduur kent van zo'n vijftig jaar", beweert hij.
In een achtbaan ga je met hoge snelheid in een karretje over een rails. De verschillen in zwaartekracht door de snelheid, oftewel de G-krachten, zorgen voor het gekke gevoel in je onderbuik. Heerlijk, achtbanen. De meeste hebben nog maar heel weinig met een 8 te maken.
Daar kun je op twee manieren voor zorgen. Bij de Speed of Sound wordt snelheid gecreëerd door de trein eerst op te takelen en op het hoogste punt los te laten in de baan. Door de zwaartekracht maak je dan snelheid. Dan raas je op een moment met 80 kilometer per uur door het station heen, dat is het snelste punt.
Als je bij een achtbaan over de kop gaat, val je niet uit het wagentje. Dat komt door de centrifugale kracht. Deze kracht ontstaat als iets ronddraait of door een bocht gaat. Denk maar aan een emmer met water.
Door de hoge snelheid van de achtbaan stijgt je bloeddruk, wat niet zo goed is voor je baby. De strakke beugel die over je buik geklemd wordt, is ook niet erg prettig. Het is daarom extra handig om van tevoren goed te plannen welke route je gaat nemen.
De kans op een verwonding in een achtbaan is ongeveer één op een miljoen. De kans op een ernstige verwonding is ongeveer één op 20 miljoen. Kans op een dodelijk ongeval is ongeveer één op 750 miljoen. Dit blijkt uit onderzoek van de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA).
Samengevat: De kans dat je sterft in een geblokkeerde attractie is zo goed als onbestaande. De attracties moeten aan strenge veiligheidsmaatregelen voldoen. Daarnaast zou je er, als perfect gezonde mens, al ettelijke uren ondersteboven in moeten hangen voor het een medisch risico vormt.
De karretjes of treinen van het overgrote deel van de huidige achtbanen bewegen zich voort zonder motor en danken hun snelheid aan de zwaartekracht.
Een Amerikaanse firma heeft een houten achtbaan ontworpen die over de kop gaat. Tot nu toe bevatten de achtbanen van leverancier Great Coasters International (GCI) geen inversies. Daar kan in de toekomst verandering in komen, blijkt uit toekomstplannen gepresenteerd op pretparkbeurs IAAPA Attractions Expo in Florida.
Zwaarte- en andere krachten Achtbanen zijn spannend door het gebruik van zwaartekracht. De treintjes storten van een helling en maken daarbij veel snelheid, doordat de zwaartekracht ze naar beneden trekt. De snelheid die ze ontwikkelen, maakt dat ze de rest van de rit zonder verdere aandrijving uit kunnen rijden.
Expedition Zork (voorheen Backstroke) is een zeer uitgebreide wildwaterbaan die leuk is aan gekleed in een prachtig rots thema. Na verschillende grote klimmen zul je een de 15 meter hoge waterval trotseren! Met een topsnelheid van wel 44 kilometer per uur dender je naar beneden!
Zodra het karretje harder gaat krijgen je organen zoals je hart, darmen en longen, ook te maken met verschillende snelheden. Je organen zijn alleen wat aan de zware kant en blijven dus als het ware achter op de rest van het lichaam. De organen drukken tegen dan elkaar en tegen de buikwand. En dat geeft kriebels!
Hij gaf een paar praktische tips: stap nooit met een lege maag de achtbaan in, en ga vooral gillen als je het eng vindt. En stap daarna nog een keer in, juist als je het spannend vindt. Want als je je angsten aangaat, stijgt je zelfvertrouwen. Kruip je weg, neemt dat gevoel juist af.
Officieel zijn er geen gewichtsgrenzen voor de achtbaan, er is enkel een minimumlengte van 1,30 meter vereist. “Twee mensen met hetzelfde gewicht hebben niet noodzakelijk dezelfde lichaamsbouw. Het kan voorkomen dat de ene persoon het veiligheidsgestel wel dicht krijgt en de andere niet.
Overlijden door ondersteboven hangen
Volgens sommige onderzoekers zou de bloedtoevoer naar de hersenen verstoord worden. Dat komt doordat het drukverschil tussen de aders en slagaders, essentieel voor de bloedstroom, te klein wordt. Daardoor krijgen de hersenen onvoldoende zuurstof, met de dood tot gevolg.
Door de verhoging van de bloeddruk in je hoofd verbetert de conditie van je hersenen, ogen en oren. Volgens klinische onderzoeken zorgen omgekeerde houdingen ervoor dat de hersenactiviteit zelfs toeneemt tot 14%; Het is goed voor je concentratie en geheugen.
"Als je misselijk wordt in de achtbaan, komt dat doordat allerlei sensoren, zoals je evenwichtsorganen en je ogen, verwarrende signalen afgeven aan het duizeligheidscentrum in je hersenen." Daardoor word je dus misselijk.
Meestal is de notatie 1,4*10^3, dus we twijfelde hoe zwaar hij was. 1400 leek erg licht, aangezien 20 Mensen van 70 kg al zoveel wegen, waardoor het karretje zelf 0 kg moet zijn. 14000 kg lijkt ons echter ook veel, het karretje zou dan grofweg zo'n 12000 kg wegen.
Een ding waar je zeker rekening mee moet houden als je zwanger bent en naar een pretpark gaat, is dat er attracties zijn waar je niet in mag. Zo zijn alle achtbanen uitgesloten en is ook een attractie als het schommelschip niet voor zwangeren toegankelijk.
Rond week 12 kan je ook veel last krijgen van duizeligheid en misselijkheid. Door de lagere bloedsuikerspiegel tijdens een zwangerschap kan je nog sneller duizelig worden. Verhelp dit door voldoende te rusten, niet te snel op te staan en op tijd te eten. Ook neemt je weerstand tijdens een zwangerschap af.
Nee, zonder gekheid: je baby zit goed beschermd in jouw buik, dus je hoeft heus niet álle attracties over te slaan. Alle attracties met een veiligheidsbeugel voor je buik kun je beter wel skippen. Ook als je nog maar heel pril zwanger bent en er nog geen sprake is van een buik.
Eén G-kracht staat gelijk aan het lichaamsgewicht. "In het geval dat hij tachtig kilo weegt, kreeg zijn lichaam tijdens de klap ruim vierduizend kilo te verwerken", legt coureur Jan Lammers uit.