Als je een nieuw product of dienst op de markt brengt, is het verstandig om de markt in kaart te brengen. Je doet dan onderzoek naar wie je potentiële klanten zijn, waar ze zich bevinden en waar ze behoefte aan hebben. Tijdens het doen van marktonderzoek omschrijf je ook wie je concurrenten zijn en wat zij aanbieden.
Een markt is het geheel van omstandigheden waaronder gevraagde en aangeboden hoeveelheden van een bepaald product of een bepaalde dienst verhandeld worden en waar een prijs ontstaat. Het begrip staat centraal in de theorie van de prijsvorming in markteconomieën.
Dit kun je doen met een concurrentieanalyse. Met een klantonderzoek stel je vast wie je klanten zijn en wat hun koopgedrag is. Met deze gegevens bepaal je gericht hoe, waar en wanneer je je klanten benadert. De voor- en nadelen van je bedrijfslocatie breng je in beeld met een omgevingsanalyse.
Een Markt is een plaats waar twee partijen samenkomen om goederen en diensten uit te wisselen. Daarbij is er sprake van een aanbieder en afnemer, dit kan in praktijk een bedrijf en consument zijn (B2C) of twee bedrijven onderling (B2B). Er zijn ook andere vormen mogelijk.
Een markt is een manier om aan te geven hoe de koper en verkoper bij elkaar komen waardoor uiteindelijk de vraag naar, het aanbod van en de prijs van artikelen of diensten worden bepaald.
Ook kan het zijn dat er op bepaalde markten veel concurrentie is en op andere markten weinig tot geen. Hierdoor ontstaan er verschillende marktvormen: de volkomen concurrentie, monopolistische concurrentie, oligopolie en monopolie.
Als gevolg van deze factoren bestaat er een groot aantal marktvormen, dit zijn: volledige mededinging, monopolistische concurrentie, homogeen oligopolie, heterogeen oligopolie en monopolie.
Markt is een economische term die veel wordt gebruikt in marketing om producten en diensten af te kunnen stemmen op afnemers en daar de juiste strategie voor te bepalen.
Onderdelen van een marktanalyse
De drie elementen zijn: het ontwikkelen van persona die de doelgroep representeren, een concurrentieanalyse en onderzoek naar trends & ontwikkelingen in de markt.
Voordat u uw product of dienst kunt verkopen, moet u eerst weten of er afzetmarkt is.Dat doet u door verschillende onderzoeken te doen.Zoals een marktonderzoek en een klantenanalyse. Op die manier komt u erachter of het zin heeft om uw product op de markt te brengen.
Marktonderzoek bestaat uit het verzamelen van feedback van consumenten over je product of dienst en het verzamelen van relevante informatie over de markt. Deze informatie is onder meer wat je concurrenten doen en welke prijzen ze hanteren. Het is een essentiële stap bij het opstellen van je ondernemingsplan.
Het woord markt is afgeleid van het Latijnse woord mercatus, hetgeen markt en handel betekent. Een algemene markt waar alle soorten producten worden aangeboden wordt aangeduid als een warenmarkt, maar er zijn ook gespecialiseerde markten.
Onder de marktsector wordt hier verstaan de totale economie minus de overheid, het onderwijs, de gezondheids- en welzijnszorg, de bedrijfstak verhuur van en handel in onroerend goed, de delfstoffenwinning en de financiële dienstverlening. Doorgaans wordt de financiële dienstverlening wel tot de marktsector gerekend.
Bij het model van Ansoff spreek je van marktpenetratie wanneer het bedrijf in een bestaande markt, een bestaand product gaat verkopen. Je gaat meer verkopen van het huidige assortiment. Dit kan door klanten van concurrenten binnen te halen of door er voor te zorgen dat bestaande klanten meer kopen.
Waarom segmenteren van de markt? Consumenten verschillen van elkaar en reageren daarom ook anders op de marketingmix. Teneinde een effectieve invulling hieraan te geven dienen segmenten geïdentificeerd te worden. Hierdoor kunnen verschillende groepen klanten op een effectieve manier benaderd worden .
Een voorbeeld van een monopolistische concurrentie is de televisiemarkt. Er zijn veel televisieproducenten, maar een paar grote. Deze hebben ieder hun kenmerken wat een bepaalde doelgroep aantrekt. Een ander voorbeeld is de cola markt met Coca Cola en Pepsi als grootste bedrijven.
De begrippen prijs (P) en gemiddelde opbrengst (GO) zijn identiek aan elkaar. Er geldt dus: P = GO.
De Europese markt is de grootste ter wereld met 500 miljoen consumenten in 28 lidstaten. Die markt moet durven inzetten op vernieuwing om nog sterker en concurrerender te worden. Lidstaten moeten belemmeringen wegnemen en regels moderniseren en versimpelen, zodat ze echt wérken voor burgers en bedrijven, overal.