Een beeldmerk kan bestaan uit een woordmerk, een kleine afbeelding, lettermerk, monogram, embleem, zegel, mascotte dat symbool staat voor een woord of combinatie van woorden of uit een combinatie van een aantal van deze dingen. Een beeldmerk is een beeld dat overeenkomt met het merk.
Een logo of merkbeeld is meer dan een woord of beeld. Het zijn allemaal tekens in de logografie zoals letters dat zijn in de typografie. Tekens hebben pas zin als ze door de ontvanger begrepen worden. Je kan ze indelen in 3 grote groepen: het klank-logo of woord-logo, het beeld-logo en het gecombineerd logo.
De algemene term logo verwijst naar alle logo's die een merk vertegenwoordigen. Een beeldmerk in een logo is een abstracte weergave. Deze abstracte weergave bestaat uit een icoon, vorm of symbool welke staat voor het bedrijf. Een woordmerk, ook wel letterlogo, bestaat alleen uit letters.
Logo bestandstypen
Om ervoor te zorgen dat je logo schaalbaar is zonder kwaliteitsverlies, moet het in vectorformaat zijn, bij voorkeur als PNG-bestand. Een PNG is een gecomprimeerd bestand zonder verlies, wat betekent dat de bestandsgrootte vrij klein is, maar de kwaliteit van het ontwerp behouden blijft.
Een bedrijfslogo is het eerste wat klanten te zien krijgen wanneer ze kennis maken met een nieuw merk of bedrijf, dus het is belangrijk dat u eerst een logo maakt.
Wat kost het om een logo te laten ontwerpen? Hoe duidelijker je bent over wat je verwacht van jouw logo, hoe goedkoper het zal zijn. Beginnende ontwerpers zullen voor het vervaardigen hiervan tussen de 35en 50 euro per uur vragen. Ervaren freelancers vragen tussen de 50 en 75 euro per uur.
Voor het grootste deel zijn 250 px (breedte) x 100 px (hoogte) de optimale logo afmetingen voor een webpagina. Als u echter de grootte van uw logo moet aanpassen, dan weten wij hoe we dat moeten doen!
Kies het EPS-bestandstype om vectorafbeeldingen klaar te maken voor afdrukken met hoge resolutie. EPS staat voor Encapsulated PostScript en is de industriestandaard voor professioneel drukwerk. Ontdek meer over het gebruik van EPS en de verschillen en overeenkomsten met andere bestandstypen.
Een logo is een grafisch ontwerp dat een bedrijfs- of merknaam vertegenwoordigd. De onderlinge positie en verhouding van tekst- en beeldelementen in een logo kunnen varieren. Daarom moeten ze voor belangrijke toepassingen worden vastgelegd.
Het logo is een symbool dat wordt gebruikt om een instelling, merk, persoon of samenleving te vertegenwoordigen. Het wordt gekenmerkt doordat het is samengesteld uit afbeeldingen, symbolen en/of letters. Rond 1800 begonnen de eerste logo's te verschijnen.
Een gecombineerd logo is de combinatie van een symboollogo en een handtekeninglogo: het bevat zowel de bedrijfsnaam als een symbool. Dit is een van de meest gebruikte soorten logo's door bedrijven omdat het compleet is en u kan helpen een sterk merkimago te creëren, vooral als uw bedrijf nog niet goed gevestigd is.
Abstract beeldlogo
Deze logo's zijn zuiver abstract en hebben geen echte betekenis. Vaak lijken ze op elkaar. Dit type is niet interessant voor nieuwkomers: om herkend te worden, moet je met zo'n logo lang en vaak in de media aanwezig zijn.
Een sterk logo dient namelijk ook simpel, tijdloos en herkenbaar te zijn en bovendien te passen bij de branche waarin je met het merk actief bent. Ook moet het veelzijdig en schaalbaar zijn. Daarmee bedoelen we dat een logo er aantrekkelijk uit moet zien op de voorgevel van je bedrijf, maar ook op het visitekaartje.
Maar wat is een vector bestand? Een vector bestand is een digitale, grafische afbeelding die je oneindig kunt verkleinen en vergroten zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Het bestand is namelijk niet opgebouwd uit pixels (kleine vierkantjes) maar uit lijnen.
Wat is het verschil tussen een AI- en een EPS-bestand? EPS-bestanden zijn groter en flexibeler dan AI-bestanden en bestaan al langer. AI-bestanden zijn kleiner, maar bevatten meer details dan EPS-bestanden. Als je graag met kleine bestanden werkt, is AI wellicht voor jou het meest geschikt.
Negatieve ruimte is een belangrijke techniek in grafisch vormgeving. Je kunt het gebruiken bij logo design, webdesign of grafisch vormgeving. Vaak heeft het ook een functie: soms geeft het je ontwerp net een extra laag, dankzij een optische illusie. Vaak wordt het ook gebruikt om het oog van de kijker te trekken.
Hoeveel kleuren ga je gebruiken? Doorgaans worden er twee of drie kleuren gekozen voor een huisstijl Dit is sterk en overzichtelllijk en komt de herkenbaarheid tengoede. Het is echter geen must. Er zijn voorbeelden van logo's die sterk genoeg zijn om meerdere kleuren te dragen.
Logo's zijn een identificatiepunt; ze zijn het symbool dat klanten gebruiken om je merk te herkennen. Ideaal gezien wil je dat mensen jouw logo direct verbinden met de herinnering aan wat je bedrijf doet – en, nog belangrijker, hoe het ze hun laat voelen.
De logomaker van Canva biedt alle ingrediënten die nodig zijn om snel en gratis een aangepast logo te creëren. Leer hoe je online met gemak een logo kunt ontwerpen.