- Erftoegangsweg, een erf of woonstraat waar maximaal 30 km/uur geldt, iedereen op dezelfde rijbaan rijdt en geen belijning aanwezig is. Op kruispunten geldt: bestuurders van rechts gaan voor.
Een 30km/h-zone (Nederland) of een zone 30 (België) is een gebied waar de maximumsnelheid op 30 kilometer per uur is vastgesteld, doorgaans toegepast op erftoegangswegen en in de buurt van scholen.
Soorten strepen op de weg
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Een 30 km weg of zone zal worden aangegeven door een 30 km bord, al dan niet met de toevoeging zone. Hierop kan vervolgens worden gehandhaafd. Een 30 km straat bestaat uit een rijbaan en een aparte stoep. Een 30 km straat heeft zowel de functie van doorrijden als die van bijvoorbeeld speelruimte.
Binnen een 30km/uur-gebied heeft verkeer van rechts voorrang; er zijn in beginsel geen voorrangswegen of -kruispunten. Uitzonderingen hierop vormen hoofdfietsroutes en busroutes: daarop zijn voorrangskruispunten toegestaan.
De aansluiting/uitmonding van weg X op weg Y kan in de praktijk gekenmerkt worden als een uitrit, als blijkt dat (1) het trottoir langs weg Y ononderbroken doorloopt en (2) ter hoogte van de uitmonding wat type en kleur bestrating betreft ten opzichte van het trottoir niet afwijkt.
Wanneer fietsers op een fietspad op een rotonde rijden, en een auto de rotonde afrijdt, rijst de vraag welke verkeersregel van toepassing is. Wanneer de automobilist de rotonde oprijdt, is er sprake van kruisend verkeer en gelden dus de haaientanden.
Een zone 30 is een gebied waar je niet sneller mag rijden dan 30 kilometer per uur. Zone 30 is ingevoerd omdat de woonfunctie daar belangrijker is dan de verkeersfunctie. Chauffeurs rijden traag waardoor de verkeersleefbaarheid stijgt en de straten veiliger worden.
Maximumsnelheid autowegen (N-wegen)
Op onze autowegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h. Een autoweg wordt aangeduid door een blauw bord met een auto. Een N-weg waar 100 km/h gereden mag worden is herkenbaar aan een dubbele doorgetrokken streep met een groene vulling.
Een erf kan binnen een 30km zone liggen. Het betekent alleen dat in dat specifieke gebied, binnen die 30km zone, maar 15 gereden mag worden. Bij het verlaten van het erf, rijd je nog steeds in die 30 zone. Verlaat je vervolgens die 30 zone, ben je nog steeds binnen de bebouwde kom, dus mag je dan 50km/u.
Een autoweg is een weg gelegen buiten de bebouwde kom en uitsluitend bestemd voor gemotoriseerd verkeer dat harder kan en mag rijden dan 50 km/h.
50 km/h is de standaard binnen de bebouwde kom. Zoals aangegeven merk je dat aan het plaatsnaambord dat je voorbij rijdt. De rijbaan wordt vaak aangegeven door middel van een onderbroken of doorgetrokken streep tussen jou en de tegenligger.
Eenvoudige uitleg: Je rijdt nu op een autoweg, tenzij anders aangegeven mag je nu niet harder dan 100 kilometer per uur rijden.
Eenvoudige uitleg: Einde van de zone waar je 30 kilometer per uur moest rijden. Als het niet anders is aangegeven mag je nu 50 kilometer per uur rijden.
In de zone 30 mogen alle weggebruikers maximaal 30 kilometer per uur rijden. Daardoor verbetert de leefkwaliteit en verkeersveiligheid.
Artikel 66. Als boven een verkeersbord het woord "zone" staat en een aanduiding van het gebied van de zone is toegevoegd, dan geldt het bord in het aangegeven gebied.
Binnen de bebouwde kom geldt een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur, tenzij anders aangegeven. Het plaatsnaambord zelf impliceert ook een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Tegenwoordig wordt het bebouwde kom-bord ook wel gecombineerd met een 30-bord. Dan geldt 30 kilometer per uur als snelheidslimiet.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
70 km/u. Buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 70 km/u. Er moet dus geen verkeersbord geplaatst worden om je aan deze limiet te doen herinneren. Let op, in Wallonië en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest is de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom nog steeds 90 km/u.
Zeker wanneer u in een bebouwde kom, schoolomgeving of een zone 30 wordt betrapt. Wie in een zone 30 wordt geflitst met 48 km/u, mag meteen een boete van 75 euro verwachten. Wie 60 km/u rijdt, dubbel zo snel als toegelaten, krijgt een boete van 207 euro.
Asverspringing (eenzijdige wegversmalling)
Negatief effect van deze maatregel is de mogelijkheid tot het klemrijden van fietsers en een vermindering van het aantal parkeerplaatsen. De nadelen van deze maatregel zijn dus vaak groter dan de voordelen.
Veel mensen denken dat voetgangers hier overal voorrang hebben. Dit is echter niet juist. Binnen een zone 30 gelden dezelfde verkeersregels als erbuiten, alleen is de toegelaten snelheid beperkt. Wel wordt een zone 30 ingericht zodat voetgangers er op een veilige manier gebruikmaken van de gehele publieke ruimte.
Verkeersbord B03 - Voorrangskruispunt, je hebt voorrang - Officiële verkeersborden.
Het bord B6 betekend letterlijk het volgende: Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg.
Verkeer dat bord B4 nadert, moet voorrang krijgen van verkeer van links, maar voorrang geven aan verkeer van rechts.