Principes voor conflictoplossing
Ury, Brett & Goldberg (1988) onderscheiden drie principes die ten grondslag liggen aan methoden voor conflictoplossing: macht, recht en belang.
Oprechte nieuwsgierigheid – Vraag het hemd van het lijf en wees oprecht nieuwsgierig. Met als doel om erachter te komen welk belang iemand heeft. Stel bijvoorbeeld 5x (of meer) de waarom[1]-vraag, dan ben je al heel ver! Durf hierbij ook een gevoelige snaar te raken, want dan zit je vaak bij de kern!
Een conflict verwerken
Bij gevoelige mensen heeft dat proces meer tijd nodig. Om het loslaten van het conflict gemakkelijker te maken is het belangrijk dat u zich minder bezig gaat houden met de ander. Richt u in plaats daarvan op uw eigen emoties. Stop ze niet weg, maar observeer ze zonder erover te oordelen.
Realiseer je dat jij de situatie waarschijnlijk heel anders hebt beleefd dan iemand anders. Ga daarom niet in de aanval en beschuldig de ander niet. Een conflict uitpraten begint bij jezelf. Zeg hoe het op jou is overkomen en waarom jij er last van hebt.
Conflicten ontstaan door bijvoorbeeld tegengestelde belangen, behoeften en normen. Conflicten hinderen, woekeren, escaleren of verlammen tot er alleen nog winnaars of verliezers overblijven. Kortom, conflicten tasten de werksfeer aan.
Het kan helpen om het conflict te evalueren: door voor jezelf na te gaan welke rol je zelf in het conflict had, welke stappen je hebt ondernomen, wat goed ging en wat beter kan en tot slot je goed te realiseren dat de uitkomst niet beter zal worden dan wat het is.
Constructieve conflicten zijn interpersoonlijke conflicten die voortkomen uit verschillen in perspectieven, vaardigheden, toegang tot informatie en uiteenlopende strategische focus. Daarmee kunnen verschillende denkwijzen expliciet tegenover elkaar gepositioneerd worden.
Een conflict ontstaat op het moment dat twee of meerdere mensen verschillende wensen of opvattingen hebben. Dit kan onder andere worden veroorzaakt door verschillen in achtergrond, miscommunicatie, meningsverschillen of wanprestaties. Waar mensen samenwerken zijn conflicten onvermijdelijk.
Verbeter de communicatie!
Goede communicatie is vaak de sleutel tot succes. Door open te staan voor feedback, collega's te helpen en iedereen een kans te geven kun je samen bouwen aan betere communicatie. Blijf goed luisteren, blijf positief en communiceer concreet. Zo voorkom je irritaties en verwarring.
Neem afstand door jezelf los te zien van de situatie. Stel je maar voor dat je met een helikopter boven jezelf cirkelt en naar beneden kijkt, of ga in gedachten achter jezelf staan en kijk naar de situatie. Zo koppel je jezelf even los, waardoor je je weer in een neutrale stand kunt zetten om je emoties te reguleren.
Zo'n gesprek is helpend maar het is nodig om enkele basisregels te respecteren: maak er tijd en ruimte voor, ga samen aan tafel of in de zetel zitten, luister met een open ongedwongen houding, luister ook met je ogen, kijk elkaar aan. Spreken heeft maar zin als er geluisterd wordt, zo niet is het adem- en tijdverlies.
Bij een conflict wil je een oplossing bedenken waar je allebei tevreden mee bent. Je zoekt naar win-win oplossingen. Conflicten horen bij het leven. Wanneer conflicten met geweld gepaard gaan, spreken we van ruzie.
Rechten bij een arbeidsconflict
Je werkgever mag de inhoud van je functie niet zomaar zonder jouw toestemming wijzigen, tenzij dit in je arbeidsovereenkomst staat. Dit noemen we een eenzijdig wijzigingsbeding. Ook mag je werkgever je niet ontslaan zonder dat je eerder een waarschuwing hebt gehad.