Wees hem simpelweg altijd een stapje voor. Bijvoorbeeld door te zeggen dat je je taken al hebt afgerond, of dat je al lang klaar bent met die presentatie. Dat geeft hem of haar de indruk dat je alles onder controle hebt, waardoor je baas minder de behoefte heeft om alles en iedereen in het oog te houden.
Stel het conflict eens aan de orde. Kies daarvoor een rustig moment, maak duidelijk wat het effect van de situatie op jou is en laat je tijdens het gesprek niet meeslepen door je emoties. Stel ook al te hooggespannen verwachtingen van je leidinggevende bij. Hoe ouder je bent, hoe makkelijker dat vaak is.
Hij/zij staat niet open voor kritiek, suggesties of verbeteringen. Hij/zij begrijpt niet goed met welke materie wij bezig zijn. Hij/zij heeft geen of onvoldoende aandacht voor de teamleden. Hij/zij heeft onvoldoende overwicht binnen het team.
Stel je open op en achterhaal of jullie de situatie hetzelfde interpreteren. Noem concrete voorbeelden van fouten. Val de collega in ieder geval niet aan op persoonlijke eigenschappen die ten grondslag kunnen liggen aan zijn slechte werk. Je valt dan je collega als persoon aan en niet zijn werk.
Een goede teamleider geeft zijn mensen genoeg vrijheid om nieuwe ideeën te ontdekken, te experimenteren en om een eigen werkwijze te ontwikkelen en aan te passen. Een goede manager zorgt ervoor dat zijn mensen de juiste tools en flexibiliteit hebben om hun werk goed te kunnen doen met voldoende autonomie.
Valt collega's niet af en zeker niet tegenover anderen of in het openbaar maar spreekt eigen gevoelens direct uit naar de collega die het betreft. Gaat op grond van gelijkwaardigheid om met anderen. Komt afspraken na. Houdt rekening met collega's.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
De volgende punten zijn duidelijk zichtbaar wanneer de werksfeer verstoord is: Onderlinge irritaties. Niet met elkaar praten maar over elkaar. Veel klagen en sarcastische opmerkingen.
Je kan zelf je werkgever voor de rechtbank brengen. Natuurlijk zal je wel de nodige bewijzen nodig hebben om de zaak te kunnen winnen. Het is daarom misschien beter om eerst klacht neer te leggen bij de arbeidsinspectie. Misschien kunnen zij de zaak oplossen of kan er door het onderzoek meer bewijs worden verzameld.
Als u uzelf en uw werkgever u jarenlang heeft uitgeput door stress en spanningen is uw werkgever aansprakelijk en moet een schadevergoeding worden betaald. Stress is iets wat op zich niet verkeerd is. Door stress wordt u alerter in situaties die daar om vragen en waardoor u ook beter presteert.
Hij negeert je
Waarschijnlijk ben je onnodig ongerust. Het is je chef zelf die veranderd is. Misschien heeft hij net promotie gemaakt, dan is het logisch dat hij meer afstand neemt. Of hij heeft om andere redenen meer aan zijn hoofd: een extra portie stress of persoonlijke problemen kunnen hem anders doen reageren.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Praat erover met je baas
Met simpelweg klagen kom je niet ver. “Wanneer we dit soort moeilijke gesprekken voeren, laten we het vaak aan de andere partij om met een oplossing te komen”, weet carrièrecoach Jennifer Tardy. Haar advies is om je baas te laten weten wat jij graag wilt.
Slechte prestaties door de vingers zien. Het frustreert ambitieuze werknemers als slechte prestaties van collega's worden getolereerd. Het legt de lat lager en dit werkt demotiverend voor goede werknemers. Zorg ervoor dat de zwakkere schakels hun collega's niet naar beneden halen.
Meer nog: het kan zelfs zijn dat jouw baas jou om regelmatig eerlijke feedback vraagt over zijn/haar functioneren. Jouw baas is tevreden over jullie samenwerking wanneer hij of zij met jou one to one overleg pleegt voor of na een vergadering. Jouw mening en input doet er dan wel degelijk toe, en dat is zeer positief.
Voorbeeld. Feedback geven: Ik zie dat je de gegevens te laat hebt opgeleverd. Ik merk dat ik mij nu onrustig voel. Iemand aanspreken: Ik vind het onprofessioneel dat je de gegevens een dag later dan afgesproken oplevert.
Als leidinggevende ben je vaak verantwoordelijk voor het bereiken van een bepaald doel. Leidinggeven draait niet alleen om het aansturen van mensen. Je zorgt ondertussen ook voor een goede samenwerking binnen je team en je motiveert en ondersteunt mensen om uiteindelijk het doel te bereiken wat je voor ogen had.
Wat te kiezen hebben
In financiële zin verwacht hij een redelijk salaris, een goede pensioenvoorziening en goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Bij die laatste wil hij wel wat te kiezen hebben, dus enige vrijheid zal hij op prijs stellen. Een bonusregeling wordt door velen ook gewaardeerd.